وزارت کشور و شهرداری کرمان توجه کنید؛
شدت پیدا کردن فشار آب‌های منفذی در صورتی که از نقطه‌ای از دیوارۀ پائین دست و یا بالادست زیرگذر در صورتیکه راه به داخل زیرگذر پیدا کنند باتوجه به اینکه حجم زه‌آب‌ها فوق‌العاده زیاد می‌باشد و قابل قطع شدن و محدود شدن نمی‌باشند، در فاصله زمانی بسیار کمی زیرگذر را به استخرهای ذخیره آب تبدیل می‌نماید. در اینصورت پمپاژ آب هم کاری ساده و اجرایی نخواهد بود. امید است که مسئولین شهرداری شهر کرمان به پروژه زیر گذر آزادی به چشم طرحی تمام شده نیاندیشند.
کد خبر: ۷۴۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰ 27 May 2019

به گزارش تابناک کرمان، دیواره بتنی سرتاسری زیرگذر بهمنیار - استقلال از وقتی که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است همچون سدی نفوذ ناپذیر مانع از جریان زه‌آب‌های زیرسطحی شهر کرمان می‌گردد. قبل از احداث زیرگذر جریان زه‌آب‌ها از طرف خیابان شریعتی بطرف بلوار و جاده تهران متناسب با شیب هیدرولیکی و جنس و نفوذپذیری لایه‌ها انجام می‌گرفت. بدینوسیله زه‌آب‌های زیر سطحی علاوه بر اینکه جریان داشته، با وضعیت طبیعی زمین، ساختمان‌ها به تعادل رسیده بودند.

آب‌های زیرسطحی میدان آزادی را به استخرهای ذخیره آب تبدیل می‌نماید

خاک‌برداری، تغییر شرایط جریان سریع زه‌آب‌ها بطرف محل خاک‌برداری را تسریع که تمامی آنها پمپاژ و از محلهای زیرگذر تخلیه می‌شدند. زه‌آب‌هایی که در محل خاکبرداری تخلیه می‌شوند دو نوع بودند، زه‌آب‌هایی بصورت طبیعی از خیابان شریعتی، بطور مداوم جریان داشتند. دوم جریاناتی که از میدان آزادی عبور کرده و بطرف بلوار یا جاده تهرآن بصورت عادی جریان داشتند. پس از خاکبرداری در محل زیرگذر این جریانات بسرعت حالت برگشت‌پذیری پیدا کرده و در محل خاکبرداری تجمع یافتند. آنها سریعاً پمپاژ شده و از محل کارگاه تخلیه می‌شدند. با ساختن دیوار بتنی سرتاسری بهمنیار – استقلال جریان همۀ زه‌آب‌ها در تداوم بلوار و یا جاده تهرآن قطع و پشت دیواره بتنی جمع‌آوری شده و خواهند شد. تغذیه زه‌آب‌های زیرسطحی به موازات برقرار بودن زه آب فاضلاب‌های شهر بصورت مستمر انجام می‌گردد. پس از رسیدن به مانع بتنی غیرقابل نفوذ پشت آن جمع‌آوری و ارتفاع می‌گیرند. درست همان مکانیزمی که در سراسر سطح شهر انجام می‌گردد. و اما با یکپارچه شدن دیواره بتنی سمت چپ زیرگذر یعنی طرف جاده تهران و بلوار، ازآنجایی که جریانات یکنواخت زه‌آب‌ها قطع و مدتی هم ساکن گردیده به طرف دیواره بتنی پس زده و سبب اعمال فشار منفذی به دیواره ها خواهند شد. هر نوع درز و شکافی بر روی این دسته از دیواره ها، ترشحات آن درست از منبع آبی فوق‌العاده تحت فشار خواهد بود، بنابراین هم حوالی دیواره بتنی پایین دست (سمت راست) و هم حوالی دیواره بتنی بالا دست (سمت چپ) نیاز به راه‌هایی است که سبب شکستن فشار آب منفذی بر روی دیواره‌های بتنی باشند. 

شدت پیدا کردن فشار آب‌های منفذی در صورتی که از نقطه‌ای از دیوارۀ پائین دست و یا بالادست زیرگذر در صورتیکه راه به داخل زیرگذر پیدا کنند باتوجه به اینکه حجم زه‌آب‌ها فوق‌العاده زیاد می‌باشد و قابل قطع شدن و محدود شدن نمی‌باشند، در فاصله زمانی بسیار کمی زیرگذر را به استخرهای ذخیره آب تبدیل می‌نماید. در اینصورت پمپاژ آب هم کاری ساده و اجرایی نخواهد بود. امید است که مسئولین شهرداری شهر کرمان به پروژه زیر گذر آزادی به چشم طرحی تمام شده نیاندیشند. طبیعت آنها را زنده و فوق العاده اکتیو ارزیابی نموده و آمادگی داشته باشند که در مقابله با مسائل سرعت قدرت تجزیه و تحلیل و احتمالا راهکارهای مناسب را داشته باشند.
انتهای پیام/ حسن اشرف گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار