واکنش عضو شورای شهر کرمان به تصمیم سازمان میراث کشور؛
در حالی‌که اواخر هفته‌ی گذشته اعلام تصمیم سازمان میراث‌فرهنگی کشور درباره‌ی کاهش ارتفاع مجتمع تجاری ساروج‌پارس که حریم ارتفاعی بازار کرمان را شکسته رضایت گروه‌های زیادی از مردم کرمان را به‌دنبال داشت، یک عضو شورای شهر کرمان اما این تصمیم را قابل اجرا ندانست.
کد خبر: ۷۵۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴ 04 June 2019

به گزارش تابناک به نقل از فردای‌کرمان، ساخت یک سیتی‌سنتر در مجاورت بازار کرمان در محل گود تاریخی خشت‌مال‌ها که از سال‌ها قبل آغاز شده و با مخالفت از سوی گروه‌های مختلف مردمی همراه بوده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اکنون و با پیشرفت پروژه معلوم شد ارتفاع آن از ارتفاع بازار تاریخی کرمان بالاتر رفته است.

 

خدادادی: مگر می‌شود یک طبقه از ساروج‌پارس کم کرد؟

درباره‌ی این‌که آیا این وضعیت باید ادامه یابد یا خیر؟ محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور هفته‌ی گذشته به کرمان آمد و به‌صراحت اعلام کرد که خیر!

او در پایان سفر خود به کرمان که سه‌شنبه هفتم خردادماه بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به خبرنگار فردای‌کرمان درباره‌ی ساروج‌پارس به‌صراحت گفت: «محور فرهنگی بازار کرمان فوق‌العاده مهم است و یکی از پرونده‌ای ثبت جهانی ما در آینده است. منظر بازار حتما باید حفظ شود. ارتفاع این پروژه زیاد شده اشتباه است و حتما باید حذف شود. با هر روشی که نیاز باشد این اتفاق باید بیفتد و هیچ برو برگردی هم در آن وجود ندارد. از نقشه‌هایی که این ساختمان دارد، یک ذره کمتر و بالاتر نباید اجرا کنند».

پنج روز بعد و در جریان استعفای علی بهرامی از شورای شهر کرمان او در بخشی از سخنان خود این تصمیم میراث‌فرهنگی را ستود.

علی خدادادی، عضو دیگر شورای شهر اما در پاسخ به بهرامی و خطاب به میراث‌فرهنگی گفت: «مگر خواب بودید که این پروژه‌ی باعظمت ساروج می‌خواست اجرا شود؟ خودتان این پروژه را تصویب کردید. حالا اگر نیروهای خودتان خطایی کرده‌اند بروید یقه‌شان را بگیرید. امروز شهرداری این همه هزینه کرده و تمام اسکلت اجرا شده، مگر می‌شود یک طبقه را حذف کرد؟».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، وی افزود: «خود آقایان (میراث‌فرهنگی) کم‌لطفی کرده و کارشناسی نمی‌کنند و حالا می‌آیند می‌گویند چرا این‌طور شده است؟ گذشتگان خودتان اشتباه کرده‌اند».

وی به پروژه‌ی بام‌کرمان هم که از سوی معاون میراث‌فرهنگی با اجرای آن مخالفت شد نیز اشاره و اظهار کرد: «پروژه‌ی کوه صاحب‌الزمان خیلی مخالف داشت و همین الان هم ما داریم می‌گوییم این کوه نباید بریده می‌شد ولی میراث‌فرهنگی به این پروژه مجوز داده است».

خدادادی خطاب به طالبیان تصریح کرد: «خودتان مقصرید و این‌طور نیست که شهرداری بدون مجوز کار کرده باشد. حتی زیرگذر گنبد جبلیه را شهرداری با مجوز میراث اجرا کرد». وی اضافه کرد: «وقتی کوه با این عظمت را می‌آیند برش می‌دهند؛ میراث کجا بود؟ خواب بودید؟».

اکنون باید منتظر ماند تا ابعاد مختلف این موضوع آشکار و روشن شود که آیا از طرف میراث‌فرهنگی، شهرداری و یا سرمایه‌گذار در این پروژه کوتاهی شده است و آیا تصمیم میراث از سوی استان اجرا می شود یا خیر؟
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار