بهرامی با 8 رای موافق و ایرانمنش با 6 رای موافق از شورا رفتند؛
شورای شهر کرمان طی یک هفته‌ی اخیر ترکیب دو ساله‌ی خود را از دست داده و آرایش تازه‌ای گرفته است. هنوز یک هفته از خروج یکی از اعضای شورا نگذشته بود که دو عضو دیگر نیز استعفا کردند. روز شنبه، یازدهم خردادماه، در نشست علنی شورا، علی بهرامی با هشت رای موافق و زهرا ایرانمنش با شش رای موافق شورای شهر کرمان را ترک کردند. این دو نفر در انتخابات سال ۹۶ با لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به شورا آمده بودند. هفته‌ی گذشته نیز، ماه‌‌بانو معصوم‌زاده از اعضای لیست انتخاباتی اصولگرایان از شورا رفت. با خروج معصوم‌زاده، احمد حسن‌زاده، از دیگر اعضای لیست اصلاح‌طلبان جانشین او شد و امروز شنبه، نخستین جلسه‌ی عمومی با حضور او تشکیل شد. در انتهای این جلسه، استعفای بهرامی و ایرانمنش مطرح و موافقان و مخالفان درباره‌ی آن صحبت کردند.
کد خبر: ۷۵۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳ 01 June 2019

به گزارش تابناک به نقل از فردای‌کرمان، در این جلسه، ابتدا متن استعفای بهرامی قرائت شد که در آن گفته بود قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد. سپس، محمد فرشاد، رئیس شورا از بهرامی خواست پیش از آن‌که رای‌گیری شود، استعفای خود را پس بگیرد. او اظهار کرد: «امروز آقای بهرامی و ایرانمنش استعفا داده‌اند و باید بگویم این‌که شورا از نعمت حضور این دو فرد بی‌بهره شود برای ما خسران است و برای شورا خوب نیست». او افزود: «باز هم خواهش و تمنا می‌کنیم که آقای بهرامی استعفایشان را پس بگیرند و این خواسته‌ی همه‌ی اعضای شوراست».

علی بهرامی سپس درباره‌ی دلایل ورود به شورا و خروج از آن توضیح داد. او گفت که از زمان دانشجویی همیشه به این فکر می‌کرده که کرمان در جایگاه واقعی خود نیست و برای پیشرفت کرمان همان زمان کارهایی را انجام می‌داده است ولی به گفته‌ی خودش آن شیوه‌ی فعالیت موثر نبوده است.
او سپس مدعی شد که از سال ۹۲ فعالیت روزنامه‌نگاری خود را به‌طور جدی شروع کرده است و اظهار کرد: «امروز وقتی معاون میراث فرهنگی کشور، پروژه‌ی ساروج‌پارس را به ضرر شهر کرمان معرفی می‌کند، ما این مسئله را در گذشته، در روزنامه منعکس و مخالفت می‌کردیم و مخالفت‌های ما تاثیراتی هم داشت ولی دیدیم تاثیرات در حدی نیست که بتواند جلوی تصمیمات اشتباه را بگیرد».
بهرامی افزود: «با همین رویکرد به شورای شهر کرمان آمدم شاید بتوانیم کارها را اجرایی‌تر پیش ببریم. در شورا هم اتفاقات خوبی افتاد و تشکر ویژه از اعضای شورای شهر دارم. درباره‌ی تمام دغدغه‌هایی از قبل از ورود به شورا داشتم، حتی کسانی که از لحاظ فکری با هم اختلاف داشتیم نیز همراهی کردند».
او سپس راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در شورای شهر و افزایش بودجه‌ی فرهنگی شهر را از جمله اتفاقاتی دانست که در شورای شهر در راستای دغدغه‌هایش انجام شده است.
عضو سابق شورای شهر کرمان گفت: «بودجه‌ی فرهنگی شهر کرمان در گذشته نیم درصد کل بودجه بود اما در این شورا، پس از بررسی کارشناسی و اتفاق‌نظر همه‌ی اعضا، امسال بودجه‌ی فرهنگی و اجتماعی افزایش ۵۰۰ درصدی پیدا کرد علیرغم این‌که کل بودجه‌ی شهرداری ثابت بود». وی افزود: «یکی دیگر از دغدغه‌های من از زمان دانشجویی این بود که چرا ارزیابی اجتماعی و فرهنگی (اتاف) درباره‌ی پروژه‌هایی که در کرمان اجرا می‌شود صورت نمی‌گیرد؛ در نخستین جلسه‌ی این شورا تهیه‌ی اتاف برای پروژه‌ها مصوب شد».


وی با بیان این‌که کار شورا اجرا نیست بلکه تصمیم‌سازی است، ادامه داد: «حقیقتا در این زمینه این شورا سنگ تمام گذاشته است».
عضو سابق شورای شهر کرمان در بخش دیگری از سخنان گفت: «شهر کرمان با شهرهای مجاور خودش مثل یزد تفاوت زیادی دارد و هویت و اصالت شهر ما صدمه‌ی جدی دیده است و من متوجه شدم که از این به بعد، پیگیری این مسائل از طریق شورای شهر امکان‌پذیر نیست». بهرامی اظهار کرد: «روزانه صدها جوان به من مراجعه می‌کنند که معادن دارند پول استان را خارج می‌کنند ولی هیچ منافع درازمدتی برای آینده مردم نمی‌بینند».
او سپس برخی ایده‌هایی که فکر می‌کند در صورت حضور در مجلس می‌تواند آن را اجرایی کند را مطرح کرد. بهرامی گفت: «این شورا که از افرادی فرهیخته و با درایت تشکیل شده، روندی دارد که در نبود من هم با قدرت کارها را پیش می‌برد».
او اضافه کرد: «من کرمان را جزئی از خودم می‌دانم و به این راحتی نمی‌توانم رهایش کنم و خیالم از شورای شهر کرمان راحت است». بهرامی با بیان این‌که سرخوردگی که در جوانان وجود دارد و اعتماد به نفسی که از دست داده‌اند، یکی از انگیزه‌های من برای ورود به مجلس است، افزود: «مقام معظم رهبری هم در بیانیه‌ی گام دوم بر استفاده از جوانان تاکید کرده‌اند و حالا باید ببینیم چه کسانی صرفا برای پیگیری منافع خودشان پیرو ایشان هستند و چه کسانی واقعا در عمل از ایشان پیروی می‌کنند».


عضو سابق شورای شهر کرمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «خودم را نیرو و سرباز هیچ باند و جناحی نمی‌دانم بلکه خودم را سرباز مردم می‌دانم و به هیچ‌کس جز مردم مدیون نیستم. امروز هم برای رای‌ای که مردم به من داده‌اند، فکر می‌کنم تمام توان خودم را گذاشته‌ام».
بهرامی افزود: «اما بیش از این نمی‌توانم مثمرثمر باشم اگر مردم رای بدهند شاید در مجلس بتوانم موفق عمل کنم». او با بیان این‌که معتقدم در سطح ملی، کسی را آن‌طور که نیاز است مدافع کرمان نداریم، ادامه داد: «حرف‌هایی زده می‌شود که کارهایی من در شورا کرده‌ام برای کسب محبوبیت است این حرف اما همین‌قدر عجیب است که بگوییم کسی اختلاس می‌کند برای کسب منفوریت است». او به طعنه گفت: «اگر دیگران هم می‌توانند، برای کسب محبوبیت، بیایند این کارها را بکنند!». بهرامی سپس اظهار کرد: «هنوز در کشور، جریان‌هایی با اسامی مختلف ولی انحصارطلب با حربه‌ی جوانی و خامی عرصه را برای جوانان باز نمی‌کنند و این نسل‌کشی فکری که دارد اتفاق می‌افتد برای کشور خطرناک است».

براساس این گزارش، پس از سخنان بهرامی، علی خدادادی به‌عنوان یکی از مخالفان استعفای او صحبت کرد.
خدادادی با بیان این‌که شورا به نیروی جوان و خلاق و پرانرژی مثل آقای بهرامی نیاز دارد، گفت: «روزی که مردم به ما رای می‌دادند انتظار داشتند چهار سال فعالیت کنیم». او همچنین به بهرامی توصیه کرد که این چهار سال در شورا بماند تا تجربه‌ی بیش‌تری کسب کنید و بعد در حوزه‌ی دیگری ورود کند.
سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، عضو دیگر شورای شهر نیز به‌عنوان مخالف استعفای بهرامی به او گفت: «روزی که برای شورای شهر رای‌گیری بود مردم به یک جمع رای دادند و خودتان بارها ایراد گرفته‌اید که میانگین سنی شورا نباید بالا باشد، امروز که از شورا می‌روید میانگین سنی بالاتر هم می‌رود». او بهرامی را یکی از نمایندگان جوانان در شورای شهر دانست و افزود: «التماس و خواهش از طرف مردم دارم در این سنگر شما می‌توانید موثرتر باشید پس بمانید».
منصور ایرانمنش نیز گفت: «در این دو سال که در خدمت ایشان بودیم بسیار دلسوز و وکیل مردم بودند. گرچه همه‌ی ما ممکن است ایرداتی هم داشته باشیم اما به‌طور نسبی می‌گویم که آقای بهرامی در همه‌ی جنبه‌ها به‌ویژه‌ حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کارهای بسیار خوبی را پیگیری کرد و همچنین، به خوبی جوانان را نمایندگی کرد». او با این‌حال اظهار کرد که چون تصمیم ایشان برای حرکت رو به جلوست مخالفتی ندارم که از شورا بروند.
احمد حسن‌زاده هم با بیان این‌که حضور جوانان در کنار افراد باتجربه هم‌افزایی برای پیشبرد امور فراهم می‌کند، گفت: «اما احساس مسئولیت آقای بهرامی نسبت به شهر در کنار دانش و آگاهی‌هایی که از شهر به دست آورده هم چیز کوچکی نیست که به سادگی بخواهد از دست بدهد». او اظهار کرد: «هم نگران این هستم که باید فضا برای جوانان فراهم شود که به جلو حرکت کنند و هم اعتمادی که مردم به ایشان داشتند باید مدنظرشان قرار گیرد».
پس از این اما رای‌گیری شد و بهرامی با دو رای مخالف و هشت رای موافق از شورا رفت. شورای شهر کرمان ۱۱ نفره است و علی‌اکبر مشرفی در جلسه‌ی امروز غایب بود.
در ادامه‌ی جلسه، درباره‌ی استعفای زهرا ایرانمنش که برای شرکت در انتخابات مجلس بوده تصمیم‌گیری شد. در ادامه، ایرانمنش گفت: «وقتی بهرامی با دو سال آمدن در شورا چنین اظهارنظر می‌کنند من که ۱۶ سال در شورا هستم باید صندلی‌ام را خالی کرده و به جوانان بسپارم».
او سپس با بیان این‌که شورای پنجم بدون تنش امور را در این دو سال پیش برد، اظهار کرد: «آقای فرشاد با درایت و سعه‌صدر جلسات را مدیریت می‌کرد و کم‌تر جلسه‌ای با تنش بود و با فراغت خاطر مصوبات مطرح و مصوب می‌شد و آنچه در کمیسیون فرهنگی داشتیم هم در شهرداری اجرایی شد و مشکلی در این زمینه نداشتیم». او با بیان این‌که برنامه‌هایی که از دوره‌های قبل مدنظرم بود به اتمام نرسید، افزود: «گسترش فرهنگسراها و احداث پارک‌های بانوان یکی از تاکیدات همیشگی من بوده است و امیدوارم پارک بانوان آفتاب به زودی افتتاح شود».
او ادامه داد: «انعقاد تفاهم‌نامه‌ با آموزش و پرورش و دانشگاه و شهر دوستدار کودک را هم ما مطرح کردیم». ایرانمنش با بیان این‌که برای ایجاد گذرهای فرهنگی در کرمان هم قدم‌هایی برداشته شده، اظهار کرد: «کمیته‌ی نام‌گذاری نیز صاحب آئین‌نامه شده است».
وی تصریح کرد: «من سابقه‌ی زیادی در شورا دارم و فکر می‌کنم برایم بس باشد». او اضافه کرد: «همچنین، در دوره‌ی اول که به شورای شهر آمدم فکر می‌کردم شورا اختیارات زیادی دارد و بر همه‌ی ارگان‌ها و سازمان‌ها می‌تواند نظارت کند؛ آن زمان که این اتفاق نمی‌افتاد می‌گفتند تازه شورا در شروع کار است ولی الان که به شورای پنجم رسیدیم هنوز به مدیریت واحد شهری نرسیدیم و روز به روز اختیارات شورا هم دارد کم می‌شود و حتی اختیار انتخاب شهردار را دارند از شورا می‌گیرند یا در بحث مالیات بر ارزش افزوده اختیارات شورا در حال کاهش است».
او گفت: «در هر دوره ورود کردیم و گفتیم شاید بتوانیم در این زمینه‌ها کاری بکنیم اما در همه‌ی دوره‌ها شورا، شورای شهرداری است». او بیان کرد: «اما شاید در مجلس بتوانیم برای رفع این نواقص اقدام کنیم».
ایرانمنش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «من هیچ‌گاه در ایام انتخابات، شعار آرمانی ندادم و واقع‌بینانه شعار داده‌ام و قدم به قدم هم پیش رفته‌ام. از بیش‌تر مصوبات کمیسیون‌هایی که مسئولیت داشتم رضایت خاطر دارم و گلایه‌ای از کسی ندارم. اگر هم جایی کوتاهی شده پیگیری خودم لازم بوده که شاید به اندازه‌ی کافی صورت نگرفته است».
در ادامه، رامین ارجمند کرمانی به‌عنوان یکی از مخالفان خروج زهرا ایرانمنش گفت: «تجربیات و همفکری‌های ایشان در بسیاری مواقع، سد راه شورا را برمی‌داشت و با امید بیش‌تری می‌توانستیم اقدام کنیم». او از ایرانمنش خواست تا استعفایش را پس بگیرد.
حسین چناریان نیز در این جلسه اظهار کرد: «احساس خوشحالی دارم که شورا بالندگی و شان و سطحی در خود احساس می‌کند که تعدادی از اعضای شورای شهر را مجاب کرده که در سنگر وسیع‌تر و بالاتری فعالیت کنند و از این بابت، به خروج هر دو نفر رای موافق می‌دهم».
پس از رای‌گیری، خروج زهرا ایرانمنش با شش رای مثبت و چهار رای منفی رأی آورد.
زهرا لری و فتح‌الله مویدی دو عضو دیگر علی‌البدل شورای شهر کرمان هستند که باید جایگزین بهرامی و ایرانمنش بشوند.

 

تصویربردار: حسن عباسی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار