تحقیقات گسترده نشان داد که این آب‌ها به آب‌های زیر سطحی معروف هستند و حساب آنها از آب‌های زیرزمینی جداست. آب فاضلاب‌های منازل مسکونی، کارخانجات، سطح شهر کرمان که نفوذ می‌نمودند، با برخورد به لایه سخت و غیر قابل نفوذ از چهل متری سطح زمین بتدریج بر روی هم انباشته شده و به طرف سطح زمین ارتفاع گرفته‌اند.
کد خبر: ۷۵۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۷ 06 June 2019

تابناک کرمان،حسن اشرف گنجویی؛ مسئولیت پاسخگویی به شکایت مردمی بازرسی استانداری را داشتم، شکایاتی در خصوص بالا آمدن سطح آب در زیرزمینهای منازل، طبقات پایین دوائر دولتی از جمله بانک ملی، دادگستری، بانک‌ها و امثالهم به من ارجاع می‌شود. در سفرهای ریاست جمهوری باب این قبیل شکایت‌ها بیشتر می‌شد. چون مسئولیت داشتم، برای آنها پرونده‌هایی تنظیم نموده برای پیگیری و نتیجه‌گیری بنیادی مشغول به کار شدم.

شهردار کرمان زود خوشحال نشوید

تحقیقات گسترده نشان داد که این آب‌ها به آب‌های زیر سطحی معروف هستند و حساب آنها از آب‌های زیرزمینی جداست. آب فاضلاب‌های منازل مسکونی، کارخانجات، سطح شهر کرمان که نفوذ می‌نمودند، با برخورد به لایه سخت و غیر قابل نفوذ از چهل متری سطح زمین بتدریج بر روی هم انباشته شده و به طرف سطح زمین ارتفاع گرفته‌اند.

توپوگرافی ویژه واستثنایی شهر کرمان اجازه خروج این آب‌ها را نداده است. به عبارت دیگر راهی برای خروج منطبق بر شیب زمین و یا درز و شکاف‌ها پیدا نکرده‌اند. خطر روز به روز جدی‌تر تا اینکه به سطح زمین رسیده‌اند. با هماهنگی مدیریت محترم بازرسی نامه‌هایی برای ارگان‌های دولتی : مسکن و شهرسازی، محیط زیست، زمین شناسی، شهرداری، آب منطقه‌ای تنظیم و حضوراً از طریق ارشدترین مقام دستگاه‌های مطروحه پیگیر شدم. مسئله به این صورت در نامه‌ها مطرح شده بود که با توجه به ارتفاع گرفتن تدریجی فاضلاب‌ها از عمق چهل متری ارگان مطروحه چه نقشی در بررسی، شناخت، و مهار بحران داشته است.

مسکن و شهر سازی، زمین شناسی، محیط زیست رسماً پاسخ دادند که مسئولیتی نداشته و در این زمینه اقدامی هم نداشته‌ایم . حتی وقتی که نقشه زمین شناسی شهر کرمان از سطح زمین تا عمق یکصدمتری را از سازمان زمین شناسی مطالبه نمودم اظهار بی‌اطلاعی و اعلام کردند که چنین نقشه‌هایی نداریم! به این ترتیب ایجاب می‌کرد که مسئله آبهای زیر سطحی را از طریق شهرداری، و یا آب منطقه‌ای دنبال نمائیم. اینکار انجام شد و آب منطقه‌ای کرمان قطعاً اعلام نمود که مسئله جزو وظایف شهرداری است.
کار ما در شهرداری شروع شده به اینجا رسیدیم که شهرداری کرمان پس از به مخاطره افتادن ساختمان‌های با ارزش همچون مسجد جامع کرمان و نقاط حسای دیگر کار را به مهندسین مشاور مهاب قدس واگذار نموده و قرار شده طرح مطالعاتی و اجرایی برای مهار آبهای زیر سطحی شهر تهیه و به مورد اجرا بگذارند. نیز طرح‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت هم در این رابطه پیشنهاد نمودند. طرحهای کوتاه‌مدت حفر چاه و پمپاژ آب را شامل می‌شد که اینکار در نقاط مخلتف شهر حفار‌یهایی صورت گرفت و آب پمپاژ و منتقل می‌گردید.

درپیگیری های بیشتر از آزمایشگاه محیط زیست تقاضای انجام آزمایشات و کیفیت آب را نموده که جواب آنها در خصوص شرب و یا حتی مصارف کشاورزی منفی بود. آنچه که آمد خلاصه گزارش سال های 1385 لغایت 1390 در بازرسی استانداری بود بنابراین نتیجه می‌گیریم که پهنه شهر کرمان مریض و حتی بارها مسئولین شهرداری کرمان آبهای زیر سطحی را بمب خفته اعلام نموده‌اند. مورخ (3/11/1397) ساعت هشت شب خبرگزاری مهر با کد خبر 4549386 اعلام نمود که 15 مهرماه سال 1394 بود که اجرای پروژه احداث بزرگترین زیر گذر شرق کشور در محل میدان آزادی شهر کرمان آغاز شد. سه سال از آن زمان می‌گذرد و این پروژه 3 شهردار و 3 استاندار را تجربه کرد در نهایت در حالی که پروژه‌های عمرانی در کشور به دلیل تحریم‌ها و کمبود بودجه با مشکل تأمین اعتبار مواجه هستند اما با کار شبانه‌روزی و همت شهرداری کرمان و مدیریت صحیح سرانجام این پروژه افتتاح شد و زیر بار ترافیکی رفت. تشدید کننده عریضی سطح شهر کرمان کلیه قنواتی است که طبق نقشه 50000: 1 سالهای 1334 نقشه برداری کل کشور مسیر کوره‌های قنات و چاه‌های میله‌ای بوده که یا به شهر کرمان ورود پیدا می‌کردند و یا اینکه خارج می‌شدند. با پر شدن چاه‌های میله‌ای آنها در مسیرهای شهرسازی کوره‌ها مدفون شده باقی ماندند. بالا آمدن آب‌های زیر سطحی از عمق به چهل متری تمامی این کوره‌ها و شبکه قناتی باقیمانده را مجدداً پر از آب و در کنار آب‌های زیر سطحی مکمل برای تخریب و آشفته شدن وضعیت منفی آب‌های زیر سطحی گردید. در اینجا سؤال این است که با همه موارد فنی - مهندسی که مطرح گردید و نیز انتخاب مشاور مهاب قدس برای ارزیابی و مطالعه آب‌های زیر سطحی شهر کرمان آیا پیشنهاد طرح زیر گذر میدان آزادی و چگونگی طراحی و اجرای آن منطبق و هماهنگ با شرکت مهندسی مشاور بوده است؟ آیا مشاور مهاب قدس با شناختی که حوزه به عمق چهل متر و پهنه سطح شهر کرمان و همه نارسای‌هایی که از آن تشریح گردید چنین پروژه ای را تائید و برای اجرا تضمین نموده است؟
خبرگذاری مهر در ادامه مطرح می‌نماید که چهره‌ی شهر کرمان در حال تغییر است، این شهر که سالها از اجرای طرحهای کلان شهری برای اصلاح ساختار ترافیکی و پروژه‌های کلان در جهت سوق داده شدن به سمت شهرهای مدرن عقب مانده بود، گام به گام در حال نزدیک شدن به شرایط مطلوب است.

بیان پارامترهای فنی و مهندسی نشان می‌دهد که نویسنده خبرگزاری مهر زود خوشحال شده و شرایط مطلوب شدن را نزدیک دیده است. سیستم شهرداری که در خلال تمامی سالهایی که آب‌های زیر سطحی از عمق چهل متری به طرف سطح زمین نزدیک می‌شدند بی تفاوت و بدون برنامه بوده است. زمینه را برای ارتفاع گرفتن آب‌های زیر سطحی فراهم نموده و امروزه هر خانه، شهر بواسطه عدم شناخت از وضعیت اثرگذاری آب‌های زیر سطحی به ساعت و روز در خطر است. خیلی زود است که چنین اظهار نظری خوشحال کننده‌ای را مطرح نماید! آنگاه که راهکاری برای مهار و کنترل آبهای زیر سطحی شهر کرمان معین و به مورد اجرا گذاشته و نتایج آن صد در صد در جهت کنترل آب‌های زیر سطحی برای کرمانی ها روشن شود. آنوقت است که مقدمات خوشحالی تا حدودی فراهم می‌گردد. نویسنده محترم بی‌جهت نبود که در سمیناری که در و دیوار شهر کرمان را نقاشی و رنگ آمیزی کرده بودند تا میهمانان از شهر تعریف نمایند، پس از خارج شدن کرمان را خرابه‌ای نقاشی شده به جهان معرفی نمودند. حالا خیلی زود است که در کنار توسعه شهر کرمان را موجب دل گرمی مردم در خصوص انجام پروژه‌های نیمه تمام قرار دهید. شما خبر دارید که هر از چند گاهی مسئولین ارشد وزارت نیروی شهرمان تئوری کوچ دادن شهر را مطرح می‌نمایند. بهتر نیست که مصاحبه‌ای با آنها داشته باشید و با جمع بندی اظهار نظر آنها اعلام فرمائید که نخستین گام ها برای ایجاد یک شهر پرنشاط در کرمان برداشته می شود. به موازات اینکه پارامترهای زیر را اجرایی می‌نمایید منتظر نشاط و توسعه در شهر کرمان باشید؟
1- شناسایی و اعلام رسمی کلیه چاه‌هایی که از آب سفره‌های زیر زمینی شهر کرمان پمپاژ می‌نمایند. لغو پروانه آنها برای کشاورزی سطح شهر و عدم تغذیه آبهای زیر سطحی و برنامه‌ریزی برای اختصاص دادن آنها به آب شرب.
2- شناسایی کلیه چاه‌هایی که از آب سفره‌های زیرزمینی شهر کرمان پمپاژ و به خارج از شهر منتقل می‌گردند، لغو پروانه‌های آنها و اختصاص دادن آنها به تأمین آب شرب.
3- اعلام نتایج مطالعات آبهای زیر سطحی که توسط مهاب قدس در شهر کرمان انجام شده، برنامه‌ریزی برای اجرایی نمودن نتایج حاصله به منظور کنترل و مهار آب‌های زیر سطحی.
4- کنترل نقشه‌های 50000: 1 سالهای 1334 - 1335 شهر کرمان، معین نمودن مسیر کوره‌های قنوات و چاه‌های میله‌ای و به روز نمودن آنها در نقشه شهری فعلی شهر کرمان و اعلام به متقاضیان اخذ پروانه ساختمانی ویا سایر تأسیسات.
5- مطابقت دادن طرحها و پروژه ها امثال زیرگذر میدان آزادی با نقشه ها و محک زدن آنها با آبهای زیر سطحی، به عبارت بهتر با داشتن شناخت از اثر گذاری آب های زیرسطحی و تائید مشاورانی که آب‌های زیر سطحی شهر کرمان را مطالعه می نمایند. چنین طرح هایی اجازه مطالعه و یا اجرا پیدا کنند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار