پنج ماه پس از ورود ملخ‌های مهاجم به استان هرمزگان و فراگیر شدن دامنه نفوذ آنان در سراسر استان، اکنون شاهد نمایشی از ناکارآمدی و شکست سیستم دولتی در مواجهه با این بحران هستیم.
کد خبر: ۷۵۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ 10 June 2019

به گزارش تابناک کرمان، البته شکست در این عرصه چندان هم عجیب نیست اما آنچه افکار عمومی و به ویژه روستاییان و کشاورزان و باغداران استان را آزرده و حتی می توان گفت عصبانی کرده، ادعای پیروزی و مدیریت موفق این بحران است.

این در حالیست که تقریباً در یک ماه گذشته ملخ‌های صحرایی بی اعتنا به میزگردها و طرح‌های خلاقانه برخی مسوولان که سوژه طنز محلی و ملی شد، روز به روز بخشهای وسیع‌تری از باغات و مزارع استان را فتح کردند تا نشان دهند خبرهای ضد و نقیض نمی‌تواند مانعی برای قدرت‌نمایی آنان باشد.
فریادهای دادخواهی برای سرعت عمل مسوولان در مقابله با این پدیده به خوبی نشان می دهد در میدان رقابت ملخ ها و مسوولان، آنکه بازنده و مقهور حریف است، قطعاً ملخ‌ها نیستند.
تصاویر و گزارشهای خبری و ویدیوهای متعددی که تاکنون از برخی نقاط حاصلخیز استان در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده، همگی گویای این واقعیت است که ادعای موفقیت در مقابله با ملخ ها با استفاده از چند وانت که مثل تاکسی‌های خطی فقط در جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند و یا چند هواپیمای سمپاش بیشتر به یک شوخی شبیه است.
اما طنازی مجموعه مدیریتی استان به همین جا ختم نشد و جمله تاریخی و طلایی رئیس جهاد کشاورزی استان که "به ملخ‌ها اجازه تخم گذاری نمی‌دهیم " نشان داد مدیران استان حداقل این توانایی را دارند که در هر شرایطی مایه انبساط خاطر مخاطبان و جامعه هدف خود شوند.
گویا مدیر پرجذبه و قاطع این مجموعه فکر می‌کرد ملخ ها با نامه‌های درخواست مجوز تخم‌گذاری به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند و ایشان هم از صدور پروانه تخم‌گذاری خودداری می‌کنند.
البته نتیجه دلخواه از آب در نیامد و این ملخ ها بودند که «توپ و تشر» مدیر محترم را به هیچ خود گرفتند و تخمشان را هر جا که عشقشان کشید گذاشتند.
هنوز مدت زیادی از این مطایبه نگذشته بود که مسئولان به دستور استاندار با بسته پیشنهادی خرید تضمینی ملخ پا به میدان گذاشتند تا به گفته خودشان زیر یک خم تهدید را گرفته و در یک حرکت فتیله پیچ، آنرا به فرصت تبدیل کنند.
اما این پیشنهاد هم فقط تأمین سوژه کاریکاتوریست‌ها و طنزنویسان را تضمین کرد.
انگار این مجموعه خرد و کلان مدیریتی فراموش کرده‌اند که اگر شکار ملخ زنده نتیجه بخش بود، کشاورزان و روستاییان استان نه به امید صله مرحمتی، بلکه برای نجات‌دار و ندار خود هم که شده، از مدت‌ها قبل از این روش استفاده می‌کردند و پولی هم از آنان طلب نمی‌کردند.
اما همزمان با ادعاهای مغرورانه متولیان استان در موفقیت مقابله با ملخ ها، هر روز و هر لحظه فیلم و عکس و مطلبی منتشر می‌شود که مانند دم خروس، بطلان آن قسم های غیرمسئولانه را ثابت می کند.
یک روز فایل صوتی مصاحبه دهیاری از یکی از روستاهای حاجی آباد منتشر می شود و روز دیگری سر و صدای قوطی های خالی اهالی تل سوروی سیاهو تبدیل به طبل رسوایی این شکست می شود و روز دیگری فردی از روستایی دیگر بخاطر تردد بی نتیجه و هدر دادن همان چند لیتر سم با طعنه به مسئولان دست مریزاد می گوید.
خوب است مدیران در بخش های مختلف از استانداری و فرمانداری گرفته تا جهاد کشاورزی و مدیریت بحران به جای متهم کردن رسانه ها به سیاه نمایی، گزارشی روشن از میزان موفقیت خود در شیوه‌های مختلف مقابله با ملخ های مهاجم از پیشگیری از تخم گذاری گرفته تا سمپاشی و خرید تضمینی ملخ زنده ارائه کنند.
آنچه تاکنون در گزارش عملکردها شنیده‌ایم فقط اعلام میزان اراضی سمپاشی شده در مقیاس هکتار، بدون کوچکترین اشاره‌ای به تأثیرگذاری و نتیجه بخش بودن این روشها و سمپاشی‌ها بوده است.
انتظار می‌رود پس از پنج ماه به طور شفاف اعلام کنند تاکنون چند هکتار و چند دهستان و بخش تاکنون پاکسازی شده‌اند (البته به شرطی که زمین ها و باغ‌هایی که ملخ‌ها پس از خوردن محصول، آنها را ترک کرده‌اند جزء فتوحات خود محسوب نکنند.)
این غفلت فقط متوجه کارگزاران دولت نیست و نمایندگان استان نیز تاکنون روزه سکوت گرفته و فریاد دادخواهی کشاورزان و روستاییان هرمزگان را به گوش هیچ وزیر و مدیری در سطح ملی نرسانده‌اند.
شاید حضور در عزا و عروسی های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی های صفی و ستادی برای انتخابات آینده فرصت چندانی برای آنان باقی نگذاشته باشد.
اما خوب است آنان نیز بدانند اگر ملخ، ساقه و میوه و برگ گیاهان و درختان را می خورد، ممکن است بی اعتمادی و دلشکستگی روستاییان از این بی مهری ها، تخم آرا را در صندوق های رأی بخورد و محصول قابل شمارشی در انتخابات آینده برای آنان باقی نگذارد.../مرکز خبر هرمزگان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار