رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:رفیقدوست: چند متخلف بخش خصوصی را اعدام کنند/علم‌الهدی: دشمن سفره مردم را هدف قرار داده است/ روزنامه جوان: رامبد مقصر نیست؛ مقصر اصلی تلویزیون است و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸ 17 June 2019
 
 
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
به فرزندان زنان ایرانی، تابعیت می‌دهند، اما زیرنظر وزارت اطلاعات

حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم و سخن‌گوی کمیسیون قضایی مجلس گفته:، چون شورای نگهبان دادن تابعیت به «همه» فرزندان زنان ایرانی را که پدران غیرایرانی دارند، با شرع و نیز بند پنج از اصل سوم قانون‌اساسی ناسازگار دانسته و، چون دادن تابعیت به این دسته، شاید مسائل امنیتی به دنبال آورد، اعضای این کمیسیون تصمیم گرفتند برای دادن تابعیت در همه موارد، عبارت «زیرنظر وزارت اطلاعات» را بیفزایند و ایراد شورای نگهبان را برطرف کنند.» / ایسنا بنابر بنده پنج اصل سوم قانون اساسی «دولت جمهوری اسلامی باید از همه امکانات‌اش» برای «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» بهره گیرد.

تمایل ترامپ برای حضور در کاخ سفید فراتر از ۲ دوره ۴ ساله!
 
ترامپ در یک توییت بار دیگر نسبت به حضور در کاخ سفید فراتر از ۲ دوره ۴ ساله ابراز تمایل کرد. به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت "یو اس‌ای تودی"، ترامپ روز یکشنبه در یک توییت نوشت: "بعد از ۶ سال دیگر و پس از اینکه آمریکا را عالی کردیم (شعار انتخاباتی ترامپ) و من کاخ سفید زیبا را ترک کردم (فکر نمی‌کنید هواداران ممکن است تقاضا کنند که من در قدرت بمانم و عظمت آمریکا را حفظ کنم.) ترامپ این توییت را در آستانه اعلام رسمی حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نوشته است. ترامپ قرار است روز سه شنبه (فردا) به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کند.

کاهش ۲ تا ۹ میلیون تومانی قیمت برخی خودرو‌ها در بازار

براین اساس پژو پارس دوگانه سوز با یک میلیون کاهش به مبلغ ۱۰۶ میلیون تومان؛ پژو ۲۰۷ دنده‌ای (تیپ ۱) با ۳ میلیون کاهش به مبلغ ۱۳۱ میلیون تومان؛ هایما اس ۵ توربو با ۲ میلیون کاهش به مبلغ ۲۷۸ میلیون تومان؛ دنا پلاس (تیپ ۲) با ۹ میلیون کاهش به مبلغ ۱۵۹ میلیون تومان؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۴ میلیون کاهش به مبلغ ۱۰۵ میلیون تومان؛ پژو ۲۰۶ صندوقدار با ۳ میلیون کاهش به مبلغ ۱۰۵ میلیون تومان و هایما اس ۷ توربو (S ۷) با ۵ میلیون کاهش به مبلغ ۳۰۱ میلیون تومان در بازار معامله شد/ باشگاه خبرنگاران

زمان جنگ اگر کسی ماده اولیه نمی‌فروخت با تهدید به کشتن از او می‌خریدیم

محسن رفیقدوست درباره دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت به بخش خصوصی گفت: باید دولت آنچنان اینجا خودش را نشان دهد که کسی جرات نکند سمت تخلف بروند. الان مثلا می‌گویند صادرکنندگان بخش خصوصی ارزشان را در نیما نمی‌آورند و در بازار آزاد می‌فروشند. دولت سران این‌ها را صدا کند و هشدار دهد. ما نمی‌گوییم که چند میلیارد دلار در اختیار افراد قرار بدهند و مثل آن زمان که به بابک زنجانی اعتماد کردند با افراد برخورد کنند؛ حرف من این است که الان چطور نفت را به خارجی‌هابا یک تضمینی می‌فروشند با همان تضمین نفت را به مردم بفروشند. به بخش خصوصی بفروشند. هیچ ریسکی هم نکنند که بابک زنجانی پیدا شود. زمان جنگ از کسی که ماده اولیه داشت، چیزی می‌خواستیم که نمی‌فروخت با تهدید کشتن از او خریدم. البته گران‌تر از حد معمول هم پول دادم، ولی او نمی‌خواست بفروشد. الان هم همان زمان است. مملکت در جنگ اقتصادی است.

شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید یک «شومن» رئیس‌جمهور می‌شود

محمدرضا باهنر گفت:شاید بتوان گفت: اگر شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید، یک «شومن» قوی می‌تواند رئیس جمهور شود. یعنی هرکس بیاید و بتواند به رقیب خود رکب و پشت پا بزند و متلک درشتی بیندازد، با یک خنده و اخم سه میلیون رأی در کشور جابه جا می‌شود و این اصلا منطقی نیست. در مناظره‌ها تنها بحثی که مطرح نمی‌شود برنامه‌ها و چشم انداز آینده کشور در دیدگاه کاندیدا‌ها است؛ بنابراین با این اوصاف اصلا نمی‌توان تصور و پیش بینی کرد که در سال ۱۴۰۰ چه کسی می‌تواند برگ برنده‌ای در آینده سیاسی کشور داشته باشد. به نظر من شخص آقای لاریجانی به درد ریاست جمهوری می‌خورد. اگر قرار باشد سه یا چهار نفر در کشور پیدا کنیم که در حد ریاست جمهوری باشند قطعا یکی از آن‌ها آقای لاریجانی است، اما اینکه آیا حواشی می‌گذارد ایشان رئیس جمهور شود یا خیر را نمی‌توان پیش بینی کرد. جریان اصولگرایی دیگر وارد مذاکره با آقای احمدی نژاد نخواهد شد.

کنایه‌های معنادار به وزیر جوان در صحن مجلس

محمود نگهبان سلامی یکی از نمایندگان سئوال کننده از وزیر ارتباطات گفت: به جای دل مشغولی به ارائه پیام در توئیتر و فضای مجازی باید در مناطق محروم حضور پیدا کنید. این قبیل کار‌ها این مشکل مردم را حل نمیکند حتی اگر برای آینده هم برنامه‌ای داشته باشید حضور در روستا‌ها مهم است. این انتقاد از سوی جهرمی بی‌جواب نماند: این شبکه‌های اجتماعی فاصله مسئولین ومردم را کم می‌کند. در همین شبکه‌های اجتماعی مردم کردستان گفتند که امکانات نیست و نبود امکانات ارتباطی را به اهل سنت نسبت دادند. بنده در برابر این واکنش‌ها فورا به کردستان رفتم و توضیح دادم که شاید در سیستان و بلوچستان یک دکل بتواند چند روستا را پوشش دهد، اما در کردستان به ازای هر روستا باید یک دکل زد. / خبرآنلاین
 
اعترافات همسر نازنین زاغری از زبان بعیدی‌نژاد

سفیر ایران در لندن نشان دادن همسر نازنین زاغری در اعتصاب غذا از سوی شبکه بی بی سی فارسی را ساختگی خواند. حمید بعیدی نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: «امشب بی بی سی فارسی مصاحبه‌ای با ریچارد راتکلیف پخش کرد که در گوشه‌ای تنها و بی‌آزار در اعتصاب غذا بود. این یک صحنه ساختگی بود که فقط در زمان مصاحبه طراحی شد. این دو روز جلوی سفارت مرتب بلوکه بود، ولی حداقل اعتراف کرد گذرنامه دخترش آزاد است و خودش هم درخواست ویزای ایران نکرده است.»
 
تعجب صادقی از احضارش به دادگاه کارکنان دولت

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخصوص احضارش به دادگاه کیفری کارکنان دولت گفت: برخی از اتهامات مطرح شده در اخطاریه اخیری که به دستم رسیده جای سوال دارد و مشخص نیست برچه اساسی است. محمود صادقی در گفتگو با ایلنا، درباره اخطاریه جدیدی که از سوی مجتمع قضایی کارکنان دولت دریافت کرده است، گفت: اخطاریه‌ای از سوی شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری کارکنان دولت به دست من رسیده که برایم بسیار عجیب است، واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که چنین تصمیمی گرفته شده و این اخطاریه برایم فرستاده شده است.نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: معنای آمدن این اخطاریه این است که در دادسرا برای من پرونده‌ای مطرح بوده و علی‌الظاهر به دادگاه فرستاده شده است. وی ادامه داد: بر اساس این اخطاریه، برای ۵ مرداد ماه وقت رسیدگی دادگاه برایم منظور شده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعضی از اتهامات مطرح شده در این اخطاریه در حال رسیدگی است مانند شکایت شورای نگهبان که من ۵ نفر شاهد برای گفته‌هایم آوردم هیأت نظارت اظهارات آنان را شنید و قرار شد با حضور آقای کدخدایی به این موارد رسیدگی شود. وی ادامه داد: مورد بعدی شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان است که نمی‌دانم برای چیست، در گذشته پرونده‌ای بوده که رد شده است.
 
نماینده مجلس، دولت را تهدید کرد

یک نماینده مجلس از در دست داشتن مدارکی درباره سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد. هاجر چنارانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی چنارانی، اظهار کرد: اسناد و مدارکی در دست دارم که این اسناد را نگه داشته‌ام برای روزی که اگر دولت ایشان را به مجلس معرفی کنند در آن روز این مدارک را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد. وی افزود: در آن روز نمایندگان ملت تصمیم خواهند گرفت ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش در کابینه بمانند یا خیر."درباره محتوای این اسناد و مدارک تا روز معرفی ایشان به مجلس حرفی نمی‌زنم"، این پاسخی بود که چنارانی به خبرنگار میزان گفت. همچنین این نماینده مجلس درباره محتوای این اسناد و مدارک افزود: درباره محتوای این اسناد و مدارک تا روزی که ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شوند صحبتی نمی‌کنم. وی در ادامه بیان کرد: این مدارک را در مجلس ارائه خواهم داد تا نمایندگان مجلس خودشان تصمیم بگیرند.
 
انتقاد ابطحی از پولی‌شدن سایت روزنامه‌های اصلاح طلب

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات به پولی شدن ورود به سایت‌های روزنامه‌های شرق و اعتماد واکنش نشان داد. محمد علی ابطحی در اینستاگرام نوشت: روزنامه‌های شرق و اعتماد و نمیدانم شاید چند روزنامه دیگر، ورود به سایت شان را پولی کرده اند. در حقیقت این یک خود تبعیدی است. پرس و جو کردم بعد پولی شدن سایت هاشان خرید کاغذی تفاوتی نکرده است. نویسندگان پر تلاشی که برای این روزنامه‌ها مطلب اختصاصی می‌نویسند، از همه بیشتر مظلوم قرار می‌گیرند. میفهمم برای راه بردن روزنامه در شرایط فعلی و با این همه سختی، چه دشواری‌ها باید طی شود. اما رسانه برای دیده شدن است. برای نویسندگان روزنامه و جریان اصلاح طلبی اگر امکان دسترسی آزاد به روزنامه باشد کلی لینک داده می‌شود و روزنامه بیشتر دیده می‌شود واحتمالا همین خود باعث جذب اگهی بیشتر شود. عزیران شرق و اعتماد، نویسندگان خوب روزنامه هاتان و خود روزنامه تان را از تبعید در آورید.
 
روایت انصاری از جلسات چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و دبیر جامعه اسلامی مهندسین در گفت‎وگو با سازندگی از جلساتی بین گروه‌های مختلف سیاسی خبر داده است که محمدرضا عارف، عزت‎الله ضرغامی، محمد صدر و مجید انصاری در آن شرکت می‌کنند. مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های اصلاح‌طلب که به گفته باهنر، در این جلسات نیز حضور دارد به ایرناپلاس می‌گوید: ما در این جلسات به‌عنوان نمایندگان احزاب و گروه‌ها حضور نداریم، بلکه هر کسی با هویت شخصی خود در این جلسات شرکت می‌کند. به عبارت دیگر، بنایی برای سازماندهی حزبی و تصمیم درباره مسائل نیست، تنها بحث‌های دوستانه درباره مسائل کشور انجام می‌شود.

او در ادامه اضافه می‌کند: علاوه بر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا باهنر، دبیر جامعه اسلامی مهندسین، عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما، احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد و حدادعادل، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس در این جلسات شرکت داشته‌اند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه این جلسات برای تصمیمات حزبی و جناحی نیست می‌افزاید: ابتدا آقای عارف و آقای مازنی این جلسات را شکل دادند. بعداً من اضافه شدم و کم‌کم توسعه پیدا کرد و افراد دیگری نیز دعوت شدند. آقای حدادعادل یکی دو جلسه شرکت کرده است و آقای ضرغامی هم اخیراً دعوت شده که بنده نیز به دلایل مشغله‌های کاری نمی‌توانم در این جلسات شرکت کنم و تنها یکی دو جلسه شرکت کردم.
 
سه فقره شکایت زنگنه از نماینده مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس از سه فقره شکایت زنگنه از خود خبر داد و گفت: فردا به منظور رسیدگی به این شکایات در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر شده و اسناد لازم را ارائه خواهم کرد. هدایت‌الله خادمی در گفتگو با فارس، اظهار داشت: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به خاطر سه موضوع از بنده شکایت کرده است.وی افزود: زنگنه درباره سه موضوع دستگاه‌های کارتخوان در دفتر وزیر نفت، اظهار نظرم درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی و همچنین موضوع پتروشیمی‌ها از بنده سه شکایت کرده است.نماینده مردم ایذه در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: این سه شکایت از سوی وزیر نفت در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح و مقرر شده است صبح فردا هیأت نظارت در این رابطه تشکیل جلسه داده و بنده در این جلسه حضور پیدا کنم.وی در همین اساس اضافه کرد: بنده فردا در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حضور خواهم یافت و احتمالا وزیر نفت یا نماینده‌ای از وی بنا بر قاعده حضور خواهد داشت. دادگاه هم خواسته است تا این جلسه برگزار شود تا ببیند ما این مباحث را مطرح کرده‌ایم یا خیر.
 
ادعایی درباره تذکر یک نهاد امنیتی به جهانگیری پیرامون نجفی

یک نهاد امنیتی ۵ نوبت درباره شهردار شدن محمدعلی نجفی به معاون اول رئیس جمهور تذکر داده است. پس از گذشت ۲۰ روز از قتل میترا استاد جزییات جدیدی از ماجرای نجفی و انتخاب وی به عنوان شهردار تهران مطرح شده است. پیگیری خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس حکایت از این دارد، به محض مطرح شدن نام محمد علی نجفی به عنوان نامزد شهرداری تهران، موضوع در کارگروهی ویژه بررسی و مشخص شد که نجفی صلاحیت تصدی مسئولیت شهرداری تهران را ندارد. در همین راستا به افراد متنفذی که در این موضوع نقش آفرینی می‌کردند، تذکراتی داده شده است. معاون اول رئیس جمهور یکی از افرادی بود که در ۵ نوبت در جریان روند بررسی پرونده نجفی قرار گرفته و به خوبی از علل عدم صلاحیت وی مطلع شده بود. این در حالی است که در این جلسات و در خلال تشریح کامل پرونده نجفی به جهانگیری گفته شده بود که انتخاب این فرد به صلاح کشور نیست و بهتر است نجفی از میان گزینه‌های تصدی پست شهرداری تهران کنار گذاشته شود.
 
سرلشگر باقری اگر انفجار نفتکش‌ها کار ما بود، با شجاعت قبول می‌کردیم

سرلشگر باقری: مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام (ره) و نیز در گفتگو با نخست‌وزیر ژاپن راهبرد فعال و موفقی را تدبیر کردند و آن اینکه ما راهبرد مقاومت را در برابر آن‌ها در پیش خواهیم گرفت تا با این شیوه دشمن را در نهایت مجبور به تسلیم کنیم؛ در واقع سیری که ایران در پیش گرفته است به طور حتم به پیروزی جبهه حق خواهد انجامید. وی در ادامه گفت: در این میان دشمن به هر اقدام بی ارزشی دست می‌زند تا این مسیر را تغییر دهد؛ اقدامات مضحک و بی ارزش علیه نفت‌کش‌ها در دریای عمان و اقیانوس هند و مانند آن از این نمونه است که می‌خواهند مردم منطقه و جهان را به این برسانند که ایران در حال عملی کردن تهدید‌های خود است. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر بزرگ است که اگر اراده‌ای در بستن تنگه هرمز بکند، این‌گونه نیست که شناور یا نفت‌کشی بتواند از این تنگه عبور کند. ما آن قدر شجاعت داریم که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم و با قامتی افراشته و صدایی بلند آن را فریاد بزنیم و عواقب آن را هم بپذیریم.

سالک: زیست شبانه یعنی ترتیب دادن محرومیت مردم از معنویت شب

حجت‌الاسلام احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره تصویب کلیات طرح زیست شبانه در شورای شهر تهران گفت: هر روزی شاهد یک نوع حرکت از ناحیه مدیران داخل کشور و شبکه‌های نفوذ هستیم، یک روز سند ۲۰۳۰ مطرح می‌شود و بنیاد خانوادگی و تربیت زندگی را بر اساس سبک زندگی غرب تنظیم می‌کند و ارزش‌های انقلاب را تحت الشعاع قرار می‌دهد و یک روز هم طرح زیست شبانه مطرح می‌شود، یعنی ترتیب دادن برنامه‌هایی که مردم به وسیله آن‌ها از معنویت شب محروم بمانند. وی همچنین ادامه داد: ممکن است در خانواده‌ای آشفتگی ایجاد شود و حالا پدر، مادر یا فرزندان به خاطر آن مسأله از خانه خارج شوند و در آن اوقات شب به خیابان‌ها و نقاط مختلف شهر بروند و خدایی نکرده به دام باند‌های فساد بیافتند. به همین دلیل طرح "زیست شبانه" می‌تواند عامل اصلی فساد در جامعه باشد، باید در جهت تقویت بنیه خانواده‌ها تلاش کرد نه در جهت فروپاشی خانواده‌ها.

پزشکیان: صد‌ها «هادی رضوی» در کشور وجود دارند

نایب رییس مجلس معتقد است که صد‌ها نفر امثال هادی رضوی در کشور وجود دارند و دلیل مخالفت برخی با FATF شناخته شدن گردن کلفت‌هایی است که به راحتی در کشور پول جا به جا می‌کنند. مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت: وگو با خانه ملت، با بیان اینکه اگر در قالب یک سیستم و چارچوب، قوانین موجود کشور اجرایی می‌شد بسیاری از مشکلات کنونی اتفاق نمی‌افتاد، گفت: اگر قوانین به درستی اجرا شود هیچ کس نمی‌تواند دزدی کند و یا اینکه منابع کشور جابه جا شود. وی با بیان اینکه حتی اگر هادی رضوی محاکمه شود صد‌ها نفر دیگر امثال این فرد در کشور وجود خواهند داشت، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم این بوده که باید جلوی وقوع چنین فساد‌هایی را گرفت و نظارت‌ها را سامان و افزایش داد، مگر می‌توان چند نفر را دستگیر کرده و محاکمه کرد؟

روزنامه جوان: رامبد مقصر نیست؛ مقصر اصلی تلویزیون است

روزنامه جوان نوشت: رامبد جوان و امثالهم مقصر نیستند. کسی مقصر است که او را گزینش کرده و مهر تایید او را برای ورود به صدا و سیما زده است. او که مدل زندگیش را دارد. مثل میلیون‌ها نفر دیگر که در این مملکت دارند زندگی می‌کنند. سبک زندگیش همین است. در بخشی از یادداشت روزنامه جوان آمده است:، اما رامبد جوان و امثالهم مقصر نیستند. کسی مقصر است که او را گزینش کرده و مهر تایید او را برای ورود به صدا و سیما زده است. او که مدل زندگیش را دارد. مثل میلیون‌ها نفر دیگر که در این مملکت دارند زندگی می‌کنند. سبک زندگیش همین است. بیش از این نباید توقع داشت. اما جای تاسف اینجاست که چگونه همچین فردی با چنین سبک زندگی وارد رسانه عمومی می‌شود. در معرض دید قرار می‌گیرد و تریبون برای دروغ هایش در اختیار دارد. جای حیرت است. مقصر نه اوست و نه امثال او. مقصر همان‌ها هستند که نمی‌خواهند رسانه در دست اهلش باشد. مگر نه این است که رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های عمومی در هر کشوری باید در دست ایدئولوژی حاکم باشند؟

علم‌الهدی: دشمن سفره مردم را هدف قرار داده است

امام جمعه مشهد گفت: امروز هم دشمن به همان سمت رفته است که اقتصاد و سفره مردم را هدف قرار دهد تا با تعطیلی سفره مردم و سقوط اقتصادی، انقلاب مقدس اسلامی ما را به سقوط بکشاند که البته تا زمانی که میراث بران جهاد سازندگی در عرصه‌های مدیریت‌ها و مسئولیت‌های نظام حضور دارند دشمن مانند گذشته چنین آرزویی را به گور خواهد برد، اما مهم این است که الگوی جهاد سازندگی را در همه صحنه‌ها و عرصه‌های تولیدی کشور در نظر بگیریم.

رفیقدوست: چند متخلف بخش خصوصی را اعدام کنند

محسن رفیقدوست: وقتی که ما نانوایی داریم که وقتی دولت اعلام می‌کند نان گران شده، او تابلو می‌زند «تا اطلاع ثانوی نان را ارزان می‌فروشم، چون هنوز آرد ارزان دارم و هر وقت آرد ارزانم تمام شد، بعد نان را گران می‌کنم» این یعنی ما هر دو طیف را داریم. ما موافقیم که چند تا از همین طیف بخش خصوصی را هم بگیرند و اعدام کنند. کما اینکه باید دولت آنچنان اینجا خودش را نشان دهد که کسی جرات نکند سمت تخلف بروند. الان مثلاً می‌گویند صادرکنندگان بخش خصوصی ارزشان را در نیما نمی‌آورند و در بازار آزاد می‌فروشند. دولت سران این‌ها را صدا کند و هشدار دهد.زمان جنگ از کسی که ماده اولیه داشت، چیزی می‌خواستیم که نمی‌فروخت با تهدید کشتن از او خریدم. البته گران‌تر از حد معمول هم پول دادم، ولی او نمی‌خواست بفروشد. الان هم همان زمان است. مملکت در جنگ اقتصادی است. مملکتی که صد میلیارد دلار درآمد ارزی در اختیار دارد و ۱۱۲ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، ۷۰ میلیارد دلار خرج دارد و ۱۴۰ میلیارد دلار اضافه می‌آورد، اصلاً دلار گران را نمی‌فهمم. شاید سوادم از این نظر کم است. بالاخره عواملی هستند که این کار را می‌کنند. در یک برهه فهمیدند که عربستان و امارات ریال درست کرده‌اند که بروند دلار بخرند و بسوزانند. حتماً شنیده‌اید. اگر این عوامل را پیدا می‌کنند هم معرفی و هم برخورد کنند، نترسند؛ لذا دولت باید بازار روانی را از مردم بگیرد. مصرف در حد نیاز باشد. مردم هم رعایت کنند و بدانند دولتشان به قول آذری‌ها از نظر اشپزخانه (به معنی غذای مردم) برای امسال هم فکر اساسی و هم اجرا کرده است. مثلاً برای اینکه گرفتار بخش خصوصی و نیمه دولتی نشود در پی راه‌هایی نظیر کوپن دیجیتالی است تا کالایی که ارزان وارد می‌شود به همه مردم، غنی و فقیر برسد و بدانند که گوشت و مرغ و پنیرشان هست؛ لذا دولت باید جلوی جنگ روانی را بگیرد و مردم هم باید کمک کنند. بعد هم باید به تولید برگردیم. امکان و توانش را داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار