یادداشتی از حسن صادقی؛
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتشار یادداشتی، صحبت‌های اخیر «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده کرمان را درخصوصِ کاهش تعهدات کارفرمایان نسبت به کارگران نقد کرد.
کد خبر: ۷۵۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ 18 June 2019

هر دم از این باغ بری می‌رسد / تازه تر از تازه‌تری می‌رسد!

در عجبم از چندگانگی عمل و سخن گفتن برخی نمایندگان مجلس بلأخص این عالی جناب مفتخرالممالک جناب استاد محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم عزیز کرمان در مجلس شورای اسلامی؛ زیرا نامبرده دو سال پیش هنگام نوشتن و تصویب برنامه ششم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور تأکید بر کار شایسته و عمل به تعهدات در قبال کار شایسته در کشور داشتند اما در مصاحبه اخیر ایشان با یکی از خبرگزاری‌ها موضوعاتی مطرح شد که کاملاً با مفهوم کار شایسته در تعارض است. چنین اظهارنظری از سوی ایشان سبب می‌شود که مردم در میزان هوش و زکاوت این نماینده و اقتصاددان دچار شک و تردید شوند. به خدا سوگند نمی‌شود اینگونه... خدمت کرد؛ ایشان می‌فرمایند سخت‌ترین قانون کار دنیا را ایران دارد و با اصلاح ساده‌ای در قانون کار جذب نیرو به راحتی صورت می‌گیرد؛ صرف‌نظر از اینکه هر قانونی پس از سالها اجرا نیاز به بازنگری دارد. قانون کار می‌بایست با هدف بهبود و بهتر شدن نسبت به گذشته به نفع کارگران ایران اصلاح شود و بنده هم به‌طور جد با این موضوع موافق هستم.

نقدی بر سخنان آقای محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس

امّا سؤال بنده از آقای پورابراهیمی این است شما که با نیّت کاهش تعهدات کارفرما نسبت به کارگر ایرانی این موضوع را مطرح می‌فرمائید پس چگونه در برنامه ششم توسعه به " کار شایسته و عملیاتی کردن آن در ایران" رأی داده‌اید؟ آیا نمی‌دانید در کار شایسته مهمترین رکن حفظ کرامت انسانی، شأن و منزلت کارگر و پرداخت دستمزد مناسب بدون تحمیل توافق یکجانبه به کارگر می‌باشد؟ آیا واقعاً به عنوان یک نماینده که سالهاست در مرکز قانون‌گذاری کشور در بالاترین حوزه قانون‌گذاری فعالیت می‌کنید، نمی‌دانستید و به کار شایسته رأی دادید؟ پس آگاه بودید و رأی دادید؛ زیرا برای یک نماینده مجلس بسی جای تأسف دارد که ناآگاهانه به موضوع و مفهومی که به آن اِشراف و آگاهی کاملی ندارد، رأی دهد. حال سؤال اینجاست که چرا امروز نقض موضوع "کار شایسته" سخن می‌گویید و اظهارنظر می‌نمایید؟ مگر این نیست که اجرایی کردن استانداردهای مقاوله‌نامه "کار شایسته" در گِرو تأیید نمایندگان محترم است؟ به زعم بنده سازمان بین‌المللی کار (ILO) می‌بایست قبل از تدوین ابعاد و مؤلفه‌های کار شایسته ابتدا با حضرتعالی وارد بحث و گفتگو می‌شد و از شما کسب تکلیف می‌کرد. ای کاش شما قبل از سازمان بین‌المللی کار پیش‌قدم می‌شدید و بند یا ماده‌ای تحت عنوان "مبارزه با تزویر و دورویی اجتماعی" را در مفهوم کار شایسته می‌گنجاندید.

مبحث بعدی اینکه در خصوص تأمین اجتماعی هم افاضاتی فرموده اید؛ از جمله اینکه در حال حاضر یک واحد صنفی کوچک برای به‌کارگیری فرزند خود مشکل دارد زیرا تأمین اجتماعی موضوع بیمه او را مطرح می‌کند. جناب آقای پور ابراهیمی بنده به‌ عنوان برادر کوچک شما از حضرتعالی خواهش می کنم برای یکبار هم که شده است قوانینی را که خودتان تصویب می‌کنید، مطالعه فرمائید. جناب آقای دکترای اقتصاد بر اساس قانونی که شما تصویب کرده‌اید کارگاه‌های خانوادگی از شمول بسیاری از مزایای حمایتی قانون کار و تأمین اجتماعی مستثنی شده‌اند و حتی فرزندانی که در کارگاه‌های خانوادگی مشغول فعالیت می‌باشند حق گرفتن بیمه بیکاری را هم ندارند تا چه رسد به پرداخت حق بیمه؛ پس این افاضات شما اندکی عجیب به نظر می‌رسد. برادر عزیز، نماینده محترم؛ قبل از شما در ابتدای دهه هشتاد، همکاران شما با این شعار پیش آمدند و حاصل پیگیری‌ها منتج به اجرایی شدن ماده 191 قانون کار مبنی بر خروج کارگران واحدهای زیر ده نفر از شمول قانون مذکور شد. از آن تاریخ تا به امروز حدود 14 سال می‌گذرد؛ بفرمائید دستاورد آن در عرصه اشتغالزایی چه بوده است؟ و یا شاید دستاوردی داشته و ما بی‌خبر هستیم.

در خصوص موضوع توافق بین کارگر و کارفرما بنده با شما موافقم؛ زیرا در قانون کار این توافقات محترم شمرده شده و مفاد توافق مثلاً در حوزه دستمزد نمی‌بایست کمتر از حداقل حقوق باشد. یعنی بخشی از مفاد کار شایسته‌ای را که شما به آن رأی مثبت داده بودید را رعایت کنند.

اما پیرامون واگذاری اختیارات به استانداران؛ امروزه استانداران دارای اختیارات تعریف شده در چارچوب قانون هستند و محدودیت هم در این راستا وجود ندارد مثلاً در کارگروه رفع موانع تولید در مراکز استانها که به ریاست استانداران تشکیل می‌شود آنها با استمهال بدهی برخی کارفرمایان همواره چاره‌ساز و حمایتگر بوده‌اند و امروز هم جاری و ساری است. از اینکه شما بی‌خبر هستید بسی جای تعجب دارد؛ البته من به شما حق می‌دهم شما نیاز به رأی دارید و می‌بایست سبد رأی خود را با اظهاراتی که توده‌پسند می‌باشد، مطرح نمائید. ولی به شما توصیه می‌کنم اندکی مطالعات خود را افزایش دهید و هر آنچه را که خود تصویب نموده‌اید حداقل برای یکبار بخوانید تا دچار تناقض‌گویی نشوید.

یقین دارم اینگونه که شما پیش می‌روید سبد رأی جنابعالی از مرحله پرشدن بگذرد و لبریز بشود.

اما بهتر است نمایندگان برای موفقیت در کسب آراء به مسائل جناحی توجه نکنند. آری. مسائل جناحی. چراکه حجت خدا بین شما و رأی شماست. بینی و بین‌الله شهادت می‌دهم این کار به صلاح کشور نیست چراکه با این کار مجلس نمی‌تواند به تکلیف تاریخی خودش عمل نماید؛ همان تکلیفی که برخی‌ها مانع از متحقق شدن آن می‌شوند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
با سلام
سخنان آقای صادقی دقیقا درست است ما هم نفهمیدیم آقای پورابراهیمی کدوم طرف هستند؟ مثلا الان که نزدیک انتخابات مجلس است ایشان به وزیر رفاه فشار آورد تا بالاخره مدیرعامل مس شهید باهنر (که انصافا کارآیی خوبی داشت و شرکت را از ورشکستگی نجات داده بود و اکثریت پرسنل ایشان را دوست داشتند)را خلع کردند و قصد دارند که با فشار شخصی که رییس ستاد انتخابات روحانی در کرمان بود(که کاملا با جناح آقای پورابراهیمی در تضاد است) را به عنوان مدیرعامل معرفی کنند . شنیدم در ذغال سنگ کرمان نیز ایشان همین کار را کردند.به راستی این کارها نزدیک انتخابات بنظر شما چه معنایی دارد؟! و بالاتر از همه این ها معنی تقوا چیست؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار