بی‌تدبیری و نبود نظارت در توزیع کاغذ در زیر مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اوج خود رسیده است.
کد خبر: ۷۵۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳ 24 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از مهر؛ طبق تصمیم هیئت دولت کاغذ از فهرست کالاهای اساسی خارج و مشمول ارز نیمایی شده است، اما تناژ محدودی که در دست وزارت ارشاد است، از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند می‌شوند و بعداً با نظارت این نهاد توزیع خواهد شد.

این خبری است که امروز دهان به دهان در میان واردکنندگان کاغذ و اهالی مطبوعات و ناشران درحال چرخیدن است.
در حالی که دبیر کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول این کارگروه در معاونت فرهنگی در مأموریت کاری خارج از کشور به سر می‌برد و فریاد اهالی مطبوعات از وضعیت توزیع کاغذ بلند شده است و البته یک روز دیگر از هفته موعودی گذشت که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را برای آغاز توزیع کاغذ دولتی و کاهش تنش موجود در قیمت این کالا وعده کرده بود.
بنا بر اظهارات وی و برخی دیگر از مسئولان کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ ۸۰ میلیون یورو برای واردات کاغذ به این دو بخش نشر و مطبوعات تخصیص داده شده که در دو کارگروه تازه تأسیس وزارت ارشاد در دو معاونت فرهنگ و مطبوعاتی به واردات تخصیص پیدا می‌کند. اما به دلیل برخی رویه‌های طولانی در به ثمر رسیدن این مساله بسیاری از واردکنندگان به فکر واردات از طریق تخصیص ارز نیمایی افتاده‌اند که این موضوع نیز با دست‌اندازهای بالایی همراه است.
در حالی که در بخش نشر واردکنندگان کاغذ به صراحت خبر از نبود تخصیص ارز وارداتی برای کاغذ حتی به نرخ نیمایی خبر می‌دهند در بخش مطبوعات وضعیت به مراتب بدتر است.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در حال حاضر دو شرکت «نگار گستر هامون» و «جام‌جم بازرگان پیشرو» به عنوان عاملان اصلی واردات و کاغذ مطبوعات مطرح هستند که یکی از این دو شرکت از تازه‌واردان به عرصه واردات و توزیع کاغذ مطبوعات است و حتی اهالی صنف کاغذ نیز آن را به خوبی نمی‌شناسند.
عملکرد شرکت مذکور در روزهای اخیر به شکلی بوده که برخی از مشتریان آنکه ناچار از خرید از آن بوده‌اند به دلیل عرضه کاغذ بی‌کیفیت و نیز محصولی که برای استفاده در ماشین‌های چاپ ایرانی مناسب نبوده دست به مرجوع کردن خرید خود و پس‌گرفتن اوراق مالی خود کرده‌اند و برخی نیز با این پاسخ روبرو شده‌اند که محصول ما را بفروشید و با پولش خودتان در بازار آزاد خرید کنید
در این میان مسئول بازرگانی یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران به مهر می‌گوید: وزارت ارشاد می‌گوید فلان شرکت باید به شما به نرخ ارز دولتی کاغذ بفروشد. وقتی ما به آن مراجعه می‌کنیم می‌گوید که من فقط به نرخ نیمایی می‌فروشم. وقتی اعتراض ما به جایی راه نمی‌برد ناچار از خرید آن می‌شویم و آن وقت با این پاسخ مواجه می‌شویم که به نرخ نیمایی امروز پیش فاکتور می‌دهیم و هر وقت تخصیصمان صادر و از گمرک خارج شد، به نرخ روز با شما حساب می‌کنیم.
به گفته این مقام مسئول این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حداکثر یک تا دو تن که نیاز نهایتاً یک هفته یک روزنامه است از طریق این دو شرکت به مخاطب عرضه می‌شود و تأمین کاغذ برای حیات مطبوعات مبدل به یک دغدغه جدی شده است و حیات آنها را با تهدید جدی همراه کرده است
سکوت مدیران کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد در کنار عادی جلوه دادن شرایط از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دم خروسی بود که از زیر پیراهن پر بحران وضعیت نابسامان مدیریت واردات و عرضه کاغذ توسط دولت این روزها بیرون زده و مشخص نیست اصرار دولت به کنترل این بازار بدون توانایی در سامان دادن به آن تا کی ادامه داشته و در نهایت راه به کجا خواهد برد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار