در گفتگو با فعال رسانه‌ای مطرح شد؛
کد خبر: ۷۶۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹ 08 July 2019

حسن عباسی روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی گفت: رئیس جمهور آمریکا در بازی جدیدی با نزدیک کردن خود به کشورهای نزدیک به ایران، می‌خواد بین کشورهای هم سوء نوعی شکاف ایجاد کند، مثلاً در جریان نشست گروه بیست دیدیم که ترامپ در رفتارش با ترکیه 180درجه تغییر جهت داد و تحریم‌ها را برداشت، نسبت به روسیه و چین هم چراغ سبزی نشان داد، ضمن اینکه اخیراً ترامپ با حضور در خاک کره شمالی ثابت کرد که قصد نزدیکی به کشورهای نزدیک به ایران را دارد تا بتواند پازل اجماع خود علیه ایران را تکمیل کند.
به گزارش خبرنگار تابناک، آمریکا با خروجش از برجام، نقض تعهد برجامی و اضافه کردن تحریم‌های بیشتر سعی دارد، اوضاع انفجاری را در جامعه ایران ایجاد کند تا بتواند با تضعیف اقتدار دولت ایران اهرم فشار اقتصادی را بر ایرانیان بیشتر از پیش کند تا بدین واسطه بتوانند شورش‌های داخلی نظیر دیماه 96 رقم بخورد و نهایتاً تغییر حکومت در ایران اتفاق بیفتد.
در این زمینه گفت و گویی با یک فعال رسانه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛
حسن عباسی، روزنامه‌نگار فضای حاکم بر معادلات بین‌المللی، را چنین بیان کرد: باخروج از برجام ترامپ سریعتر به اهدافش می‌رسد اگر در برجام بمانیم و ایستادگی کنیم نتیجه‌ای ندارد چون همچنان اضافه شدن تحریم‌ ها ادامه خواهد داشت و اگر کم‌ کم تعهدات هسته‌ای را کاهش دهیم تا از این طریق به منافع خود برسیم این امکان نیز وجود دارد که نتیجه عکس بدهد و با مرگ برجام احتمال زیادی در رقم خوردن همسویی اروپا با آمریکا، اسرائیل، برخی کشورهای عربی‌ منطقه و جامعه جهانی وجود دارد ضمن اینکه ما مسیری جزء همین راه را در پیش رو نداریم فقط باید منتظر ماند و دید که آثار و تبعات این اقدامات چه خواهد بود.
وی اقدامات دولت‌مردان را در دور زدن تحریم ها اینگونه شرح داد: در جایی رئیس جمهور ادعا کرد برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا 6 راه وجود دارد که آمریکایی‌ها از آنها اصلاً خبر ندارند! همچنین آثار تحریم ها را بسیار ناچیز خواند و روحانی مدعی شد که می‌توانیم آثار تحریم را کاهش داده و مشکلات زندگی مردم را کم کنیم! وزیر امور خارجه‌ در سفر به نیویورک نیز ادعا ‌کرد در زمینه دور زدن تحریم‌ها مدرک دکترا دارد! واقعاً اگر راه‌ دور زدن تحریم‌ها باز بود، امروز شاهد گرانی‌های لحظه‌ای نمی‌بودیم.
وی با بیان اینکه، اگر ما در حال حاضر روزانه بتوانیم 300 هزار بشکه نفت صادر کنیم، تصریح کرد: صدور حجم بزرگی نفت آنهم از راه‌های قاچاق بسیار مشکل است، قطعاً محموله‌های قاچاق نفت یکی پس از دیگری دارند لو می‌روند و به مرور زمان راه‌های دور زدن تحریم‌‌ها یکی پس از دیگری بسته می‌شود.
وی ادامه داد: قطعاً داستان جبل‌الطارق و توقیف نفتکشی که به مقصد بندر بانیناس سوریه می‌رفت تکرار می‌شود.
عباسی در پاسخ به این سؤال که چرا وزیر امور خارجه ایران طی مصاحبه با CNN گفت: آمریکا توانایی نابود کردن ایران را ندارد، مگر این‌که از سلاح‌های ممنوعه استفاده کند، گفت: معنی این حرف مجهول ظریف برخلاف آنچه رهبر معظم انقلاب می‌گویند، این است که «ایران اسلامی» نابودشدنی است و امریکا توان نابود کردن ایران را دارد ولی از قول ایشان لزوم این امر آن است که آمریکا از سلاح‌های ممنوعه استفاده کند به واقع ظریف این مطلب را تبلیغ می‌کند که اگر آمریکا به اصول اخلاقی و مبانی انسانی پایبند نبود تا‌کنون با استفاده از سلاح هسته‌ای ایران را نابود کرده بود بیان این دست مطالب به دور از شأن وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است.
وی وضعیت‌ ترامپ را در انتخابات آینده اینگونه شرح می‌دهد: باتوجه به اینکه آمریکا در حال حاضر وضعیت اقتصادی مناسبی دارد همین اوضاع می‌تواند به پیروزی ترامپ در دور آینده انتخابات ریاست‌ جمهوری کمک کند و اگر ما سیاست خویشتنداری را تا جای ممکن حفظ کنیم با توجه به اینکه کاخ سفید هم‌ اکنون در محاصره لابی یهودی قرار گرفته است راهگشا خواهد بود و از سوی بازنگری تاریخ 6 سال گذشته به دو راهبرد برمی‌خوریم در مواجه با دشمن اولین راه رفتن طریقت برجامی که ما را شاید به اهداف اقتصادی برساند و دیگری برخورد با پهپاد فوق مدرن آمریکا مشخصاً در راهبرد دومی موفق بودیم.
عباسی در پایان تأکید کرد: با تحریم وزیر امور خارجه احتمالاً افرادی که خوشبینانه در تفکرات خویش با تدابیر منحصربفردشان امیدوار بودند با توسل به دیپلماسی لبخند احتمال دستیابی به توافق برد - برد با آمریکا دست می‌یابند، از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند که اگر هم از سر خوش‌بینی یا ترس از دولتهای بیگانه، در برابر آنها کوتاه بیایند، ضمن اینکه جایگاه خود را نزد ملت از دست خواهند داد، بلکه همان دولت‌ها نیز از خجالتشان در خواهند آمد.
انتهای پیام/*

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار