کد خبر: ۷۶۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ 13 July 2019

گیاهان به صورت عام در محیط هایی که استقرر می یابند و به شکل خاص در شرایط محیطی شهرها حائز کاربردهایی در بهبود و کنترل شرایط محیطی هستند. بخشهای ذیل چهار کاربرد عمده گیاهان را شرح داده و آنها را در رابطه با کاربرد عناصر گیاهی در شهرها توصیف می کند؛
1- ایجاد چارچوب معماری توسط گیاهان :
از این نظر ، هنر معماری فضای سبز شبیه به معماری ساختمان است . همانند معماری که با استفاده از مصالح ساختمانی خانه ای را بنا می کند ، گیاهان عناصر اصلی سازنده فضای سبز را شکل می‌دهند . گیاهان می توانند در ایجاد سطح کف ، سقف ، دیوارها ، گشودگی ها و راهروهای فضاهای سبز شهری موثر واقع شوند . در حقیقت می توانند کاربرد گیاهان به عنوان عناصر معماری فضا ، عناصر تقسیم فضا و کنترل و ایجاد محوطه های عمومی و خصوصی را در بخش ایجاد چارچوب معماری توسط گیاهان ذکر کرد.
2- تأثیرات زیبایی شناختی گیاهان:
فضاهای سبز ، مانند آثار هنری دیگر قابلیت بسیاری در برانگیختن احساسات مردم به روش های مختلفی از جمله التیام دادن ، سرگرم کردن ، ایجاد آرامش ، روایت داستان در مورد یک واقعه ، توصیف فرهنگ یا نمایش اهداف اجتماعی و فلسفی دارند . در این صورت ، کار فضای سز شبیه به هنرمن می باشد .
3- کنترل شرایط اقلیمی و ایجاد خرده اقلیم توسط گیاهان:
طراحان فضای سبز ، باید بر مهارت های محیطی جهت ارزیابی نیازمندی های بشر به آسایش ، تشخیص شرایط جوی موجود و انتخاب گیاهان مناسب برای تغییر شرایط اقلیمی یا جوی ، تکیه کنند . گیاهان به صورت مناسبی می توانند برای تغییر شرایط اقلیمی مانند کنترل اشعه خورشید ، کنترل باد ، کنترل باران و کنترل درجه حرارت عمل کنند.
4- رفع مشکلات مهندسی توسط گیاهان:
گیاهان راه حل هایی را برای رفع مشکلات مهندسی مانند کنترل فرسایش و تثبیت خاک ، ایجاد نظم بصری . انتظام ساختاری ، کاهش میزان و تعدیل صوت ، پاکیزه سازی هوا و آب ، کنترل و هدایت عبور و مرور و همچنین کنترل انعکاس نورهای مزاحم ارائه می دهند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار