سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: کرم خراط بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از باغات گردو کشور را آلوده کرده که بیشترین آنها در چهار استان همدان، کرمان، اصفهان و تهران پراکنده شده اند.
کد خبر: ۷۶۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 23 July 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از میزان، کرم خراط گردو همانطور که از نامش پیداست عمدتا در درخت گردو مشاهده می‌شود، اما در سال‌های اخیر شاهد سرایت این آفت به درختان سیب و گلابی و میوه‌های تابستانی بوده ایم.
لارو کرم خراط با ورود به داخل میوه از خود پسماند برجای می‌گذارد که در نهایت باعث ریزش و نابودی میوه می‌شود، اگر این آفت کنترل نشود محصول روی درخت کامل از بین می‌رود.

آلودگی بیش از ۳۵ درصد درختان گردو به کرم خراط/ مبارزه با کرم خراط برعهده سازمان حفظ نباتات نیست

نحوه خسارت کرم خراط به این شکل است که با ایجاد دالان‌های طولی درعمق شاخه و تنه‌ درخت میزبان، باعث ضعف شدید آن می‌شوند، که خسارت از رگبرگ ها، دمبرگ‌ها وشاخه‌های کوچک شروع شده و به تدریج به شاخه‌های بزرگتر سرایت می‌کنند.
کشاورزان می‌توانند با آبیاری به موقع و عدم تنش آبی در گیاه همچنین تغذیه کافی و به موقع درختان از سرایت کرم خراط به درختان گردو جلوگیری کنند که در این صورت هم از آسیب به محصول و هم از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود.
از روش‌های مبارزه می‌توان به هرس و سوزاندن شاخه‌های آلوده برای نابودی لارو‌های درون چوب اشاره کرد همچنین استفاده از خمیر‌های سمی و سیم مفتول برای پوشاندن دالان‌های فعال، از موثر‌ترین روش‌های مبارزه است.
پیش‌تر اکبر آهنگران، مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات در گفت وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: در صورتی که با کرم خراط گردو مبارزه نشود، می‌توانند آسیب جدی به درختان و محصول گردو وارد کنند یعنی این آفت هم محصول را نابود و هم درخت را ضعیف می‌کند.
وی در رابطه با وظایف سازمان حفظ نباتات در مبارزه با کرم خراط گفت: وظایف این سازمان در خصوص مبارزه با آفات به چهار بخش تقسیم می‌شود که مبارزه با کرم خراط در بخش چهارم جای دارد یعنی سازمان حفظ نباتات فقط وظیفه آگاهی و آموزش روش‌های مبارزه‌ای را دارد و کشاورزان باید عمل مبارزه را انجام دهند.
در همین راستا سید محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت وگو با خبرگزاری میزان در خصوص گستردگی کرم خراط در کشور گفت: کرم خراط بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از باغات گردو کشور را آلوده کرده که بیشترین آنها در چهار استان همدان، کرمان، اصفهان و تهران پراکنده شده اند.
وی در ادامه افزود: دلیل گستردگی کرم خراط در چهار استان ذکر شده، حجم باغات گردودر این استان‌ها است به عنوان مثال در استان تهران بیش از ۲ هزارو ۳۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از این میزان آلوده شده است.
با این تفاسیر کشاورزان با جدی گرفتن توصیه‌های سازمان حفظ نباتات و دیگر ارگان‌های مربوطه شروع به آفت زدایی این محصول در باغات خود کنند تا کمترین آسیب به گردو و دیگر محصولات کشور وارد شود همچنین از سال آینده با آبیاری و کود دهی به موقع درختان از رشد و سرایت کرم خراط در درختان جلوگیری کنند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار