دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه کشور و عضو کارگروه تنظیم بازار کاغذ وزارت ارشاد در نامه‌ای به محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، مسایلی را درباره‌ی کاغذ و زینک مطرح کرد.
کد خبر: ۷۶۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 24 July 2019

متن این نامه بدین شرح است:
۱- مستحضر هستید تا این لحظه تنها یک شرکت به نام جام جم پیشرو از بانک مرکزی ارز نیمایی واقعی دریافت کرده‌ است اما در خرداد و تیرماه شاهد بودیم که با حمایت مستقیم اداره کل مطبوعات داخلی، کلیه‌ی پروفرمای دو شرکت ارمغان گستر نوید و نگار گستر هامون که ثبت سفارش پروفرمای مذکور در سال ۱۳۹۷ صورت پذیرفته و با ارز ۴۲۰۰ تومانی سویفت شده است در خرداد و تیر ماه ۱۳۹۸ با پرداخت ۴۸۰۰ تومان مابعدالتفاوت از گمرک خارج شده و به صورت نیمایی (۱۲۴۸۰ و ۱۱۸۰۰) تومان به فروش رسیده است. مستحضر هستید ارز نیمایی در حال حاضر ۱۲۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان واگذار می‌شود لذا اختلاف جمع دو عدد برای بازرگان (۴۸۰۰ + ۴۲۰۰) می‌شود ۹۰۰۰ تومان که یک عدد ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومانی در این بین سود مضاعف بازرگان است این پول به جیب چه کسی می‌رود؟
قیمت‌گذاری هر دو شرکت بدون نظارت سازمان حمایت صورت پذیرفته است که تا این لحظه و با استعلام از آقای وحید منایی معاون محترم نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و آقای ابراهیمی کارشناسان سازمان حمایت صحت ادعای بنده قابل پیگیری و تایید است نکته‌ی مهم نقل و انتقال فوق اینجاست بازرگان با نامه‌ی اداره کل می‌توانسته بار موجود را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج و در شبکه‌ی تشنه‌ی کاغذ بین اهالی مطبوعات توزیع کند اما با هماهنگی اداره کل مطبوعات داخلی بازرگان مجاز می‌شود مابعد‌التفاوت ۴۸۰۰ تومانی پرداخت کند و هم درصد بالاتری (۱۵ درصد سود هر بازرگان در فروش) را از شبکه توزیع دریافت کند هم یک عددی حدود ۳۵۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان بیشترین به حساب خودش ثبت کند و بار را با قیمت کاملا نیمایی و بر اساس ارز ۱۲۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومانی به فروش برساند و متاسفانه بارها اداره کل مطبوعات داخلی به عنوان ویزیتور این دو شرکت وارد عمل شده و بین اهالی مطبوعات تبلیغ و فروش کاغذ نیمایی این شرکت‌ها را تقبل نموده و به جای ایفای نقش قانونی خود در تامین کاغذ دولتی مدیریت فروش کاغذ نیمایی این شرکت‌ها را به عهده داشته است.
۲- در اواسط خرداد ماه امسال محموله‌ی کاغذی توسط شرکت نگارگستر هامون از گمرک با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار گردید طبق هماهنگی اداره کل مطبوعات داخلی کاغذ فوق با رقم ۵۷۰۰ تومان به مصرف کنندگان (لیست توزیع در سامانه اداره کل مطبوعات موجود است) واگذار شد.
نکته‌ی مهم این واگذاری فروش کاغذ دولتی با نرخی بالاتر از قیمت مصوب سازمان حمایت است نماینده‌ی اداره کل مطبوعات داخلی در جلسه‌ی تعیین قیمت ذیل کارگروه تنظیم بازار کاغذ به ریاست آقای حسین انتظامی حاضر بودند. در آنجا ۳ قیمت برای فروش کاغذ رول کاهی دولتی تعیین شده است. کاغذ درجه ۱ (سولیکامسک) ۵۱۵۰ تومان، درجه ۲ (ولگای بلاروس) ۴۹۰۰ تومان و هندی ۴۸۰۰ تومان ارقامی بوده که مورد وثوق سازمان حمایت و شبکه تنظیم بازار بوده است. این ارقام شامل سود بازرگان و تمام هزینه‌های واردات است لذا مصرف کننده بدون افزایش حتی یک ریال کاغذ خود را از درب انبار با حواله‌ی اداره کل مطبوعات داخلی دریافت می‌کند اما در بار توزیع شده ۸۰۰ تومان افزایش قیمت به عنوان دموراژ ثبت شده است. تعیین عدد دموراژ تنها با سازمان حمایت است و اداره کل حق دخالت در قیمت‌گذاری و همراهی با شرکت گران‌فروش و صدور حواله بالاتر از نرخ مصوب نداشته است این مبلغ کیلویی ۸۰۰ تومان به جیب چه کسی واریز شده است؟
۳- در جریان توزیع زینک‌های وارداتی همراهی اداره کل مطبوعات داخلی با تعاونی لیتوگرافان و واردکننده بار که از قضا شرکت نگارگستر هامون است سبب آشفتگی بازار شده است طبق اعلام تعاونی لیتوگرافان حجم وارداتی زینک دولتی به حدی بوده که برآوردها نشان از تامین نیاز بازار مصرف تا دی ماه ۱۳۹۸ بوده است اما در اردیبهشت ماه و بعد از خروج کاغذ و زینک از گروه یک کالایی و برگشت دوباره کاغذ به گروه یک (حجم ۸۰ هزار تن) زینک در گروه دو باقی ماند طبق مصوبه کارگروه کاغذ به ریاست آقای حسین انتظامی که در حضور نمایندگان سازمان حمایت – وزارت صمت معاونت مطبوعاتی و معاونت فرهنگی و سایر دستگاه‌های عضور کار گروه با حضور آقای علیرضا بختیاری و بنده نمایندگان مطبوعات برگزار شد مقرر گردید توزیع زینک در بخش فرهنگی بین لیتوگرافان و چاپخانه‌داران و در بخش مطبوعاتی فروش به ناشران و مدیران مطبوعات و تحویل به چاپخانه صورت پذیرید حال اینکه اداره کل مطبوعات داخلی زینک‌های وارداتی را در بخش مطبوعات بدون کار کارشناسی در میان چاپخانه‌ها توزیع کرده است و در حال حاضر به‌رغم برآوردهای کارشناسی مبنی بر تامین نیاز بازار تا دی ماه سال ۱۳۹۸ در حال حاضر زینک دولتی در بازار وجود ندارد. مابعدالتفاوت زینک‌های دولتی و آزاد به جیب چه کسی رفته است؟
۴- با بررسی لیست شرکت‌های وارد کننده کاغذ در سال ۱۳۹۷ متوجه می‌شویم در حوزه‌ی روزنامه (رول کاهی) دو شرکت نگارگستر هامون و ارمغان گستر بیشترین حجم واردات کاغذ را به خود اختصاص داده‌اند طبق مصوبات وزارت صمت وارد کنندگان کاغذ از اواخر مرداد سال ۱۳۹۷ موظف شدند علاوه بر انجام روال عادی واردات یک تعهدنامه مبنی بر فروش بار وارداتی با لیست معاونت مطبوعاتی یا فرهنگی بر اساس نوع کاغذ وارداتی اقدام نمایند. سال ۱۳۹۷ دو مقطع تاریخی در واردات کاغذ دارد قبل از ۱۷ مرداد و بعد از آن. طی بررسی‌های به عمل آمده بیشترین پرونده‌های بلاتکلیف در واردات کاغذ در حوزه‌ی روزنامه به همان دو شرکت فوق اختصاص دارد حال بر اساس کدام مکانیزم یا مناقصه یا اطلاع‌رسانی عمومی اداره کل مطبوعات داخلی این دو شرکت را به همراه یک شرکت دیگر امین و طرف اعتماد واردات چهل هزار تن کاغذ در سال ۱۳۹۸ معرفی کرده است و سایر شرکت‌ها (در صورت لزوم دو شرکت که تمایل به واردات داشتند و کاغذ هم در راه دارند را می‌توانم معرفی کنم) را از چرخه‌ی واردات کنار گذاشتند. رانت ایجاد شده از بازار انحصاری برای شرکت‌های فوق به جیب چه کسی می‌رود؟
۵- با عنایت به بررسی‌های کارگروه کاغذ چهل هزار تن کاغذ کاهی روزنامه برای تامین کاغذ نشریات در سال ۱۳۹۸ تعیین شده است. بررسی‌ها از شیوه‌ی توزیع کاغذ نشان می‌دهد نشریاتی که حتی یک نسخه هم در سال جاری چاپ نکرده‌اند تنها به استناد اعلام وصول سال گذشته و بر اساس جدول تعیین شده در اداره کل مطبوعات کاغذ دریافت می‌‌کرده‌اند و در مقابل آن نشریاتی که در کیوسک‌های مطبوعاتی حاضر هستند و بنگاه‌های بزرگ و روزنامه‌های فعال به دلیل عدم اختصاص سهمیه یا ناچیز بودن وزن حواله ناچار به خرید همان کاغذهای نیمایی وارداتی هستند. برآوردها نشان می‌دهد شیوه‌ی توزیع کنونی باعث افزایش سرانه‌ی مصرف کاغذ روزنامه بدون تاثیر در فرایند چاپ و انتشار نشریات می‌شود. این شیوه‌ی غیرکارشناسی باعث اتمام چهل هزار تن کاغذ بدون تاثیر در فرایند انتشار نشریات خواهد شد.
۶- طبق مصوبه‌ی کارگروه کاغذ به ریاست آقای حسین انتظامی، اداره کل مطبوعات داخلی موظف شده است لیست توزیع کاغذ روزنامه در سال ۱۳۹۷ را بعد از شهریور سال ۱۳۹۷ که حواله‌ها توسط اداره کل صادر شده و قبل از آن که بازرگانان مستقیم نسبت به فروش به مصرف کنندگان اقدام نموده‌اند را با هماهنگی سازمان حمایت و سازمان تعزیرات دریافت و منتشر نماید. لیست‌های منتشره تنها بعد از شهریور ۱۳۹۷ را آن هم به صورت ناقص شامل می‌شوند و قبل آن را مشمول نیستند عدم تمکین اداره کل از مصوبه‌ی کارگروه پیرامون انتشار لیست دریافت کنندگان کاغذ در سال ۱۳۹۷ به چه دلیل است؟
منافع واردات کاغذ در شش ماه اول سال ۱۳۹۷ به جیب چه کسی رفته است که لیست کامل دریافت‌کنندگان کاغذ در سال ۱۳۹۷ تاکنون منتشر نشده است؟
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار