عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز نقدینه خواهی‌های واحدهای تولیدی ما بسیار بالا رفته است.
کد خبر: ۷۶۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ 04 August 2019

به گزارش تابناک کرمان محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگوبا خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر عدم مهار نقدینگی بر تورم اظهار داشت: این بخشی از کار است که نقدینگی ما از ۴۳۰ هزار میلیارد در پایان سال ۹۱ امروز به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: افزایش نقدینگی یک بعد ماجرا است و بعد دیگر کنترل و نظارت آن است؛ اگر بتوانیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم، ظرفیت‌های خالی را تکمیل و اشتغال ایجاد می‌کند؛ همچنین عرضه کالا را  بالا خواهد برد بنابراین در میان مدت می‌تواند تورم را هم مهار کرده و پایین بیاورد.
رئیس اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: وقتی در بخش نقدینگی و تسهیلات نظارت نشد و بدون حساب و کتاب به برخی از واحدهای تولیدی داده شد، آنها در بازار سفته‌بازی بردند و نقدینگی سمت بازار ارز، سکه و مسکن رفت و قیمت‌ها را به صورت کاذب بالا برد.
وی ادامه داد: تورم در بازار‌های سکه، دلار و مسکن ناشی از عدم نظارت بود و گرنه هرگونه نقدینگی و البته تمام نقدینگی‌ها به صورت یکسان اثر مخرب ندارند و گاهی اوقات مثبت هم هستند.
بهمنی گفت: امروز نقدینه خواهی‌های واحدهای تولیدی ما بسیار بالا رفته است، چراکه با توجه به تحریمی که داریم، نقدینه خواهی برای گشایش ال سی که پیش از آن ۱۰ درصد بود و ۹۰ درصد را بعد می دادند، حالا می‌گویند  ۱۰۰ درصد پول را بدهید، یعنی نقدینگی ۱۰ تا ۱۳ اضافه شده است.
وی در ادامه این مطلب، افزود: از آنجایی که نمی‌توانند تأمین مالی کرده و نقدینگی را به دست بیاورند بنابراین از تولید خود می‌زنند و مواد اولیه کمتری را می‌خرند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: کمتر خریدن مواد اولیه یعنی کاهش تولید و وقتی تولید پایین آمد به تبع عرضه کالا کاهش پیدا می‌کند و چون تقاضا پایین نیامده است قیمت‌ها نیز بالا می‌رود بنابراین بخشی از تورم نیز ناشی از همین عملکرد است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار