کاوش در قلعه منوجان در استان کرمان منجر به کشف ادوار مختلف در این منطقه شد. همچنین به تازگی سفالی خاص که به روش محلی تولید می‌شده در این منطقه پیدا شده است.
کد خبر: ۷۷۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ 09 August 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایلنا، نادر علیداد سلیمانی (باستان شناس و مدیر پروژه مرمت، احیا و ساماندهی قلعه منوجان) با اشاره به منابع تاریخی مورخان و جغرافی نویسانی که از منوجان به عنوان شهری در جنوب کرمان و در مرز هرمزگان یاد کرده‌اند، گفت: این شهر بر سر راه هرمز قدیم و جیرفت قرار داشت و منزلگاهی بین این مناطق بود. به لحاظ موقعیت جغرافیایی منوجان، بسیار پررونق بود و سرمایه‌های متعدد و باغات و محصولات کشاورزی در این منطقه وجود داشت که در سده چهارم و بعد از آن بیش از گذشته رونق یافت.
وی ادامه داد: در منوجان قلعه‌ای وجود دارد که سال‌هاست کار مرمت آن درحال انجام است اما بودجه اختصاص یافته به مرمت این قلعه بسیار جزئی بود تا آنکه بالاخره حدود ۱۸ ماه است که کار جدیدی درخصوص مطالعه و مرمت قلعه منوجان با حمایت مالی معین اقتصادی شهرستان منوجان صورت می‌گیرد.
این باستان‌شناسی درخصوص نتایج مطالعات انجام شده در قلعه منوجان گفت: اواخر سال ۹۶ کار تحقیقات با خاک برداری و پیگردی آغاز شد و کاوش‌های باستان‌شناسی نیز همزمان صورت گرفت. نتایج باستان‌شناسی نشان از آن دارد که در ادوار مختلف استقرار در این منطقه وجود داشت و منزلگاه سر راهی نبود بلکه به لحاظ کشاورزی و صنعتی بسیار آباد و پررونق بود. قدیمی‌ترین گونه‌های سفال که در قلعه منوجان پیدا شده به دوره ساسانیان و پیش از اسلام باز می‌ شود ولی مهم‌ترین دوره‌های استقرار در این منطقه به سده‌های ۴ هجری می‌رسد که سفال‌های لعابدار بسیار زیبایی از آن دوره پیدا کرده‌ایم. از دوره ایلخانیان و صفوی و قاجار نیز سفال‌های لعابدار پیدا کرده‌ایم.
به گفته او، بیشتر سفال‌های پیدا شده شکسته هستند و فقط در حدود ۴۰ سفال سالم در این منطقه پیدا شده است. باتوجه به گونه‌های خاص سفال که در این منطقه بدست آمده می‌توان گفت در این محل گونه محلی خاص از سفال ساخته می‌شد که مخصوص خودشان بود و از آن به عنوان سفال محلی یاد می‌کنیم.
علیداد سلیمانی درخصوص سفال محلی خاصی که در قلعه منوجان پیدا شده، گفت: این سفال ساده و دست‌ساز و از جمله سفال‌های خشن است. رنگ آمیزی آن به شیوه سفال‌های پیش از تاریخ است و در نوع خود بی‌نظیر است. درصدد آن هستیم تا شیوه ساخت این سفال محلی را احیا کنیم.
این باستان‌شناس با اشاره به کشف کارگاه‌های تولید سفال در منوجان گفت: شواهدی داریم که گواه انجام شیشه‌گری در منطقه و حتی جواهرسازی است. قالب‌هایی که نشان از انجام جواهرسازی دارند نیز پیدا شده است
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار