برخی افراد برای آبیاری باغ‌ها و منافع شخصی از آب شرب کرمان برمیدارند. آبی که روزگاری سیصد لیتر در ثانیه بود، امروز تبدیل به 45 لیتر در ثانیه شده و چیزی از آن به شهر کرمان نمیرسد. قنات‌هایی که همیشه در تملک حکومت‌های محلی کرمان قرار داشتند، اکنون سر و ته اشان معلوم نیست و صاحب پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه همین مقدار آب هم در معرض خطر شیرآبه کودهای شیمیایی و حیوانی و فضولات و پس آب‌های انسانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۷۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳ 26 August 2019

به گزارش تابناک کرمان، کرمان شهر طبیعت بکر خدادادی بود!. شهری که همه می‌گفتند چرا تغییر نمی‌کند. مدت‌ها پیش در سال 1323 شمسی فرمانده نیروی انتظامی (شهربانی) کرمان به نام سرتیپ برخوردار اعتقاد داشت که باید تغییر شهر کرمان را از تخریب ظاهر آن آغاز نمود. بر این اساس همچون خیلی از مسئولان امروزی به میراث فرهنگی و تاریخی کرمان حمله نمود و به گمان اینکه ساختمان‌های کهنه در چشم مسافران زشت جلوه می‌کنند، دست به تغییر در میدان گنجعلیخان زد. همان میدانی که در حال حاضر چشم و چراغ و مهمترین مرکز گردشگری کرمان محسوب می‌گردد و و آوازه‌اش به همه مردم جهان رسیده و سالانه میلیاردها تومان نصیب بازاریان و همشهریان و ساختارهای مسئول شهر کرمان می‌کند.

آقای دادستان کرمان نوبت شماست!

آن زمان سرتیپ برخوردار دستور داد میدان را به سیصد قسمت تقسیم کنند و هر قسمت را در قالب یک دکه به دستفروشان دوره گرد واگذار نمایند، تا ضمن زیباسازی شهر نسبت به رفع پدیده زشت دوره گردی از سطح خیابان‌ها و بازار کرمان اقدام گردد. این کار انجام شد، اما اتفاق بدی در تقسیم دکه ها پیش آمد و آنقدر در واگذاری آنها پارتی بازی شد که نیمی از مغازه‌ها به تجار پولدار شهر واگذار گردیدند و نیمی دیگر به دوره گردان دستفروش رسیدند. در ادامه هنوز اوضاع بدتر شد. زیرا دوره گردان انسان‌های فقیری بودند و در مقابل پیشنهادات وسوسه انگیز پولداران شهر، اقدام به فروش یا واگذاری دکه‌هایشان کردند. بدین ترتیب سه آسیب بزرگ بر پیکره اقتصاد کرمان وارد گردید. هم بازار کرمان از دور اقتصادی و تجاری شهر خارج شد و هم میدان گنجعلیخان در معرض تخریب‌های شدید قرار گرفت و از همه بدتر اینکه هیچ تغییری در ساختار شهر ایجاد نشد و حتی یک دستفروش دوره گرد کم نگردید. آنها همچنان در خیابان‌ها و گوشه کنار میدان گنجعلیخان و بازار می‌نشستند و دستفروشی می‌کردند.
جناب آقای دادستان نشان به همان نشان که این دلسوزی مدت سی سال طول کشید و داد همه مردم کرمان را درآورد. تا اینکه دکتر باستانی پاریزی در سال 1351 مقاله‌ای در روزنامه آوای هفتواد نوشت و به رئیس شهربانی و مسئولان استان چگونگی ساخت میدان گنجعلیخان و اهیمت تاریخی آن را گوشزد نمود. بدین ترتیب دوباره در یک روز نگرش مسئولان استان تغییر کرد و مأموران شهربانی در کنار کارگران شهرداری یک شبه اقدام به جمع‌آوری دکه‌های آهنی و پاکسازی میدان گنجعلیخان نمودند.
آقای دادستان آن روز شهرداری و نیروی انتظامی می‌توانستند چنین کاری بکنند و کردند. ولی امروز فقط دادستان می‌تواند از حقوق همه شهروندان در مقابل تعدی گروه خاصی حمایت کند و منابع ثروت و حیات مردم شهر را از دست سودجویان حفظ نماید و امکانات موجود را به همه مردم برساند و برای آیندگان تداوم بخشد. ما در خصوص قضیه کوه صاحب الزمان و منطقه باستانی شیوشگان مراجعه کردیم. ولی بیلمان نتوانست گلی به اندازه تخریب گران بردارد. اینکه دوباره دست به دامانتان می‌شویم و از شما می‌خواهیم برای حفظ منابع تاریخی آب شرب شهر کرمان کوتاه نیایید. متأسفانه اکنون طبیعت زیبای دره تاریخی مورگن که در تمامی قرون گذشته به عنوان منبع اصلی آب شرب کرمان مورد کنترل و محافظت قرار می‌گرفت، مورد تعدی قرار گرفته و تیغ تیز سوءاستفاده گران به سوی آن نشانه رفته است. اقدامی عجیب که طی هشت سال اخیر تمامی دره‌ها و زمین‌های ملی و منابع بکر آب شرب کرمان که هیچگاه در طول تاریخ محل استقرار انسان‌ها نبوده‌اند، به صورت غیرمجاز مورد تصرف قرار گرفته‌اند و برخی افراد بر روی آنها اقدام به ساخت ویلا و باغ‌های بزرگ کرده و آب مورد نیازشان را برای آبیاری باغ‌ها و منافع شخصی از آب شرب کرمان برمیدارند. آبی که روزگاری سیصد لیتر در ثانیه بود، امروز تبدیل به 45 لیتر در ثانیه شده و چیزی از آن به شهر کرمان نمیرسد. قنات‌هایی که همیشه در تملک حکومت‌های محلی کرمان قرار داشتند، اکنون سر و ته اشان معلوم نیست و صاحب پیدا کرده اند. ضمن اینکه همین مقدار آب هم در معرض خطر شیرآبه کودهای شیمیایی و حیوانی و فضولات و پس آبهای انسانی قرار گرفته است.
توجه بفرمایید که این اراضی به صورت تاریخی منابع آبی کرمان بودند و از سال 1350 توسط مسئولان شهر به منظور تأمین مداوم آب شرب مورد تسطیح و محافظت و بهره‌برداری اصولی قرار گرفتند. جناب آقای دادستان کاری از دست نشریات و موسسات و انجمن‌های مردم نهاد بر نمی‌آید. ما می‌بینیم چه اتفاقی در حال افتادن است و اکنون به شما می‌گوییم که لازم است وارد عمل شوید و جلوی تصرف اراضی ملی و منابع آب شرب شهر کرمان را بگیرید. در هشت سال اخیر همه زمین‌های بکر و پر آب مناطق کوهستانی و طبیعت ارتفاعات بلوار کرمان مورد تعدی قرار گرفته و به مرور در حال پیدا کردن صاحب هستند. اگر اوضاع به همین گونه پیش رود، در آینده تمامی اراضی که قرن‌ها برای آب شرب کرمان استفاده می‌شدند و هیچ مالکی نداشتند از دست میروند و صاحب پیدا میکنند.
ضمن اینکه شرکت سهامی آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای کرمان می‌باید همین منابع آبی را با قیمت‌های گزاف اجاره کنند. بدین ترتیب همواره جیب عده‌ای سودجو از منافع عموم مردم پر خواهد شد. بی شک مداخله حضرتعالی در خصوص آب شرب و منابع طبیعی به حدی اهمیت دارد که تاریخ به آن واکنش نشان خواهد داد. همه مردم شهر کرمان برای تحقق این امر در کنارتان هستند تا بحران ساختگی آب کرمان رفع گردد و منابع طبیعی و اراضی ملی دوباره در اختیار همه مردم قرار گیرند. در غیر اینصورت آینده‌ای سخت و بدون آب در انتظار کرمان و مردم آن خواهد بود.
به قلم: منصور ایران پور ـ پژوهشگر و نویسنده
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار