کد خبر: ۷۷۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳ 27 August 2019

به گزارش تابناک کرمان، دستفروشی به عنوان کسب و کار غیررسمی «روز به روز» در حال گسترش هستند که هم مزایا دارد هم معایب اگر بخواهیم معایب آن را برشماریم بایستی گفت: سد معبر و مزاحمت‌های گاه و بیگاه برای مشتریان و فروش اجناس تقلبی و بی‌کیفیت، شلوغی ها، بی نظمی، بی قانونی را برشمرد اما مزایا آن ارزانتر و در دسترس بودن اجناس و قرار دادن اجناس متنوع در یک مکان که عمدتاً خرید را آسان‌تر می‌کند.
از دلایل پیدایش دست فروشان می‌توان صنعتی شدن شهر که باعث بیکاری بسیاری از کارگران شده است همچنین فقر و ناتوانی اقتصادی، کمک به دخل و خرج خانواده ها و تأمین هزینه معاش و بسیار از موارد دیگر را می‌توان نام برد از طرف دیگر افزایش بی‌رویه قیمت اجناس به تبع آن کاهش توان خرید خانوارها باعث شده آنها به اجناس ارزان قیمت، صرفه نظر از پایین بودن کیفیت آن روی بیاورند.
شهرکرمان هم از این قضیه مستثنی نیست این روزها در هر جای از شهر که پا بگذاریم بساط دست فروشان و خرده فروشان را می‌بینیم در جلوی مراکز درمانی ، گوشه‌های خیابان ، بزرگراه ها ، بازارها ، پارکها در میدانهای شهر بساط پهن کرده‌اند.
یکی از مکانهایی که این روزها از وفور دستفروشان و سد معبر و شلوغی این منطقه به ستوه آمده «میدان رسالت» است که موجب شکایت ، سلب آسایش و امنیت شهروندان این منطقه هست، حکایت شلوغی و ترافیک ناشی از وجود دستفروشان در میدان رسالت خبرنگار تابناک را برآن داشت تا از نزدیک خود شاهد این معضل در این منطقه باشد.
بله میدان رسالت از حدود ساعت هشت و نیم شب تا نیمه‌های شب مملو ازدحام خریداران، فروشنده ها و خودروهای متوقف یا در حال حرکت است، به طوری که تا نیمی از این میدان بزرگ قابل تردد نیست و بساط دستفروشی و هجوم خریداران بار ترافیکی و کند شدن رفت و آمد خودروها را در این میدان به همراه داشته، جالب است که در آنطرف میدان جایگاه نیروی انتظامی قرار دارد که خود نظاره‌گر این ماجرا هستند که گویا چندین مرتبه تذکر داده‌اند و برخورد با دستفروشان وظیفه نیروی انتظامی نیست بلکه از وظایف شهرداری است.
با یکی از دست فروشان (خانم) صحبتی داشتم تا ماجرای این تجمع و شلوغی را از زبان خودشان بدانم ایشان که خود را سرپرست خانواده معرفی کرد گفت: از سر ناچاری هر جا که شد دست فروشی می‌کند تا خرج خانواده را تأمین کند و چون توان مالی ندارد که مغازه اجاره کند بارها با مأموران شهرداری کرمان و حتی نیروی انتظامی برخورد داشتند. وی در ادامه افزود: ای کاش شهرداری به دادمان میرسید و مکان دائمی ایجاد می‌کرد تا ما هم می‌توانستیم با خیال راحت کاسبی کنیم .
همچنین با یکی از مغازه داران این میدان گفتگویی کردیم ایشان با ابراز نارضایتی از شلوغی و کند شدن تردد در این میدان تصریح کرد: کاسبی ما بخاطر وجود این دست فروشان مختل شده است البته ناگفته نماند تعدادی از هم چراغها از سرناچاری هم در بین این دست فروشان اجناس قدیمی و با کیفیت پایین خود را می‌فروشند تا سودی کسب بکنند و از پس اجاره و هزینه زندگی خویش بر بیایند وی در ادامه اظهار داشت: در کل وجود این دستفروشان قیمتهای پایین‌تر باعث شد خریداران کمی به آنها مراجعه کنند و این مغازه‌داران عمدتاً به عنوان تماشاچی بیرون مغازه‌های خود می‌نشینند. وی با ابراز نارضایتی از عملکرد شهرداری و نیروی انتظامی خواستار جمع‌آوری این بساط و دستفروشان در این منطقه شد که هم آرامش به این میدان برگردد و هم خریداری داشته باشند تا بتوانند امرار معاش کنند.
وجود بی نظمی و بی قانونی که در تردد خودروهای سواری در این میدان بیشتر از هر چیز خود را نشان می‌داد این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کرد براستی وظیفه شهرداری ساماندهی به این دستفروشان نباید باشد چرا در این میدان مهم اقدامی مؤثر صورت نگرفته تا هم این دستفروشان بتوانند تأمین مخارج زندگی خود را داشته باشند و هم این میدان به آرامش و امنیت سابق برگردد.
خبرنگار: کمالی فرد
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار