پرتلفات‌ترین حوادث طبیعی تاریخ؛
کد خبر: ۷۷۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵ 06 September 2019

تابناک کرمان، سیمین نوربخش؛ ساعت 5 و 26 دقیقه روز جمعه، 5 دی ماه سال 1382 بود که زلزله بم اتفاق افتاد. بزرگی این زمین‌لرزه 6.6 ریشتر بود به مدت 12 ثانیه بم و شهرهای اطراف آن در استان کرمان را لرزاند.
تلفات و خسارات زلزله بم
در همان زمان براساس آمار رسمی اعلام شد که تعداد تلفات این زمین‌لرزه چیزی در حدود 26 هزار نفر بوده، اما آمار واقعی تلفات بسیار بیشتر از این رقم به نظر می‌آید. پیش از زلزله بم، این شهر 90 هزار نفر جمعیت داشته و بعد از آن تنها یک سوم از آن زنده مانده‌اند. یکی از اعضای شورای این شهر در همان زمان اعلام کرده بود که تعدادی از مناطق شهر بم به طورکل تخریب شده و تعداد تلفات بیش از 50 هزار نفر است و از آنجاییکه در روزهای اولیه همه تنها به فکر تدفین عزیزان خود بودند، آمار درستی گرفته نشده است.
در این زمین‌لرزه 70 درصد از سازه‌های شهر بم به طورکل تخریب شدند. ارگ بم هم که بزرگترین سازه گلی جهان به حساب می‌آمد و 2500 سال قدمت داشت نیز در این حادثه کاملاً ویران شد. ایرج بسطامی خوانند سبک سنتی ایران هم از جمله افرادی بود که در زلزله بم در سن 46 سالگی جان خود را از دست داد.
با وجود آنکه زلزله بم 6.6 ریشتر بود و در جهان زلزله‌هایی به مراتب از این قوی‌تر رخ داده، بم یکی از پرتلفات‌ترین آنها بود. طبق آمار رسمی کشور زلزله سال 1369 رودبار در استان گیلان با 37 هزار کشته پرتلفات‌تر از بم بوده است، اما به صورت غیررسمی زمین‌لرزه بم پرتلفات‌ترین زمین‌لزره قرن اخیر ایران لقب گرفته است. در پی این حادثه 60 کشور به ایران پیشنهاد کمک دادند و 44 کشور نیروهای خود را برای کمک به عملیات امداد به ایران ارسال کردند که از جمله آنها آمریکا بود که بعد از 20 سال با هواپیمای نظامی خود به یاری زلزله‌زدگان شتافت.
روح همه عزیزانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، شاد و یادشان گرامی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار