اگرچه بسیار دیر و با سیاست‌هایی غیرشفاف؛
کد خبر: ۷۷۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 09 September 2019

سرانجام غول اینترنت تصمیم گرفت مانع از نمایش تبلیغات پزشکی و درمان‌های غیرعلمی و اثبات نشده در فضای اینترنت شود.
گوگل روز جمعه اعلام کرد تبلیغات درمان‌ها و تکنیک‌های تجربی و آزمایشگاهی مانند درمان‌های ژنتیکی و سلول‌های بنیادی که پشتوانه علمی ندارند را مسدود خواهد کرد و مانع نمایش آن‌ها می‌شود.
این ممنوعیت شامل درمان‌هایی هم می‌شود که براساس یافته‌های علمی دانشمندان هستند ولی هنوز مجوزی برایشان صادر نشده است یا مراحل آزمایش‌های بالینی را پشت سر نگذاشته‌اند.
گوگل در وبلاگش می‌گوید: «ما شاهد افزایش بازیگران بدی بودیم که قصد دارند مردم را با درمان‌های گمراه‌کننده و بدون آزمایش، فریب دهند. اغلب اوقات، این درمان‌ها می‌توانند به نتایج خطرناکی برای سلامتی مردم منجر شوند. ما احساس می‌کنیم این تبلیغات نباید جایی در پلتفرم ما داشته باشند.»
گوگل مبارزه با تبلیغات گمراه‌کننده مردم در حوزه پزشکی را از ماه اکتبر آغاز می‌کند؛ در حالی‌که مردم، انجمن‌های مدافع سلامت، مقامات دولتی و دیگران هنوز نگران خدمات آنلاین پزشکی تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، یوتیوب و گوگل هستند. این گروه‌ها هنوز در تلاش هستند فشارهای خود را بیشتر کنند تا از انتظار اطلاعات غیر مرتبط با سلامتی جلوگیری شود.
در ماه‌های اخیر، موجی از اعتراض‌ها و انتقادها پیرامون انتشار اطلاعات به ظاهر علمی و پزشکی بر ضد واکسن‌ها، محصولات بهداشتی و درمانی یا روش‌های معالجه در فضای مجازی به راه افتاده است.
گوگل می‌گوید در گذشته به طور موردی سیاست‌های محدودکننده‌ای برای برخی موارد مانند انتشار اطلاعات نادرست ضد واکسن‌ها، روش‌های درمانی مبتنی بر معجزه یا محصولات بهداشتی و مراقبتی غیرمجاز در پیش گرفته است اما در سیاست جدید خود می‌خواهد موضوع‌ها و حوزه‌های بیشتری را پوشش دهد. قانون ممنوعیت جدید گوگل شامل هر نوع محصول بهداشتی، خدمات پزشکی و درمان‌های آنلاین بدون پشتوانه علمی می‌شود.
فیسبوک هم تلاش‌هایی را برای مبارزه با انتشار اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده درباره واکسیناسیون را آغاز کرده است. این شرکت اوایل هفته جاری اعلام کرد در صورتی که کاربری در پی جست‌وجو و دسترسی به گروه‌ها یا صفحات واکسن‌ها باشد؛ پنجره‌های پاپ‌آپی به آن‌ها نمایش می‌دهد که منابع معتبر را به آن‌ها نشان خواهد داد. این سیاست در فیسبوک و اینستاگرام اعمال خواهد شد.

دیر است ولی بهتر از هرگز است

اگرچه سیاست‌های جدید شرکت گوگل برای مبارزه با تبلیغات فریبکارانه و غیراخلاقی شایسته تحسین است ولی منتقدان با توجه به گسترش کلینک‌های درمانی آنلاین جعلی درباره کودکان و نوجوانان، اعتقاد دارند گوگل خیلی دیر این ممنوعیت‌ها را اعمال می‌کند و به روشنی مشخص نیست چگونه می‌خواهد شرکت‌ها و تبلیغات پزشکی جعلی را شناسایی و ارزیابی کند؟
دکتر پاتریس هریس، رئیس انجمن پزشکی امریکا می‌گوید: «گوگل نیاز دارد میان درمان‌های مبتنی بر مطالعات علمی و تایید شده و همین‌طور امیدوارکننده با کلاه‌برداری‌های فاقد پیشینه علمی تمایز قایل شود.»
گوگل هنوز جزئیاتی درباره نحوه ارزیابی تبلیغات یا تعداد آن‌ها ارائه نکرده است ولی در بیانیه‌اش اعلام کرده به مرور سیاست‌های حذف تبلیغات پزشکی مضر را کامل خواهد کرد.
سوال مشخصی که کارشناسان پزشکی درباره قوانین جدید گوگل مطرح می‌کنند این است که «دقیقا این پروسه چه مدت طول می‌کشد؟»
این کارشناسان می‌گویند حداقل بیش از ۱۵ سال است که شاهد تبلیغات پزشکی گمراه‌کننده در اینترنت بودیم و هم‌اکنون هم برای مبارزه با آن‌ها بسیار دیر است؛ اگرچه یک شروع دیر باز هم بهتر از هرگز است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار