مدیر حوزه علمیه کرمان؛
مدیر حوزه علمیه استان کرمان در توصیه به مداحان و خطیبان عزای سیدالشهدا(ع)، گفت: مداحان و خطیبان باید صرفا بر اساس واقعیت‌ها و حقایق حسِ نیاز به تعقل و نیاز به احساسات را با نقل صحیح رخداد کربلا در مردم ایجاد کنند.
کد خبر: ۷۷۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ 10 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان حجت الاسلام و المسلمین الله وردی در گفتگو با حوزه در مورد عظمت ماه محرم گفت: ماموریت هر کدام از ائمه علیهم السلام مشخص است و این که چگونه وظیفه خلیفة اللهی خودشان را انجام بدهند نیز مشخص است. اما چرا خداوند تبارک و تعالی کسی را مأمور به هدایت بشریت می‌کند که عالم به گذشته، حال و آینده است. برای این که خط هدایت و مسیر راهبردی بشریت گم نشود اولیای الهی را بعد از پیامبر(ص) منصوب کرده و وظایف آنها را مشخص کرده است که در هر مقطع تاریخی چه وظایفی دارند و چگونه باید عمل کنند؛ از جمله حضرت سیدالشهدا علیه السلام.

وی ادامه داد: حال سؤال این است که چرا ما با این شدت برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنیم و برای دیگر ائمه علیهم السلام نه؟  به این خاطر است که عملکرد سیدالشهدا علیه السلام با سایر ائمه(ع) متفاوت بوده است، با یک هدف مشخص احیاگری دین و اصلاح گری دین. باید به این نکته توجه کرد این احیا گری و اصلاح گری مقطعی نیست و باید همیشگی باشد، لذا  شهادت با آن نحو، یکی از آثارش این است که هر سال مورد توجه و بزرگداشت قرار گیرد و به سبب آن [تداوم احیاگری و اصلاح گری] تا ظهور امام زمان اتفاق بیفتد.

مدیر حوزه علمیه کرمان اضافه کرد: ماندگاری حادثه کربلا و واقعه عاشورا به دلیل وجود نقطه امید و عطفی است که توسط تمامی انبیاء الهی، ائمه(ع) و اولیای خاص مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین الله وردی اظهار کرد: ۱۲۴ هزار پیامبر از طرف خداوند مامور به هدایت و راهنمایی بشریت شدند و در این راه با مخالفت ها و موانعی روبرو گردیدند، زحمت‌هایی زیاد کشیدند، خون دل‌ها خوردند، اما عقب‌نشینی نکردند، چرا که امید آنها این بوده که یک حادثه به نام کربلا می آید و این زحمت ها را نهادینه می کند؛ پس کربلا و عاشورا نقطه امید همه انبیا بوده و به شکل ویژه ای زحمات انبیا و اولیا را نهادینه کرده و مانع از حدر رفت این زحمات شده و می‌شود. همچنین نقطه عطف اولیا بعد از کربلا، همگی تکیه گاهشان این حادثه ی بزرگ بوده است، هر کدام که می خواستند ماموریت خودشان را انجام دهند با تکیه و اعتمادی که به حادثه کربلا داشتند انجام می دادند؛ حتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه که می خواهند ظهور کنند، حکومت الهی را برپا کنند و خواسته همه انبیا و اوصیای الهی را عملیاتی کنند؛ ایشان وقتی که پشت به خانه خدا می کنند می گویند ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم، و بعد اشاره می کنند که چگونه با پدرم حسین علیه السلام برخورد کردند. پس امام زمان هم تکیه گاهشان حادثه کربلاست.

وی با طرح سؤال چرا عزاداری؟ گفت: شیعه هم بر اساس توصیه های ائمه معصوم به عرصه آمده که این حادثه را زنده نگه دارد، لذا بعد از ۱۴۰۰ سال که هیچ، اگر دو هزار سال دیگر هم امام زمان ظهور نکنند باز هم شیعه این وظیفه را دارد که در ایام محرم و عزای اهل بیت علیهم السلام را پرپا و نگه دارد.

مدیر حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: برای این که شیعه بتواند وظیفه خود را انجام دهد هم نیاز به شعور دارد و هم نیاز به شعار و احساسات. سخنرانان باید تبیین کننده حادثه کربلا باشند، مبانی این رخداد را بیان کنند و هم به لحاظ اعتقادی جایگاه امامت را تبیین کنند، هم از لحاظ تاریخی که چه اتفاقاتی بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رخ داده است که باعث بروز چنین واقعه‌ای شده است و هم به لحاظ معرفتی که چگونه سیدالشهدا(ع) و اصحابشان با این تعداد کم در آن مقطع که جهان اسلام در حد خودش گسترش پیدا کرده بود به این میدان آمدند و آن حماسه جاوید و بزرگ را خلق کردند.

وی یادآور شد: باید به همه ابعاد قیام عاشورا نگاه کرد و آن را مورد کنکاش و بررسی قرار داد. اینها همه از اعتقاد به خدا و توحید و معرفت نشأت می‌گیرد و این است که پای همه سختی ها ایستادند و مقاومت کردند و از همه چیز و از بالاترین دارایی هایشان و حتی از جانشان گذشتند. مداحان هم باید با همین تاکید و صرفا بر اساس واقعیت‌ها و حقایق حسِ نیاز به تعقل و نیاز به احساسات را با نقل صحیح رخ داد کربلا در مردم ایجاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین الله وردی در پایان گفت: سؤال آخر این است که آیا تمام این کارهایی که از ما سر می زند در خصوص وظیفه ما در قبال واقعه کربلا کافی است؟ پاسخ این است که نه، چراکه بزرگی و عظمت واقعه کربلا به حدی است که با هیچ عملی و به هیچ گونه نمی توان حق مطلب را ادا کرد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار