تناقض در این شهر بیداد می‌کند؛
گفتگوی فهیمه رضاقلی با امید ابراهیمی، کارشناس مرمت
کد خبر: ۷۸۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 18 September 2019

به گزارش «تابناک»، کرمان شهر کوچکی نیست؛ این‌همه فضا برای ساخت سیتی‌سنتر، هتل و چیز‌های دیگر داریم که می‌تواند به مناطق مختلف شهر کمک کند و موجب رونق آن‌ها شود. چرا نمی‌روند این بنا‌های تجاری را آنجا بسازند؟ فقط گیر داده‌اند به محوطه‌های باستانی و بافت تاریخی.

در سال‌های اخیر تمام اسامی که مختص کرمان بوده را تغییر داده‌اند. چرا باید نام میدان مشتاقی که آرامگاه مشتاق‌علیشاه در جوار آن است و مختص کرمان است را تغییر دهیم؟ چرا نام خیابان زریسفی که می‌شود گفت: اولین خیابان شهر کرمان بوده و این نام مختص کرمان است را تغییر می‌دهند؟ یا خیابان ناصریه و میدان ارگ که به همین نام ثبت ملی شده است، چرا باید نامش را تغییر دهند و بگذارند میدان توحید؟!

خیلی جا‌های بهتر برای ساخت تله‌کابین در کرمان داشتیم؛ ما مخالف توسعه و پیشرفت نیستیم، اما فضا‌های طبیعی خوش‌آب‌وهوای فراوانی اطراف کرمان داریم که مردم می‌روند، ولی جایی برای تفریح ندارند، مثل کوه‌های ده‌بالا یا کوهپایه، جوپار، سِکنج و سیرچ. به نظر من سیرچ بهترین جا برای این کار بود.

میراث فرهنگی استان و کشور هیچ کاری برای توقف این پروژه انجام ندادند؛ در حالی‌که راحت می‌توانند به دادستان بگویند و دادستان جلوی کار را بگیرد. مسئولان جدید ازجمله شهردار و استاندار می‌توانند پروژه‌ها را بازنگری کرده و جلوی اشتباهات را بگیرند؛ قرار نیست هر مدیری آمد اشتباه دیگران را کامل کند و به‌صرف اینکه بخش زیادی از پروژه انجام شده، بخواهند آن را جمع کنند؛ اگر قبول دارید اشتباه است چرا آن را ادامه می‌دهید؟ این همه طرح اشتباه در کرمان اجرا شده؛ تا کی باید اشتباهات را گردن نفر قبلی بیندازیم و آن‌ها را ادامه دهیم؟

به نظرم این اولین‌ها را نباید بگوییم؛ ما در کرمان، خودمان را با این اولین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها گول می‌زنیم. بزرگ‌ترین بنای خشتی، بزرگ‌ترین خانه، زیباترین حمام و دیار کریمان! این‌ها باعث شده فقط به یک‌سری جا‌ها توجه کنیم و بقیه را رها کنیم و شهرمان بشود آن چیزی که امروز می‌بینیم.
همۀ گیرشان از تغییر تا تخریب روی بافت تاریخی است
عکس: محمدهادی جلال‌پور
منتشر شده در شمارۀ چهاردهم ماهنامۀ ستاره کرمان
انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار