گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از منطقه پیشرفته به سایر نقاط سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی منطقه مقصد بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط است.
کد خبر: ۷۸۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹ 20 September 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایسنا، توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمولی، شخص از منطقه کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به مناطق پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در محل زندگیش است، در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست مکان دیگر را ترجیح می‌دهد.

خدمات ارائه شده در توریسم پزشکی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد. از خدمات بیسیک و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی‌های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب یا جراحی‌های زیبایی قابل ارائه بوده و محدودیتی ندارد.
سال‌هاست که مردم استان کرمان برای مداوا به استان یزد سفر می‌کنند این درحالی است که استان کرمان به‌لحاظ تجهیزات و متخصص چیزی کمتر از یزد ندارد و چه بسا در برخی موارد نیز بهتر است اما به‌نظر می‌رسد که در اذعان مردم استان کرمان این باور وجود دارد که خدمات پزشکی یزد بهتر از کرمان است.

این خبرگزاری با چند تن از شهروندان استان کرمان مصاحبه کرده و نتیجه گفتگوها این بود که مردم معتقد بودند که رسیدگی کادر پزشکی یزد نسبت به کرمان بهتر است و پرستاران آنجا دلسوزانه و با مهربانی با بیمار رفتار می‌کنند که متاسفانه پای کرمانی‌ها در این موارد می‌لنگد.

برخی نیز معتقد بودند که امکانات و خدمت‌دهی در یزد بهتر از کرمان است زیرا در ارایه خدمات تراکم دارند و بیمار برای دریافت خدمت معطل نمی‌ماند و سریعاً به بیمار رسیدگی می‌شود.

شهروندان رفسنجانی، شهربابکی و انار یکی از دلایل مهم مراجعه‌شان به بیمارستان‌های یزد را بعد مسافت دانستند و همچنین نوبت‌دهی دکترها در یزد را بهتر از کرمان می‌دانند.

هیچ دلیل علمی و منطقی برای سفرهای درمانی به یزد وجود ندارد

دکتر"مرتضی هاشمیان" معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت مراجعه کرمانی‌ها به استان یزد برای درمان می‌گوید: این موضوع سابقه تاریخی دارد و منوط به سال‌های اخیر نیست و این یک مساله فرهنگی است و باید رسانه‌های استان در این زمینه فعال شوند.

وی تاکید کرد: در هیچ زمینه دانشگاه علوم پزشکی یزد جلوتر از دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیست و باید بدانید که دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از دانشگاه‌های قطب کشور و یکی از 8 دانشگاه اول کشور در زمینه آموزش، پژوهش و درمان است بنابراین هیچ دلیل منطقی برای سفرهای درمانی به یزد وجود ندارد و تنها باور ذهنی مردم کرمان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دست دادن زمان و سرمایه را از پیامدهای مهاجرت بیماران به یزد برشمرد و افزود: از لحاظ علمی هیچ کمبودی در استان کرمان نداریم.

کادر پزشکی کرمان ارتباط خوبی با بیمار و همراهان برقرار نمی کنند

وی به نقاط مثبت دانشگاه علوم پزشکی یزد اشاره و اظهار کرد: ارتباط بسیار خوب دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیمار و همراه بیمار یک حسن بسیار عالی این دانشگاه است اما در کرمان کادر پزشکی از پزشک تا همه عوامل اجرایی بیمارستانی ما متاسفانه ارتباط خوبی با بیمار و همراه بیمار برقرار نمی‌کنند بنابراین رضایتمندی بیمار و همراه او شاید حاصل نشود هرچند که کار خوب و علمی برای بیمار انجام می‌شود.

هاشمیان اضافه کرد: در استان‌های دیگر نیز به بیمار به دید یک توریست نگاه می‌شود و بیمار یک منبع سرمایه است و مسلما به‌گونه‌ای با بیمار رفتار می‌کنند که بیمار از خدمت‌دهی آنها در شهر یا استانش در آینده تبلیغ کند و از این طریق باعث جذب بیماران دیگر می‌شوند.

درآمد بخش درمانی خصوصی یزد؛ روی بیماران شمال استان کرمان می‌چرخد

وی عنوان کرد: درآمد بخش درمانی خصوصی یزد که بخش فعالی نیز است روی بیماران شمال استان کرمان می‌چرخد لذا باید رسانه‌های و کادر پزشکی استان همه دست در دست هم دهیم تا این مهاجرت بیماران به یزد کمتر شود و بیمار در شهر خودش (کرمان) درمان شود ضمن آنکه باید به این موضوع توجه داشت که ما پاسخگوی پس از درمان بیمار نیز هستیم ولی فردی که به یزد برای درمان مراجعه می‌کند پس از آن کسی پاسخگوی عوارض و تبعات بعدی آن نیست اما در کرمان پاسخگوی بعدی نیز وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب برآوردی از میزان سرمایه‌ای که از کرمان از این طریق خارج می‌شود، نداریم، تصریح کرد: حدود 70 درصد بیماران بخش خصوصی بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر یزد، غیربومی‌های یزد هستند که بخش عمده آن کرمانی‌ها می باشند.

در درمان ناباروری؛ بنیه علمی کرمان کمتر از یزد نیست

وی در زمینه درمان ناباروری که بیشتر کرمانی‌ها برای این مهم به یزد می‌روند، به ایسنا گفت: در بحث درمان ناباروری بنیه علمی کرمان کمتر از یزد نیست گرچه درمان ناباروری در یزد قدمت بیشتری دارد اما درمان ناباروری در بیمارستان دولتی افضلی‌پور کرمان و بیمارستان خصوصی نجمیه هم اکنون در حال انجام است به طوری که بنیه علمی، امکانات، تجهیزات و فوق تخصص‌های این موضوع کمتر از یزد نیست لذا هیچ دلیلی برای رفتن کرمانی‌ها برای درمان ناباروری به یزد وجود ندارد.

هاشمیان ادامه داد: قبول داریم که باید در زمینه تبلیغات بعد پزشکی استان کرمان به صورت ویژه ورود پیدا کنیم هرچند از گذشته مقداری تبلیغات انجام شده است اما باید این صدا شنیده شود و این مهم فقط با همکاری رسانه‌ها محقق خواهد شد.
 
دلالی توریست درمانی در کرمان

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلالی در توریست درمانی کرمان وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: در بحث توریست سلامت در استان کرمان دو بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان دولتی پیشرو هستند و اقدامات اولیه ای نیز در این راستا انجام داده‌اند که منتظر دریافت کد از وزارت بهداشت هستند که پس از دریافت کدها ما نیز در این زمینه فعال خواهیم شد اما بحث دلالی را نمی‌توانم رد کنم و همانند هر حوزه اقتصادی دیگر افراد سودجویی ورود کنند اما در تلاشیم که همه منافذی که باعث ورود افراد سودجو می‌شود را ببندیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با برشمردن عوامل دخیل در رونق گردشگری سلامت، عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در راستای رفع مظلومیت دانشگاه علوم پزشکی کرمان کمک شایانی کنند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار