مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان گفت: اگر در استان کرمان بخواهیم به متوسط کشوری در زمینه فضای آموزشی برسیم نیاز به ۲۱۵ هزار متر مربع فضا داریم که باید ساخته شود و این به شرطی است که طی دو سال آینده استان‌های دیگر در همین آمار بمانند.
کد خبر: ۷۸۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴ 24 September 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از فارس، سیدمحمد واعظی‌نژاد امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه عملکرد ما ساخت، بازسازی، نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس است، اظهار داشت:  با توجه به نیازهایی که آموزش و پرورش به ما اعلام می‌کند و اعتباراتی که در سطح استان و ملی به ما اختصاص می‌یابد ما نسبت به ساخت و ساز مدارس اقدام می‌کنیم و تجهیز مدارس هم در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان افزود: سال ۹۶ بعد از زلزله‌ای که اتفاق افتاد یکسری مدارس ناایمن داشتیم که از این مدارس بازدید  و شناسایی کردیم و لیست این مدارس را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم و این مدارس به ویژه در شهر کرمان تخلیه شد و اکنون از این مدارس استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی مدارس قدمت بالای ۳۰ دارند که فرسوده و قدیمی هستند اما از لحاظ استحکام به نوعی ایمن هستند، افزود: سرانه فضای آموزشی استان کرمان ۴.۹۲ درصد است و سرانه کشوری ۵.۲  است یعنی ما عملا ۳.۲ از سرانه متوسط کشوری پایین‌تر هستیم.

واعظی‌نژاد در زمینه سرانه فضای اموزشی بیان کرد: در این زمینه یک برنامه زمان‌بندی دو ساله برای خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از چند جهت بتوانیم این کمبود را جبران کنیم یکی از طریق اعتبارات دولتی که با توجه به مدارس تخریبی و اعلام نیازی که آموزش و پرورش دارد، یک سند تدوین کردیم و یک آمایش منطقه‌ای انجام داده‌ایم و 10 تا ۱۵ سال آینده را با توجه رشد جمعیت مناطق مختلف دیده‌ایم.

وی بیان کرد: اعتبارات دولتی واقعا کم است و با این اعتبارات نمی‌توانیم تمام مشکل استان را در طول دو سال حل کنیم و استان را به میانگین کشوری برسانیم، خیران در چند سال گذشته به کمک سازمان نوسازی مدارس در سراسر کشور آمده‌اند و استان کرمان از این قاعده مستثنی نبوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان تاکید کرد: در حال حاضر در شهر کرمان پنج مدرسه بزرگ طی یک ماه گذشته در حاشیه شهر کرمان کلنگ‌زنی شده و قرار است تا مهر ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد و اگر این  اتفاق رخ دهد، می‌تواند مشکل بزرگی از مجموعه آموزش و پرورش حل کنند.

وی افزود: تنها استان در کشور، کرمان است که بحث تعمیر و تجهیزات اعتبارات آن با خود آموزش و پرورش است ما بر اساس مدارس نوسازی که ساخته می‌شود میز و نیمکت تهیه می‌کنیم و تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم و این تجهیرات استاندارد هستند و پس از بررسی فنی تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

واعظی‌نژاد تصریح کرد: اگر در استان کرمان بخواهیم به متوسط کشوری در زمینه فضای آموزشی برسیم نیاز به ۲۱۵ هزار متر مربع فضا داریم که باید ساخته شود و این به شرطی است که طی دو سال آینده استان‌های دیگر در همین آمار بمانند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با بیان اینکه ما در طول ۱۰ سال، طی ۵ دوره مدارس کپری استان را جمع‌آوری کردیم و در سال ۸۵ جشن کپرزدایی را گرفتیم، ادامه داد: در ناحیه یک کرمان متوسط سرانه فضای آموزشی ۴.۳ و ناحیه دو ۴.۹  است و عمدتا مدارس خیرساز در ناحیه یک آموزش و پرورش و در حاشیه شهر است.

واعظی‌نژاد عنوان کرد: برای ناحیه دو هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم زیرا از چهار راه فرهنگیان تا فرودگاه ما در اینجا مدراس نداریم، خیرساز پیدا شده  که زمین را آموزش و پرورش در اختیار خیرساز قرار دهد و مدرسه ۱۸ کلاسه ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۲ میلیارد تعهد خیران مدرسه‌ساز در استان بوده است، اظهار کرد: منطقه جنوب منطقه محرومی است و رشد جمعیتی زیادی هم دارد، نگاه دولت و خیران نگاه ویژه‌ای به این مناطق است و طی دو تا سه سال گدشته خیران در این مناطق به کمک ما آمده‌اند و مدارس عمدتا سه کلاسه و شش کلاسه هستند.

واعظی‌نژاد تصریح کرد: طبق آماری که سال گذشته از آموزش و پرورش استان گرفتیم و بررسی که کارشناسان سازمان نوسازی استان در زمینه مدارس خشت و گلی انجام دادند،۳۰ مدرسه و ۸۰ کلاس درس شناسایی شدند و از بهمن ۹۷ تخریب این مدارس آغاز شد و طبق برنامه زمان‌بندی که داشتیم قرار شد فردا در استان کرمان به همراه سراسر کشور جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی برگزار شود.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار