عربستان سعودی که در روز‌های ابتدایی وقوع این قتل، از پذیرش مسئولیت آن سر باز زد، در ادامه مسئولیت آن را برعهده عوامل خودسر در درون نهاد‌های امنیتی دانست و تحت فشار‌های بین المللی در اقدامی نمایشی با عوامل آن برخورد کرد. با این حال، رسانه‌های بین المللی همواره مسئولیت این قتل را بر عهده ولیعهد جوان و بلندپرواز سعودی دانسته و بر آنند که این قتل با دستور مستقیم بن سلمان انجام شده است.
کد خبر: ۷۸۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵ 27 September 2019

حدود یک سال از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی ـ آمریکایی توسط عوامل محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در استانبول ترکیه می گذرد و همچنان پرونده آن مورد توجه رسانه ها و ناظران بین المللی قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ عربستان سعودی که در روزهای ابتدایی وقوع این قتل، از پذیرش مسئولیت آن سر باز زد، در ادامه مسئولیت آن را بر عهده عوامل خودسر در درون نهادهای امنیتی دانست و تحت فشارهای بین المللی در اقدامی نمایشی با عوامل آن برخورد کرد.

با این حال، رسانه های بین المللی همواره مسئولیت این قتل را بر عهده ولیعهد جوان و بلندپرواز سعودی دانسته و بر آنند که این قتل با دستور مستقیم بن سلمان انجام شده است.

در همین زمینه، ولیعهد عربستان سعودی روز گذشته به شبکه پی‌بی‌اس گفته که مسئولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می‌پذیرد، زیرا این قتل زیر نظر او روی داده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان این مطلب را در یک فیلم مستند بیان کرده که قرار است، روز سه‌شنبه (نهم مهر) از شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا پخش شود.

چرا محمد بن سلمان به دست داشتن در قتل خاشقجی اعتراف کرد!؟

در این گفت‌وگو ولیعهد عربستان سعودی به مجری شبکه پی بی اس می‌گوید: « این قتل (جمال جاشقجی) تحت نظارت من صورت پذیرفت. من تمامی مسؤولیت را می‌پذیرم زیر تحت نظارت من انجام گرفته است.»

قرار است این مستند با نام «ولیعهد عربستان» پیش از نخستین سالگرد قتل جمال خاشقجی از شبکه پی بی اس پخش شود و حالا این شبکه تیزری از این مستند را پخش کرده است.

این اعتراف محمد بن سلمان در حالی صورت گرفته که عربستان سعودی، ابتدا از اساس قتل جمال خاشقجی را انکار کرده و مدعی شده بود، این روزنامه‌نگار به سلامت از کنسولگری خارج شده است. در ادامه با فشارهای بین‌المللی این کشور اعلام کرد که این قتل از سوی نیروهای سرکش سعودی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این مستند، محمد بن سلمان در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره چگونگی امکان وقوع این قتل بدون اطلاع او می‌گوید: «کشور ما ۲۰ میلیون جمعیت دارد و از این میان، سه میلیون نفر برای دولت کار می‌کنند.»

در ادامه مجری پی بی اس از ولیعهد عربستان پرسید، آیا قاتلان می‌توانند جنگنده‌های خصوصی دولت را مورد استفاده قرار دهند که محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «من مقام‌ها و وزرایی دارم که امور را دنبال می‌کنند و آنها مسئولند. آنها مجوز انجام چنین کاری را دارند».

حال پرسش این است که چرا بن سلمان بعد از یک سال حاضر به اعتراف به دست داشتن در این قتل شده است؟ به نظر می رسد ولیعهد سعودی در پی یافتن فرصت مناسبی برای پایان دادن به این قائله از طریق پذیرش نقش حداقلی خود بوده است. در واقع، با توجه به فشارهای گسترده بین المللی علیه این رژیم در جنگ یمن، بن سلمان تمایل چندانی به اعتراف به قتل خاشقپی نداشت.

پس از تحولات اخیر و حمله به تأسیسات نفتی آرامکو و محکومیت این حملات از سوی همپیمانان عربستان است که بن سلمان با مظلوم نمایی از رژیم سعودی، در پی پایان دادن به ماجرای خاشقچی از طریق اعتراف حداقلی به دست داشتن در این جنایت است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار