برخی واقعیت های پزشکی وجود دارند که خیلی از بیماران اطلاعاتی درباره آن ها ندارند.
کد خبر: ۷۸۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷ 30 September 2019

برخی واقعیت های پزشکی وجود دارند که خیلی از بیماران اطلاعاتی درباره آن ها ندارند. یکی از این واقعیت ها درباره روش های پیشگیری از بارداری است که بیماران اطلاعات کافی درباره آن ندارند در صورتی که دانستن این مطالب می تواند به بهبود زندگی این بیماران کمک کند. یکی از این موارد قرص های ضد بارداری است که برای سال های طولانی تصورات اشتباه زیادی پیرامون آن بین مردم رواج داشته است و متاسفانه باعث شده است که خانم ها بی مورد از این روش پیشگیری از بارداری موثر دوری کنند. در ادامه با یکسری از این واقعیت ها آشنا می شوید:

قرص های ضد بارداری چگونه هورمون های شما را تحت تأثیر قرار می دهند؟
هنگامی که درمان قرص های پیشگیری از بارداری تجویز می شود معمولا یکی از درخواست هایی که خانم ها دارند استفاده از قرص هایی است که در هورمون هایشان تداخلی ایجاد نکند اما در حقیقت این کار اساس عملکرد این قرص هاست. این قرص ها استروژن و پروژسترون را در یک حد ثابت نگه می دارند و باعث اختلال در ارتباط بین مغز و تخمدان ها شده و مانع تخمک گذاری می شوند. به همین علت می توان گفت منظور بیشتر خانم ها استفاده از قرصی است که احساسات آن ها را تشدید نکند. این قرص ها یکی از بهترین درمان های موجود برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می باشند زیرا افزایش دوره ای هورمون ها را قبل از چرخه مهار می کنند. بدن خانم ها متفاوت به درمان های مختلف واکنش می دهد و برخی در پاسخ به یک یا چند دارو کمتر احساساتی می شوند. بنابراین نباید به خاطر یک نوع قرص بقیه قرص ها را نیز کنار گذاشت. فرآیند آزمون و خطا برای یافتن بهترین گزینه موجود باتوجه به عملکرد بدنتان، فرآیندی زمان بر است.
برای برخی از خانم ها این قرص های ضد بارداری جلوی قاعدگی (پریود، عادت ماهانه) را نیز می گیرند.
این قرص ها هورمون ها را در سطوح پایینی نگه می دارند و در کنار مهار تخمک گذاری، جلوی ایجاد برخی از بافت ها را در لایه داخلی رحم می گیرند. این اتفاق منجر به قاعدگی سبک تر به همراه گرفتگی های عضلانی و دردهای شکمی کمتر می شود. گاهی خانم هایی که از قرص های ضدبارداری به مدت طولانی استفاده می کنند چرخه های قاعدگی خود را از دست می دهند و خون ریزی مشاهده نمی کنند. این امر برای بیماران نگران کننده خواهد بود ولی از نظر پزشکی اتفاقی کاملا طبیعی است. عدم رخ دادن قاعدگی در هنگام مصرف این قرص ها به این معنی نیست که همه بافت ها داخل رحم جمع می شوند بلکه به این معنی است که به مرور زمان این لایه های داخلی به حدی نازک می شوند که دیگر قادر به فرو ریختن و ایجاد خون ریزی نیستند.

قرص های ضد بارداری سرطان زا نیستند
این قرص ها در واقع احتمال ابتلای شما به سرطان تخمدان و سرطان اندومتر را کاهش می دهند و تأثیری بر احتمال ابتلا به سرطان پستان (در خانم هایی با خطر متوسط) ندارد.

قرص های ضد بارداری سبب افزایش وزن نمی شوند
فرمول های ساخت قرص های ضد بارداری امروزه با اضافه وزن ارتباطی ندارد. قرص های ضد بارداری اصلی که قبلا استفاده می شد 5 برابر دوز قرص های الان را داشتند و بعضی اثرات جانبی ناخوشایند مانند اضافه وزن را سبب می شدند اما قرص های جدید تأثیری بر وزن فرد ندارد.

قرص های ضد بارداری یکسری اثرات جانبی دارند
تهوع و خون ریزی نامنظم از اثرات جانبی رایج درهنگام شروع این قرص ها می باشد. این اثرات در 2 تا 3 ماه برطرف می شوند. در موارد نادری، این قرص ها سبب سکته یا لخته خون می شوند که می تواند به شش ها نیز منتقل شود. خوشبختانه در خانم هایی با سلامت نسبی که سیگار مصرف نمی کنند احتمال بروز این خطرات خیلی کم است ( تقریبا 10 در هر 100هزار نفر). بهتر است به خاطر بسپارید که این خطرات در دوران بارداری با احتمال حدودا 10 برابر زمانی که قرص مصرف می کنید رخ می دهند.
با توجه به همه این موارد، آیا این قرص ها بهترین گزینه پیش رو برای پیشگیری از بارداری هستند؟ مسلما برای همه افراد پاسخ مثبت نخواهد بود ولی این روش پیشگیری، به شدت موثر و ارزان است و استفاده از آن ها آسان می باشد. بهتر است خانم ها با پزشک خود درباره گزینه های پیش رو برای پیشگیری از بارداری مشورت کنند. اگر این قرص ها بهترین گزینه برای شماست ، در مصرف آن درنگ نکنید.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار