کد خبر: ۷۸۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 04 October 2019
 
اگر پائیز پادشاه فصل هاست، جنگل گردی در پائیز پادشاه سفرهاست و جنگ الیمستان پادشاه جنگل‌های پائیزی. پس تا دیر نشده و خیلی از پاییز نگذشته و عکس گرفتن زیروروی برگ‌های نارنجی ترد پائیزی خز نشده است، بارو بندیل را جمع کنید و یک روزی را واقعا زندگی کنید.  الیمستان خوراک عکاسی است، قله مشهوری دارد، چشمه‌هایی با آب زلال آشامیدنی دارد و محصول این منطقه غلات، لبنیات و عسل است.
 
 
 
 
پ
 
فرارو- فصل فصل جنگل است. اوایل پائیز هیچ چیز مثل یک جنگل نوردی شاداب، آدم را سرحال نمی‌آورد. پائیز که می‌شود، هوای شرجی شمال، جای خود را را خنکای دوست داشتنی پائیز می‌دهد؛ مخصوصا اگر در دل جنگل‌هایش باشید. آن وقت است که تازه می‌فهمید شمال یعنی چه، جنگل یعنی چه! حالا که همه چیز مهیاست چه بهتر از این که این جنگل پر درخت و خوش مسیر هم باشد. اصلا چه جنگلی بهتر از جنگل الیسمتان؟ پس به جای اینکه بنشینید و به آهنگ «شد خزان...» گوش دهید، کوله را ببندید و در دل جنگل باصفای الیمستان به خودِ "خزان" گوش دهید.
 

الیمستان دیگر چیست؟ اینجا دیگر کجاست؟

جنگل الیمستان در استان مازندران در ۲۰ کیلومتری شهر آمل و ۱۴۰ کیلومتری تهران از مسیر جاده هراز قرار دارد. جنگل الیمستان، محل رویش گیاه "الیما" است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند. نام جنگل الیمستان نیز از نام همین گیاه گرفته شده است؛ گیاهی شبیه پیازچه که در کنار جوی آب می‌روید و به عنوان سبزی خورش هم استفاده می‌شود.
 
سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی

الیمستان، جنگلی مه آلود و اعجاب انگیز است که در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. الیمستان را با طبیعت بکر درختان سر به فلک کشیده و مراتع سرسبز می‌شناسند. پایتان را که در این جنگل بگذارید منظره قله دماوند، درختان بلند و دشت‌های پر گل میخکوب‌تان می‌کند. اما این روز‌ها مهم‌تر از همه چیز، زیبایی اعجاب انگیز پائیزی جنگل الیمستان است.

اگر پائیز پادشاه فصل هاست، جنگل گردی در پائیز پادشاه سفرهاست و جنگ الیمستان پادشاه جنگل‌های پائیزی. پس تا دیر نشده و خیلی از پاییز نگذشته و عکس گرفتن زیروروی برگ‌های نارنجی ترد پائیزی خز نشده است، بارو بندیل را جمع کنید و یک روزی را واقعا زندگی کنید. الیمستان خوراک عکاسی است، قله مشهوری دارد، چشمه‌هایی با آب زلال آشامیدنی دارد و محصول این منطقه غلات، لبنیات و عسل است.
 

بخوانید: سفر پائیزی به ماسال؛ بهشت ابر و مه

سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی
چطور و چگونه به جنگل الیسمتان سفر کنیم؟

برای سفر به جنگل الیمستان لازم نیست زیاد خودتان را به درد سر بیاندازید. سرراست و خوش مسیر است. اگر با خودروی شخصی می‌روید از آمل کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به جاده فرعی با تابلوی امام زاده قاسم یا امامزاده لهاش برمی‌خورید. به دو راهی که رسیدید سمت چپ را انتخاب کنید، جاده‌ا‌ی فرعی و آسفالته باریک، با پیچ و خم زیاد. حدود ۷ کیلومتری راه دارید. اول به روستای لهاش و پس از ۵ کیلومتر مسیر خاکی به روستای الیمستان می‌رسید. از آنجا آبادی را که رد کنید وارد جنگل می‌شوید. حالا این شما و این جنگل رویایی الیسمستان!
 
هرطور دوست دارید لذت ببرید،مه را لمس کنید، نفس بکشید، عکس بگیرید، قدم بزنید، در برگ‌های پائیزی و حتی هنوز سبز گم شوید، دراز بکشید و درخت‌های سر به فلک کشیده را رصد کنید و چند آهنگ پائیزی را بشنوید و زمزمه کنید...

اما بعضی‌ها ماشین شخصی ندارند، یا کسی را ندارند که سوار بر ماشین شخصی باهم به سفر بروند یا اصلا دوست دارند با یک جمع سرزنده و پر انرژی سفر کنند و خودشان را به جای اینکه با رانندگی خسته کنند با جنگل نوردی خسته کنند؛ خب راه باز است: تور‌های طبیعتگردی با قیمت مناسب برای الیمستان کم نیست.

برای مهر ۹۸ تور یک روزه که از ۵ صبح تا آخر شب طول می‌کشد و صبحانه و ناهار بر عهده تور است حدود ۱۳۰ تومان هزینه دارد. البته اگر زود بجنبید و در روزهای اول ثبت نام کنید، برخی تور‌ها تا ۲۰ درصد هم تخفیف می‌دهند. همچنین از سایت‌های تخفیف هم می‌توانید استفاده کنید. اگر تخفیف‌باز باشید با ۱۰۰ هزار تومان هم می توانید الیمستان را بچرخید. بعید می‌دانم اگر با خودروی شخصی هم بروید و خیلی هم ولخرجی نکنید باز هزینه شما خیلی کمتر از این شود.
 
سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی
روال سفر به الیمستان یک روزه است، اما اگر خیلی دوست دارید شب را در جنگل سپری کنید، چادر و چراغ قوه و غذای آماده را فراموش نکنید تا بتوانید یک شب رویایی را در دل جنگل بگذرانید؛ البته اگر به قصد ستاره چیدن آمده اید، معمولا مه و ابر این اجازه را به شما نمی‌دهند. اگر هم اهل در دل طبیعت خوابیدن نیستید می‌توانید شب را در هتل‌های آمل و حتی اگر خوش شانس باشید خانه‌های روستایی الیمستان بگذرانید و از غذا‌های خوش مزه شمالی‌پز لذت ببرید.

قیمت سوئیت و خانه از حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هرشب شروع می‌شود. قیمت اقامت در هتل‌های آمل حدود شبی ۱۸۰ هزار تومان و اقامت در اقامتگاه بوم گردی در اطراف آمل ۸۰ هزار تومان است. حالا که دلتان نمی‌خواهد در دل طبیعت الیمستان کنسرو و چای آتشی بخورید می‌توانید از غذا‌های محلی آمل مثل کته آملی، کی پلا، مرغ شکم پر آملی و کدو پلو لذت ببرید. به هر حال هر کس یک جور خوش است.
 

جذابیت‌های جنگل الیمستان؛ یک به یک

جنگل نوردی
سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی
همانطور که از اسم الیمستان معلوم است اصل جنس سفر، جنگل‌گردی است. می‌توانید ساعت‌ها در این جنگل‌های زیبا قدم بزنید و به دور برتان خیره شوید. نفس عمیق بکشید، از فضای مه آلود زیبای جنگل و منظره ابر‌ها لذت ببرید، فقط موقع مه امکان گم شدن در جنگل وجود دارد، اگر تعدادتان کم است کمی محتاط باشید و هوای همدیگر را داشته باشید؛ البته این جنگل خطری ندارد.

می‌توانید در حین گشت و گذار کلی عکس‌های زیبا و جذاب از خودتان بگیرید و تا نِت آمد، عکس پروفایلتان را "پائیزیِ جذاب" بگذارید. اگر قلبا عاشق حیوانات هستید یا می‌خواهید کمی متفاوت باشید یا خود را روشنفکرطور عاشق حیوانات نشان دهید، می‌توانید از اسب‌های الیمستان در عکستان استفاده ابزاری کنید. این اسب‌ها در طبیعت الیمستان به این طرف و آن طرف می‌روند، سعی کنید آرامش آن‌ها را بهم نزنید و اذیتشان نکنید.
 
سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی

صعود به قله الیمستان
سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی
در فصول مختلف کوهنوردان برای صعود به قله ۲۵۱۰ متری الیمستان می‌آیند. مسیر صعود به این قله چشم انداز زیبا و منحصر به فردی دارد. نمای قله دماوند لحظه‌ای دست از سرتان بر نمی‌دارد. برای صعود به قله با گروه یا افراد آگاه به منطقه سفر کنید.

بازدید از نقش پای رستم
سفر به الیمستان؛ طبیعت گردی مختصر و مفید پائیزی
در مسیر کوهنوردی الیمستان و نرسیده به قله، حفره‌هایی به عمق ۱۰ متر دیده می‌شوند که گفته می‌شود جای دو شهاب سنگ بزرگ هستند. طبق افسانه‌های بومی این دو گودال جای زانو‌های رستم هستند که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است.

سایر جاذبه‌ها
مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای الیمستان شروع می‌شود به مقبره امامزاده قاسم می‌رسد. اینجا مردم به زیارت می‌پردازند و کوهنوردان معمولا در اطراف آن چادر می‌زنند. خود روستای الیمستان هم جذاب است و مانند بیشتر روستا‌های شمال سرسبز و دوست داشتنی است. دوچرخه سواری در جنگل الیمستان هم از آن لذت‌های ناب محسوب می‌شود که خیلی‌ها حاضرند به خاطر آن، دوچرخه خود را کیلومتر‌ها دنبال خود بکشانند.

اینجا کلی حرف زدیم، حتما از دوستانتان یا حداقل در شبکه‌های اجتماعی هم کلی تعریف این جنگل دوست داشتنی را شنیده‌اید، حتی اگر ۹۹ درصد دوستانتان و تورلیدر‌ها و ... هم دروغگو باشند باز سفر پائیزی به این جنگل رویایی به امتحانش می‌ارزد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار