گروهی از متخصصان علوم پزشکیِ ایتالیا در مطالعه‌ای به بررسی تفاوت بیماری پارکینسون در زنان و مردان پرداختند.
کد خبر: ۷۸۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳ 06 October 2019

ابتلا به بیماری پارکینسون در مردان دو برابر بیشتر است. هرچند این بیماری عصبی در زنان با سرعت بیشتری پیشروی می‌کند و به همین دلیل امکان مرگ زودهنگام بر اثر این بیماری در آنان بیشتر است.

این موارد بخشی از نقش فاکتور جنسیت در بیماری پارکینسون است و شواهد تایید کننده این اثربخشی رو به افزایش است. این یافته‌ها نه تنها نشان می‌دهد تجربه این بیماری بین زنان و مردان متفاوت است بلکه مشخص می‌کند که تفاوت‌هایی در عوامل زیستی اصلی و اساسی آن وجود دارد.

محققان ایتالیایی اظهار داشتند: فهم تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در میان مبتلایان به بیماری پارکینسون به پزشکان کمک می‌کند تا راهکارهای درمانی موثرتری پیشنهاد داده و خدمات مراقبتی و درمانی بهتری ارائه دهند.

محققان با بیان اینکه شواهد بیشتری از تفاوت بیماری پارکینسون در زنان و مردان بدست آمده، اظهار داشتند: یافته‌های اخیر نشان می‌دهد جنسیت بر فاکتورهای خطرزای بیماری و مکانیزم مولکولی درگیر در بیماری‌زایی پارکینسون تاثیر دارد.

در این بررسی به این موضوع پرداخته شد که چگونه مشخصه‌های بالینی، فاکتورهای خطرزا، مکانیزم‌های زیستی و واکنش به درمانِ این بیماری با توجه به جنسیت متفاوت است.

پارکینسون بیماری است که بر قدرت حرکت، راه رفتن، تعادل، کنترل عضلات تاثیر گذاشته و با مرور زمان تشدید می‌شود. افسردگی، احساس خستگی و مشکلات حافظه از دیگر علائم این بیماری است. بیماری پارکینسون بر اثر از بین رفتن عصب‌ها یا سلول‌های عصبی در ناحیه‌ای از مغز که کنترل حرکت را به عهده دارند بوجود می‌آید.

همچنین در مطالعه‌ای که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت محققان توانستند پروتئین‌های سمی را که از روده و از طریق عصب به مغز منتقل می‌شود ردیابی کنند.

محققان تاکید کردند: سن، فاکتور خطرزایی در بروز این بیماری است. حدود سه درصد از افراد در سن ۶۵ سالگی و بیش از پنج درصد پس از سن ۸۵ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۱۸ نشان داد بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ تعداد مبتلایان به بیماری پارکینسون در جهان بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد و به ۶.۱ میلیون نفر رسید.

علائم این بیماری که بر قدرت حرکتی بیمار تاثیر می‌گذارد در مردان زودتر از زنان ظاهر می‌شود. در عین حال لرزش اندام همراه با احتمال زمین خوردن از جمله علائمی هستند که در زنان سریع‌تر ظاهر می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار