حاشيه هيچگاه نتوانسته و نخواهد توانست جاي متن را بگيرد و بسيار رخ داده كه پرداختن به حاشيه ها، مسائل و مشكلات بسياري را به دنبال داشته كه نمونه اي از اين مشكلات را مي توان در حاشيه شهرها و بروز پديده حاشيه نشيني به نظاره نشست.
کد خبر: ۷۸۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶ 11 October 2019

به گزارش خبرنگار ایرنا حاشیه نشینی واقعیتی است که همانند بسیاری از شهرها، دامان شهر کرمان را نیز گرفته، به گونه‌ای که می‌توان گفت: این استان بیشترین میزان مهاجرپذیری را در جنوبشرق کشور دارد.  
مهاجران به استان کرمان که اغلب به دلیل فرار از مشکلات اقتصادی از روستا‌ها به شهر‌ها مهاجرت کرده اند شاهدند که بخشی از ساکنان حاشیه شهر کرمان نیز اتباع بیگانه هستند.  
در کنار این افراد هستند کسانی که برای ساخت ویلا در مناطق خوش آب و هوای بیرون از شهر، زمین و املاک زراعی را خشکانده و در دل آن ساختمانی بی روح را کاشته اند.
حاشيه‌های پر حاشیه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه حاشیه نشینی معمولا در کنار شهر شکل می‌گیرد گفت: در دهه گذشته و قبل از دولت تدبیر و امید به دلیل سهل انگاری ها، آبرسانی و خدمات زیربنایی در حاشیه شهر، منحنی حاشیه نشینی در شهر کرمان شکل گرفت.  
ابوالقاسم سیف اللهی، سهل انگاری شهرداری و مسائل خشکسالی را موجب افزایش جمعیت حاشیه نشینی دانست و ادامه داد: استاندار بومی کرمان با ورود فرای مسائل سیاسی به معضل حاشیه نشینی در نخستین روز‌های آغاز فعالیت در مدیریت استان، این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و محکم بر روی آن ایستادگی کرد.  
وی ادامه داد: در این رابطه به این نتیجه رسیدیم اگر دور کرمان بسته نشود، کم کم حاشیه شهر، متن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.  
سیف اللهی بیان کرد:طرحی از سوی استاندار کرمان مبتنی بر ۳ مرحله اجرایی، ارائه و بررسی شد و در نهایت به مرحله اجرا درآمد.  
وی تصریح کرد: مرحله اول این طرح، مقابله با حاشیه نشینی بود که به صورت ضربتی با افرادی که زمین‌های دولتی را تصرف و تفکیک کرده و به صورت غیرقانونی به فروش می‌رساندند برخورد و اجرای این مرحله موجب تخریب بسیاری از حصار‌ها و دیوار‌ها شد و در ادامه این اقدام این در مراکز شهرستان‌ها نیز توسعه یافت.  
سیف اللهی افزود: در مرحله دوم بعد از مقابله با حاشیه نشینی برای مهار کردن موضوع اقدام شد تا با ایجاد کمربند سبز جلوی توسعه حاشیه نشینی گرفته شود.  
وی ساماندهی را مرحله سوم طرح مقابله با حاشیه نشینی در کرمان دانست و گفت: در حال حاضر این مرحله در استان کرمان در دست انجام است که در این مرحله تعیین تکلیف ساخت و ساز‌های غیرقانونی در دستور کار قرار دارد.  
سیف اللهی با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی پدیده‌ای اجتماعی است که صرفا نمی‌توان به صورت قهری با آن برخورد کرد یادآور شد: طرح استان کرمان در مقابله با حاشیه نشینی یکی از طرح‌های موفق است که الگوی کشوری و به وزارت کشور ارائه شده تا مرحله به مرحله و فاز به فاز در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود.  
معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: شهرداری، امور اراضی، سازمان جهادکشاورزی و راه و شهرسازی محکم پای کار ایستاده اند و البته توقع می‌رفت شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌ها پشتیبانی بیشتری از این اقدام داشته باشند.  
وی با طرح این سئوال که حاشیه نشینان چه کسانی هستند گفت: هیچ فردی از شهروندان قانونی در داخل شهر به سمت حاشیه نشینی نمی‌رود و، چون در یک دوره نتوانسته ایم در روستا‌ها اقتصاد روستا را پایدار کنیم، مردم از روستا‌ها به سمت شهر‌ها مهاجرت کردند و به دلیل ناتوانی در تامین مسکن در داخل محدوده شهر، اقدام به حاشیه نشینی کردند.  
سیف اللهی بیان کرد:این در حالی است که زیرساخت‌ها را به روستا‌ها برده ایم، اما سیاست دقیق اقتصادی در این مناطق را مد نظر نداشته ایم و هم اکنون استاندار کرمان با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال پایدار کردن اقتصاد در روستا‌ها است.  
معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: یا باید شرایط توسعه را در روستا‌ها ارتقا دهیم و یا اینکه افرادی مجبور می‌شوند به امید اشتغال و درآمد به سمت حاشیه شهر‌ها بروند.  
سیف اللهی اضافه کرد:حاشیه نشینی فقط به دلیل تامین مسکن نیست زیرا در یک دوره مسکن مهر مطرح شد و اگر حاشیه نشینی صرفا به دلیل مسکن بود با این طرح به طور کامل برطرف می‌شد.  
وی ادامه داد: در طرح ساماندهی حاشیه نشینی، گروه‌های حاشیه نشین در داخل محدوده شهر، توانمندسازی می‌شوند و سطح آن‌ها از نظر فرهنگی و اقتصادی ارتقا می‌یابد و مرکز آموزشی اشتغال و امکانات رفاهی برای آن‌ها ایجاد می‌شود زیرا در غیر اینصورت دو قطبی شدن در شهر اتفاق می‌افتد.  
سیف اللهی اظهار کرد:در کل استان کرمان ۲ هزار و ۴۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که اقدام خوبی برای توسعه همه جانبه در روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته است.  
وی تاکید کرد: تلاش می‌شود امکانات رفاهی در روستا‌ها به سطحی برسد که با شهر‌ها قابل رقابت باشد و با اقدامات انجام شده در این راستا، شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهر‌ها به سمت روستا‌ها هستیم.  
سیف اللهی بیان کرد: رویکرد دولت و استاندار کرمان در راستای توسعه روستایی و ارزش پیدا کردن روستا‌ها است و در روستا‌ها تسهیلات بسیار خوبی برای مسکن و اشتغال ارائه می‌شود.  
وی افزود: ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک سینا به تشکل‌های روستایی داده می‌شود که تا هزار میلیارد ریال نیز قابل افزایش است تا مردم در روستا‌ها بمانند و همانجا پایگاه اقتصادی شود.  
سیف الهی بیان کرد: ۲۰۰ صندوق خرد روستایی نیز در استان کرمان ایجاد شده و این تعداد تا پایان سال جاری به هزار صندوق می‌رسد.  
وی گفت: هر روستا بر اساس شرایط اقتصادی خود به سمت توسعه اقتصادی حرکت می‌کند و هر چه این اقدامات در روستا‌ها ارتقا یابد بازگشت به روستا‌ها نیز ارتقاء می‌یابد.  
فرماندار کرمان نیز از حاشیه نشینی به عنوان موضوع مهم اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: به همت همه دست اندرکاران و به ویژه استانداری کرمان، حوزه عمرانی استانداری، شهرداری، شورای تامین استان و شهرستان، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی از ۳ سال گذشته تاکنون اتفاقات خوبی برای مقابله با حاشیه نشینی در کرمان رخ داده است.  
توحیدی با اشاره به اینکه در شهر کرمان حدود ۳۴ نقطه مورد هجمه زمین خواری و حاشیه نشینی بود عنوان کرد: در حال حاضر حاشیه نشینی در این شهر متوقف و مهار شده است.  
وی اظهار کرد: در بسیاری از مناطق برخورد‌های قانونی تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹ و آرای دستگاه قضایی کمک کرده که در سه سال گذشته تاکنون بیش از هزار و ۵۰ هکتار از اراضی در اطراف شهر کرمان بازپس گیری و یا به وضع سابق اعاده شده تا از بروز حاشیه نشینی در این مناطق جلوگیری شود.  
توحیدی ادامه داد: افرادی با اهداف مختلف برخی اراضی کشاورزی را به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده و در آن اقدام به احداث ملک می‌کردند که با راهکار‌های قانونی از این اقدام نیز جلوگیری شده و در کنار آن بسیاری از اراضی دولتی که غیرقانونی تصرف شده بود نیز از ید متصرفان خارج شده و به دستگاه‌های متولی واگذار شده است.  
فرماندار کرمان بیان کرد: با کار مدیریتی مشخص همه دست اندرکاران مناطق چهارگانه شهرداری در کرمان مسئول شده اند که حوزه‌های خود را پایش کنند تا موارد مربوط به زمین خواری و حاشیه نشینی در اسرع وقت شناسایی و برخورد قانونی لازم نیز انجام شود.  
وی ادامه داد: دهیاری‌ها نیز در حوزه روستایی مسئول شده اند تا موارد مربوط به زمین خواری را به طور دقیق رصد کنند.  
توحیدی با تاکید بر اینکه سیستم قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال در مقابله با زمین خواری و جلوگیری از حاشیه نشینی کمک به سزایی داشته است از اقدامات نیروی انتظامی در این زمینه نیز تقدیر کرد.  
وی خاطرنشان کرد: در یک ساله گذشته در ۱۴ تا ۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی و دولتی برخورد قانونی لازم صورت گرفته است و در حال حاضر اشراف خوبی نسبت به حاشیه شهر کرمان وجود دارد.  
توحیدی افزود: وسعت شهر کرمان ۱۳ هزار هکتار است که براساس سرشماری سال ۹۰ جمیعت ۵۵۰ هزار نفری در این شهر سکونت دارند و این آمار نشان دهنده تراکم بسیار پائین در این شهر است.  
فرماندار کرمان گفت: به منظور جلوگیری از سکونت افراد در حاشیه شهر و نیز با هدف افزایش تراکم جمعیتی در هر هکتار، آماده هستیم که بافت‌های قدیمی شهر کرمان را با مشارکت، همکاری و همراهی دستگاه‌های مربوطه و مردم بازآفرینی کنیم.  
وی با بیان اینکه علاوه بر شهر کرمان، ۱۲ شهر در این شهرستان وجود دارد تصریح کرد: افرادی که توان خرید زمین و تهیه مسکن در شهر کرمان را نداشته باشند می‌توانند در شهر‌های اطراف که همه زیرساخت‌های مورد نیاز نیز در آن‌ها فراهم است سکونت کنند.  
توحیدی با اشاره به اینکه متولیان امر برای مقابله با حاشیه نشینی حساس شده اند گفت: خارج از طرح جامع شهر کرمان و خارج از طرح‌های هادی روستایی، اجازه ارائه خدمات عمران شهری را نداریم و تمامی ساخت وساز‌ها باید در داخل طرح هادی روستا‌ها و در شهر‌ها در داخل طرح جامع باشد.  
وی بیان کرد: در اراضی غیرقابل ساخت و ساز نیز تابلو‌های بزرگی از سوی شهرداری زده شده و تاکید شده که این مناطق برای سکونت نیست.  
وی به اقدامات حوزه ساماندهی حاشیه نشینی در کرمان نیز اشاره و بیان کرد: برخی اراضی که امکان ساماندهی بوده از سوی بنیاد مسکن در حال ساماندهی هستیم و در مناطقی که امکان ساماندهی وجود نداشته باشد، ساکنان به سایر شهر‌های اطراف هدایت می‌شوند.  
توحیدی ادامه داد: به منظور ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از بروز مجدد این پدیده، پایه‌های اقتصاد مقاومتی را از روستا‌ها آغاز کرده ایم.  
وی تاکید کرد: شورا‌های اسلامی نیز براساس ماهیت خود برای ارتقای اقتصادی روستا‌ها و شهر‌ها و نیز برای پیشبرد سریع برنامه‌های اقتصادی، عمرانی و اجتماعی شکل گرفته اند و با تلاش این شورا‌ها باید تمام ظرفیت‌ها و امکانات در مناطق روستایی در خدمت اشتغال قرار گیرد.  
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز وی به وجود ۳۴ نقطه حاشیه‌ای در کرمان اشاره کرد و گفت: استاندار کرمان پس از بازدید از مناطق حاشیه‌ای کرمان دستور داد که طرح ساماندهی این مناطق تدوین و اجرایی شود.  
زهرا موسی پور اظهار کرد: طرح‌های نجات یک و ۲ در مناطق حاشیه نشین شهر کرمان اجرا شده است.  
وی افزود: بلافاصله پس از تاکید استاندار کرمان کار جمع آوری آمار و اطلاعات شهرک صنعتی آغاز شد و وی خواست طرح ساماندهی و نجات بخشی مناطق حاشیه نشین تدوین و ابتدا در شهرک صنعتی و سپس در سایر محلات اجرایی شود.  
وی با اشاره به اینکه طرح نجات یک در شهرک پدر و طرح نجات ۲ در شهرک صنعتی کرمان اجرایی شده است ادامه داد: این طرح‌ها از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال اجرا شده و بازه زمانی خاصی ندارد و تا رسیدن به هدف نهایی ادامه می‌یابد.  
موسی پور با تاکید بر اینکه هدف اصلی این طرح، توانمند سازی ساکنان حاشیه شهرک صنعتی است گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای و استفاده از حضور مردم برای ترغیب اهالی به ترک اعتیاد نیز مد نظر قرار دارد.  
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان هدف اصلی طرح‌های نجات یک و دو را رسیدن افراد حاشیه نشین به توانمندی فکری، آموزشی و شغلی ذکر کرد.  
وی اجرای این طرح را در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر برخورد با پدیده حاشیه نشینی دانست و تصریح کرد: در اجرای این طرح سازمان‌هایی از جمله فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی پای کارآمده اند تا مهارت آموزی به افراد حاشیه نشین انجام شود.  
موسی پور تاکید کرد: برای مقابله با حاشیه نشینی باید مبدا مهاجرت را ساماندهی کرد تا افراد مجبور به مهاجرت به شهر‌ها نشوند.  

انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار