عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا دارای یک ضعف راهبردی است، گفت: روش جنگ آمریکا از سمت اشغال نظامی به سمت کشتارهای هدفمند حرکت کرده است.
کد خبر: ۷۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰ 18 August 2015
محمد جمشیدی در همایش الزامات سیاسی تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی که در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی با حضور اساتید بسیجی کشور برگزار شد، اظهار کرد: اساساً مسئله هسته‌ای ایران یکی از ابعاد سیاست خارجی آمریکا است.

وی افزود: سند دفاعی آمریکا تحولات خاورمیانه را حداقل یک دهه می‌داند و اندیشمندان دیگر در این موضوعات ناامنی‌های خاورمیانه را مانند جنگ‌های سی‌ساله اروپا می‌دانند و اساساً نگاه آمریکا به منطقه بلندمدت است.

جمشیدی بیان کرد: اگر در گذشته تمرکز قدرت سبب ناامنی می‌شد امروز علاوه بر آن پراکندگی قدرت نیز سبب ناامنی شده به طوری که قدرت اساساً اقتصادی شده است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: توانمندی آمریکا پاسخگوی تهدیدهای نوظهوری مانند داعش نیست و آمریکا به دنبال این است که در سال 2020 به این اهداف خود نیز برسد.

وی اظهار کرد: سیاست دیگر آنها این است که نیروهای آمریکایی نباید در هیچ جنگی حضور داشته باشد بلکه هم‌پیمانان آمریکا در آن جنگ‌ها حضور داشته باشند و در دولت اوباما دیپلماسی بر جنگ اهمیت دارد و روش جنگ آمریکا از سمت اشغال نظامی به سمت کشتارهای هدفمند حرکت کرده است و به‌طور کلی امروز در آمریکا با حضور اوباما توجه به داخل نسبت به خارج افزایش‌ یافته است.

وی با بیان اینکه تحولات بیداری اسلامی سبب نگاه جدید آمریکا به منطقه شده است، گفت: آنها بر این باور هستند که این بیداری باید مسیر خود را طی کند و در نهایت آمریکا دارای یک ضعف راهبردی است اما یک هوشمندی تاکتیکی دارد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران گفت: استراتژی آمریکا بعد از بیداری اسلامی نسبت به ایران تشدید فشارها بود و اگر دعواهای داخلی در کشور به وجود نمی‌آمد بیداری اسلامی می‌توانست تغییر بیشتری پیدا کند.

جمشیدی خاطرنشان کرد: آمریکا از این موضوع هراس داشت که ایران به الگوی بیداری اسلامی تبدیل شود و اوباما نیز در جمع اعضای آیپک گفت هر گونه جنگ علیه ایران فقط به نفع ایران است بنابراین دولت اوباما بعد از این موضوع به تحریم‌های گسترده با اجماع جهانی روی آورد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران بیان کرد: آمریکا به دنبال این است که مقداری توان هسته‌ای ما را محدود کند که ایران اگر اراده سیاسی برای تولید سلاح هسته‌ای را داشت نیز نتواند هیچ‌گونه اقدامی انجام دهد و در موضوع دوم تأسیسات هسته‌ای ایران به‌گونه‌ای نباشد که نتوان آن را نابود کرد که این دو هدف آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بوده و به اهداف خود رسیده است.

وی ادامه داد: از نظر آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای به دلیل دیپلماسی اجبار سبب نتیجه شده و ایران را پای میز آورده است و یکی از کارکردها این توافق این است که تحریم تقویت می‌شود و در توافق نیز با وجود اینکه خط قرمز رهبری لغو تحریم‌ها بوده اما تحریم‌ها تعلیق می‌شود.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: یکی از دردهای بزرگ آمریکایی بحث داخل ایران است و یکی از مؤلفه‌های آن در داخل این است که در ایران چه شرایطی بعد از توافق شکل خواهد گرفت.

جمشیدی افزود: آمریکایی‌ها پس از توافق دو محور را می‌بینند یک تغییر در محیط و سیاست داخلی ایران است و دوم محور بحث ژئوپلیتیک است و اینکه چه هزینه‌ای با پول‌های بلوکه‌ شده ایران در منطقه می‌شود بنابراین به دنبال این است که ایران را با مذاکرات منطقه‌ای، تحت کنترل خود قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار