یک مسگر قدیمی نسبت به فراموشی این هنر بومی هشدار می‌دهد؛
چکش مسگران بازار تاریخی کرمان سال به سال دارد کم‌رمق‌تر می‌شود و  این یعنی خاموشی یکی دیگر از حرفه‌های سنتی بازار کرمان نزدیک است. این اما در حالی است که تا حدود دو دهه پیش، طنین چکش مسگران، تمام این راسته را پر می‌کرد. اهمیت این بازار و صداهایش وقتی نمایان‌تر می‌شود که بدانیم بخشی از خاطرات چند نسل از مردم کرمان را هم شکل داده‌ است. در حال حاضر اما این صداها و این بازار رو به افول کامل است. وضعیت این بازار، مسئله‌ای است که هیچ‌گاه از دید رسانه‌ها پنهان نمانده و طی سالیان گذشته، در این‌باره مطالب فراوانی نوشته شده و از دست رفتن این سرمایه‌ی فرهنگی و اقتصادی به مقامات گوشزد شده است.
کد خبر: ۷۹۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰ 31 October 2019

به گزارش تابناک کرمان، خبرگزاری فارس‌کرمان، روز پنجشنبه، نهم آبان‌ماه بار دیگر با انتشار گزارشی، وضعیت این بازار را یادآور شده است.

در این‌باره، رئیس سابق صنف مسگران کرمان به فارس می‌گوید: «من حدود ۶۰ سال است که در این بازار هستم و کار مس دست‌ساز و اصیل کرمانی را به مردم می‌دهم، هنوز هم هستند کسانی از مردم کرمان که فقط مس دست‌ساز کرمان را می‌خرند نه محصولات نازک کارخانه‌ها، مردم می‌آیند به ما سفارش ساخت می‌دهند». موسی اشرف‌زاده می‌افزاید: «اما مشکل اول ما این است که با وجود کارخانه‌های تولیدی مس در استان، ما ورق آماده را باید از تهران و یا اصفهان و زنجان بخریم!». وی اظهار می‌کند: «وقتی برای یک مغازه ۴۰ یا ۵۰ متری برای خرید ورق به کارخانه مراجعه می‌کنیم آن‌ها می‌گویند کمتر از دو تن مس نمی‌فروشند و ما هم مجبور می‌شویم با قیمتی چند برابری آن را از شهرهای دیگر بخریم».

وی همچنین درباره عدم استقبال نسل امروز از کار مس دست‌ساز می‌گوید: «مشکلات عدیده این بازار از قبیل عدم بازنشستگی و کم‌توجهی مسئولان این بازار قدیمی در کرمان را به تعطیلی می‌کشاند و قشر جوان هم وقتی مشکلات قدیمی‌های این صنف را می‌بیند به سمت این شغل سخت و کم‌درآمد نمی‌آیند». وی اضافه می‌کند: «در سال‌های گذشته نیز محصولات بی‌کیفیت چینی، هندی و پاکستانی که اکنون خیلی کمتر شده‌اند، حسابی این بازار را کساد کرده بود».

وی می‌گوید: «امیدوارم مسئولان استانی هرچه زودتر فکری به‌حال این بازار که میراث گذشتگان ما و استان است، داشته باشند. واردات بی‌رویه مس‌های بی‌کیفیت و ارزان به استان کمر این صنعت را شکسته است و نیاز است قبل از آنکه دیگر رد و نشانی از این صنعت در استان نباشد، چاره‌ای اندیشیده شود».

یکی دیگر از مغازه‌داران کرمان، حامد باقرزاده که نسل‌های پیشین او در بازار مسگری کرمان بوده‌اند هم اظهار می‌کند: «مس کرمان به دلیل این‌که دست‌ساز است قیمتی تقریبا چند برابر تولیدات کارخانه‌ای دارد و از آنجا که مردم به‌دنبال جنس ارزان و خوش‌ زرق و برق می‌گردند سراغ این محصولات می‌روند؛ مسی که کارخانه تولید می‌کند از لحاظ ظاهری زیباتر است اما از لحاظ کیفیت و ماندگاری مس دست‌ساز خیلی برتر از آن است». وی می‌گوید: «در سال رونق تولید می‌توان از ظرفیت مس زیادی که در استان وجود دارد کارخانه محصولات مسی در کرمان ایجاد کرد تا برای مردم و جوانان کرمان زمینه اشتغال فراهم شود و مشکلات این بازار مانند کلاف درهمی نباشد».

مهدی حسینی‌نژاد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در این‌باره به فارس می‌گوید: «ما در ابتدا با افزایش هزینه‌ی گمرکی بر محصولات خارجی و همچنین حمایت از تولیدکننده داخلی؛ واردات نمونه‌ی مس در استان را کمتر کردیم به‌طوری که امروز در بازار مسگران کمتر نمونه وارداتی از کشورهای دیگر می‌بینیم».

وی اظهار می‌کند: «برای واردات از استان‌های دیگر هم باید با ترمیم زیرساخت‌های استان و همچنین همکاری کارخانه‌ها و حمایت از تولید دست‌ساز مس و فرهنگ‌سازی برای خرید تولیدات استان در بین مردم از این میراث کهن حمایت کنیم».

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره‌ی عدم خرده‌فروشی صنایع به تولیدکنندگان مس استان می‌گوید: «این مشکل خرده‌فروشی را در بیشتر تولیدی‌های استان داریم و تصمیم بر آن شده بورس استانی راه‌اندازی کنیم تا هم دست دلالان از این بازار کوتاه شود و هم تولیدکننده دسترسی راحتی به مواد اولیه داشته باشد».

وی می‌افزاید: «در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در استان، تصمیم بر آن شد که با استفاده از تجربه‌ی استادکاران قدیمی در این صنعت با تمام قوا برای بازسازی و ترمیم این بازار به میدان بیاییم».

در این‌باره، فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز می‌گوید: «با توجه به بازدیدهای ما از این بازار و مشورت کردن با استادکاران این هنر اصیل کرمانی تصمیم بر این شد که با راه‌اندازی مجتمع‌های تولیدی کارگاه‌های صنایع دستی بتوانیم مسی که تولید می‌شود در استان فرآوری شده و سپس به آن اقلامی تبدیل شود که تا الان از سایر استان ها وارد می‌شده است».

وی می‌افزاید: «تلاش ما این است که با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی مس واردات اقلام مس به استان را به حداقل برسانیم».

وی ادامه می‌دهد: «برنامه‌ی ما در این زمینه این است با قراردادن کارگاه‌های تولید در اختیار صنعتگران خودمان در استان به دو هدف برسیم؛ اول این‌که  اشتغال برای جوانان علاقه‌مند به این رشته ایجاد کنیم و دوم این‌که ورق آماده مس کارخانه‌های استان به این تولیدی‌ها فرستاده شود و در آنجا قلم‌زنی صورت گیرد و محصولات، به‌طور مستقیم به بازار تزریق شود که این اولویت ما برای حمایت از این هنر اصیل کرمانی است».

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان همچنین اظهار می‌کند: «قرار است هلدینگ صنایع‌دستی در استان راه‌اندازی ‌شود». 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار