در نشست پایانی دیپلمات‌های جشنواره گلیم و پسته؛
سفیران و دیپلمات‌های ۱۵ کشور که برای شرکت در جشنواره گلیم و پسته به کرمان سفر کرده بودند، صبح روز جمعه در نشست بررسی پتانسیل‌های توسعه روابط اقتصادی فرامرزی حاضر شدند.
کد خبر: ۷۹۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲ 02 November 2019

به گزارش تابناک کرمان خبرنگار فردای کرمان نوشت، استاندار کرمان در این نشست با اشاره به حضور سفرا و کاردان‌های ۱۵ کشور جهان در کرمان و بازدید آن‌ها از سیرجان و رفسنجان، اظهار کرد :«میهمانان ما در بازدیدهایی که در سیرجان و رفسنجان داشتند و کلیپ‌هایی که دیدند اطلاعات خوبی نسبتا درباره‌ی استان کرمان دارند و دید خوبی نسبت به وضعیت استان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن پیدا کردند و ما می‌توانیم در این فرصت با توجه به اطلاعاتی که کسب کردند، بحث‌های مفیدی درباره‌ی همکاری‌های دوجانبه داشته باشیم و تصمیمات خوبی را اتخاذ کنیم».

ظرفیت‌های توسعه‌ی اقتصاد فرامرزی کرمان بررسی شد
محمدجواد فدایی با اشاره به بحث گردشگری استان کرمان، افزود: «کرمان جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی زیادی برای بازدید گردشگران دارد، این استان هفت اثر تاریخی ثبت جهانی دارد که یک‌سوم آثار ثبت جهانی کشور است».
استاندار کرمان با اشاره به سایر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این استان، بیان کرد: «یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد برقراری پروازهای مستقیم بین شهرهایی از کشورهایی که حضور دارند و استان کرمان است که در مورد بعضی از کشورها صحبت‌هایی انجام و مقدماتی فراهم شده و می تواند گسترش پیدا کند».
وی ادامه داد: «برگزاری تورهای گردشگری از کشورها به کرمان و برعکس نیز می‌تواند شکل بگیرد و اگر تسهیلات خاصی مورد نیاز است، شرکت‌کنندگان در جلسه می‌توانند اعلام کنند تا ما آن‌ها را فراهم کنیم».
فدایی در ادامه با اشاره به بحث صادرات، گفت: «ما در بخش کشاورزی در حال حاضر خرما، پسته، گل و گیاهان دارویی صادر می‌کنیم که می‌توان آن را توسعه داد، در بخش صنایع‌دستی نیز گلیم، قالی و مصنوعات مسی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد و در بخش صنایع معدنی، فولاد، مس و زغال‌سنگ از اقلامی است که می‌تواند صادر شود».
وی ادامه داد: «مشخص است که در مقابل ما نیازهایی داریم که می‌توانیم از این کشورها وارد کنیم و شاید بتوان این کار را با تهاتر انجام داد».
استاندار کرمان با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه‌ی بم، سیرجان و رفسنجان، یادآور شد: «شرکت‌های خارجی می‌توانند بدون تشریفات گمرکی در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و حتی تولیداتی داشته باشند و آن را بدون تشریفات گمرکی صادر کنند».
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی در استان کرمان، اظهار کرد: «در منطقه‌ی ویژه‌ی رفسنجان فروکروم با مشارکت شرکت‌های خارجی به بهره‌برداری رسیده و در بم نیز شرکت خودروسازی ام‌وی‌ام با شریک خارجی در حال تولید خودرو است».
فدایی افزود: «ما می‌توانیم در بحث آموزش و پژوهش کارهای مشترکی داشته باشیم اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های کرمان و دانشگاه‌های کشورهای دوست مانند نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و انواع طرح‌های صنعتی می‌تواند انجام شود و همچنین می‌توان در کنار دوره‌های آموزشی مشترک، فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیات دانشگاه‌های کرمان و کشورها فراهم کرد».

ارتباط تجاری با اوراسیا در اولویت کاری استان است
رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به ویژگی‌های مردم کرمان گفت: «ما کرمانی‌ها به مهمان‌نوازی معروف هستیم و تمام جهانگردان مشهوری که از کرمان بازدید داشتند اذعان کردند که کرمانی‌ها مهربان، ساده و صمیمی هستند که به هم کمک می‌کنند و مهمان‌نواز هستند».
سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: «جهانگردان همچنین بیان کردند که کرمان مرکز تجارت جنوب‌شرق بوده و صنایع فلزی و فرش از صنایع بارز بوده و تعدد کاروانسراها نشان‌دهند‌ه‌ی بالا بودن مبادلات تجاری در کرمان بوده است».
وی با بیان این‌که کرمان به استان «ترین‌ها» معروف است، اظهار کرد: «‌گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین در استان کرمان است، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان در کرمان است، پهناورترین استان کشور است، بزرگ‌ترین معدن روباز خاورمیانه را دارد، بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن کشور را دارد و دارای متنوع‌ترین آب و هوا است».
رئیس اتاق کرمان یادآور شد: «یک تئوری و فرضیه نیز مطرح شده که به دنبال اثبات آن هستیم که استان کرمان خاستگاه تمدن بشری باشد و مطالعات باستاشناسی این شواهد را نشان می‌دهد و به زودی اعلام می‌شود که کرمان خاستگاه خط و تمدن بشری بوده است».
طبیب‌زاده کرمان را یکی از استان‌های صادراتی کشور دانست و گفت: «سالانه بیش از دو میلیارد دلار صادرات داریم که این رقم می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد».
وی توضیح داد: «در سال ۹۶ میزان صادرات استان کرمان ۲۶۵ میلیون دلار بود اما سال گذشته به دلیل کاهش تولید پسته این میزان کاهش یافت».
رئیس اتاق کرمان گفت: «بیشترین صادرات ما در سال ۹۶ به تاجیکستان بوده که بیش از ۱۱۵ میلیون دلار کالای صنعتی صادر شده است».
وی با بیان این‌که در استان کرمان با ۶۶ کشور رابطه‌ی اقتصادی داریم، افزود: «بیش از ۵۰۳ کالای کشور از تعرفه‌ی تشویقی برخوردار شدند که امکان تولید بیش از ۵۰ قلم در کرمان وجود دارد».
طبیب‌زاده بیان کرد: «ارتباط تجاری با اوراسیا در اولویت کاری استان است و میز اوراسیا را در کرمان تشکیل می‌دهیم».

نباید اجازه داد تجارت غیرنفتی درگیر سیاست شود
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز یکی از اهداف این سفر را آشنایی سفرا با پتانسیل‌های استان کرمان برای همکاری بازرگانی بیان کرد و گفت: «در این شرایط ویژه‌ی فشار یک‌طرفه و تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا بر اقتصاد و مردم کشور، ما امیدواریم این سفر منجر به همکاری بیشتر با بخش خصوصی استان شود».
حسین امیری ادامه داد: «تجربه‌ی تلخی که برای کشورهای امضاکننده‌ی برجام پیش آمد نشان داد هیچ‌کدام از این کشورها سهمی در تصمیم‌گیری کلان ندارند و با یک بدعهدی همه‌ی توافقات به هم می‌خورد و این برای ما و شما آموزنده بود که وابستگی نقطه‌ای در دنیا درست نکنیم».
وی افزود: «البته ما علی‌رغم همه‌ی مشکلات مانند رودخانه راه خود را باز می‌کنیم، اوج فشارهای اقتصادی را پشت سر گذاشتیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که با بررسی ۱۶ شاخص از اقتصاد ایران منتشر کرد، تایید کرد که اثر تحریم‌ها در حال کاهش است و تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا می‌کند و بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۰ رشد ۱٫۲ درصدی خواهد داشت و با همه‌ی فشارهای ارزی، از سال آینده‌ی میلادی شرایط اقتصادی کشور بهتر خواهد شد».
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد :«در شش ماه گذشته حجم صادرات غیرنفتی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده و واردات از نظر ارزشی کاهش داشته است».
وی خاطرنشان کرد: «مردم و همه‌ی‌ نهادهای کشور دست به دست هم دادیم و یک جنگ تمام عیار اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و اجازه ندادیم اقتصاد کشور زمین‌گیر شود».
امیری با اشاره به بهبود ارزش پول ملی و مهار رشد قیمت ارز، گفت: «آمار صادارتی نشان می‌هد حضور صادرکنندگان ما در بازارهای صادراتی پررنگ‌تر شده است».
وی افزود: «مردم ما از سفرای کشورهای دوست انتظار دارند اجازه ندهند رفتارهای خصمانه‌ی یک کشور که برخلاف مقررات بین‌المللی است تجارت دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد».
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان یادآور شد: «امروز بیش از همه‌ی بخش‌ها نفت و انرژی مورد نیاز مردم جهان، ابزار سیاسی در جنگ اقتصادی شده و نباید اجازه داد تجارت غیرنفتی درگیر سیاست شود».
وی با بیان این‌که دیپلماسی فراتر از کمیسیون‌های اقتصادی مشترک و امضای تفاهمنامه‌ها است، اظهار کرد :«در بعضی از کشورهای بزرگ مانند هند، روسیه و ایران که فاصله‌ی بین استان‌ها از پایتخت کشور زیاد است باید استان‌ها را در دو کشور به هم وصل کنیم».
امیری گفت: «ما از سفرا انتظار داریم شرایط را برای ارتباط بخش‌‌های خصوصی دو کشور فراهم کنند و شرایط برابر در روابط تجاری بخش خصوصی ما در کنار سایر کشورها بوجود بیاورند و راهکارهایی به کار گیرند که هزینه‌‌های حضور بخش خصوصی ما را کمتر کند یا هزینه‌ی اضافه تحمیل نکند».
وی افزود: «بعضا صادرکنندگان و تجار ما به خصوص در این آشفته‌بازار تحریم‌ها نیاز به حمایت حقوقی دارند، نباید اجازه داده شود عده‌ای سودجو در کشورهای هدف از این فضا استفاده کنند و صادرکنندگان ایرانی را متضرر کنند».
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که نزدیک ۵۰ درصد صادرات کشور به کشورهای همسایه انجام می‌شود، بیان کرد: «فاصله‌ی کم و ارتباط فرهنگی و منطقه‌ای تجارت را راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند».
وی ادامه داد: «استان کرمان می‌تواند معبر صادرات به بسیاری از کشورهای همسایه باشد گرچه صادرکنندگان کرمانی با توجه به ظرفیت‌های بالای صادراتی به همسایه‌های شمالی و غربی نیز نفوذ کردند».
امیری خاطرنشان کرد: «در کنار صنایع معدنی و کشاورزی، محصولات گلخانه‌ای استان، امنیت و شرایط ژئوپولتیکی می‌تواند کرمان را به هاب صادرات منطقه‌ای و انرژی و همچنین هاب صادرات پسته و خرما تبدیل کند».
وی با بیان این که در جنوب کرمان ظرفیت محصولات گلخانه‌ای وجود دارد، افزود: «مصرف‌کنندگان عمده‌ای مثل روسیه، کشورهای حاشیه‌ی خزر و کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس مشتری این محصولات هستند».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار