کد خبر: ۷۹۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 06 November 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ امکانات کسانی که قنات را برای تولید و تأمین آب ابداع نمودند، تا این حد به آنها اجازه می‌داد که مادر چاهی در دامنه کوهستان قبل از اینکه بصورت کامل سنگی باشد، حفر نموده و با طراحی نمودن چاه‌های میله‌ای و مظهر قنات معنی پیدا می‌کرد. پس از آن زه آب‌های بخش تران قنات به داخل کوره تخلیه شده و در کوره جریان تا به مظهر قنات برسند.
قنوات احداث شده به تناسب زمان و محدود بودن جمعیت از کارآیی بالایی برخوردار بودند ولی در شرایط کنونی که هم نیاز به آب خصوصاً آب شرب روزافزون و هم پیشرفت فن و تکنولوژی همه نوع امکاناتی را فراهم نموده است، می توان برای تداوم بخشیدن کوره قنات از محل مادر چاه به منطقه کوهستانی توسعه داد. در اینجا ساختار زمین شناسی، منطقه کوهستانی بسیار حائز اهمیت است. قطعاً در سنگ‌های «رسوبی» و یا «کنگلومرائی» می‌توان تمامی چشمه‌های آب را شناسایی و با احداث تونلی به قطر حداکثر یک الی 1.5 متر آب را به بیرون هدایت نمود.
همراه با حفاری و احداث تونل قنات با افزایش زه آب می‌توان دستک‌های فرعی نیز به آن اضافه نمود. به این ترتیب در مناطق کوهستانی گسترده مثلاً بندر والی آباد ، چهار فرسخ ، فوسک ، دهنه غار ، سیرچ ، این روش را اجرا و تمامی زه آب‌های موجود در دل کوه را هم جمع‌آوری و برای صرفاً و موکداً تأمین آب شرب مصرف نمود. از آنجایی که این کوره در کوه حفاری می‌گردد ، قنات کوه معنی گرفته است.
انتهای پیام/مهندس حسن اشرف گنجویی

برچسب ها: قنات ، کوه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار