سلطانی فر و تاج خوب می‌دانند درصورت وقوع یک شکست و یا حتی یک تساوی دیگر در چهار بازی باقی مانده، به همین راحتی بلیت جام جهانی قطر ۲۰۲۲ می‌سوزد. اگر صعود کنیم هم با این مربی متوسط و نیم بند، امیدی به رقابت با غول‌های آسیا در مرحله نهایی گزینشی قاره آسیا نیست. آیا ویلموتس که این روز‌ها مشغول لذت بردن از ۹۰۰ هزاریورویی دریافتی از ایران است، حاضر به فسخ قرارداد شیرین با ایران می‌شود؟
کد خبر: ۸۰۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 25 November 2019
 
سلطانی فر و تاج خوب می‌دانند درصورت وقوع یک شکست و یا حتی یک تساوی دیگر در چهار بازی باقی مانده، به همین راحتی بلیت جام جهانی قطر ۲۰۲۲ می‌سوزد. اگر صعود کنیم هم با این مربی متوسط و نیم بند، امیدی به رقابت با غول‌های آسیا در مرحله نهایی گزینشی قاره آسیا نیست. آیا ویلموتس که این روز‌ها مشغول لذت بردن از ۹۰۰ هزاریورویی دریافتی از ایران است، حاضر به فسخ قرارداد شیرین با ایران می‌شود؟
 
 

اواسط هفته گذشته شایعه شد به احتمال زیاد برانکو جایگزین ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی می‌شود.

به گزارش تابناک ورزشی، این شایعات هر روز جدی‌تر شد و فدراسیون فوتبال که از عملکرد مارک ویلموتس بلژیکی راضی نیست، هیچوقت این حواشی را تکذیب نکرد و تنها به صدور یک بیانیه بعد از تساوی بازی عراق و بحرین بسنده کرد.

دیدار برانکو با سفیر ایران در کرواسی بحث را جدی‌تر کرد و پستی که برانکو در صفحه اینستاگرامش گذاشت، بر زمزمه‌ها دامن زد، اما بلافاصله عده‌ای گفتند این ملاقات برای پیگیری مطالبات پرفسور از پرسپولیس بوده است! گذشت زمان نشان داد گزارش تابناک به واقعیت نزدیک‌تر است و هیچ دلیلی ندارد سرمربی فصل گذشته پرسپولیس برای دریافت مطالبات میلیون دلاری اش از یک باشگاه، سراغ سفیر برود و در سفارتخانه او را ملاقات کند!

ادعای یک رسانه بلژیکی: ویلموتس خواهان فسخ قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران شد

 

ویلموتس برف تهران را ندیده، رفت

حالا که رقم قرارداد هنگفت ویلموتس و همچنین مدت زمان سه ساله اش، فدراسیون فوتبال را در مخمصه قرار داده است، شایعات زیادی راه افتاده که از آن احتمال فسخ قرارداد این مربی شنیده می‌شود. اما هنوز هیچ خبرنگاری به قرارداد او دسترسی ندارد تا بداند آیا در متن پیش بینی برای قطع همکاری دیده شده است یا خیر؟ روشن شدن این ابهام می تواند مشخص کند که فدراسیون فوتبال چه هزینه ای را برای فسخ قرارداد متحمل خواهد شد؟ فقط تسویه یکسال از قرارداد برای فسخ کافی است یا پای کل مبلغ سه ساله درمیان است؟ این موضوع تاثیر بسیاری بر تصمیم نهایی فدراسیون خواهد داشت.

ویلموتس که تا فروردین روی نیمکت تیم ملی کار خاصی ندارد، حتی برای ژانویه نیز برخلاف وعده سخنگوی فدراسیون، قرار نیست به ایران بیاید و ضرورتی برای حضور در تهران نمی بیند! این درحالی است که ابتدا حتی صحبت از همراهی خانواده ویلموتس در تهران بود. حالا اما  پروازی بودن ویلموتس، فدراسیون را به شدت در بن بست قرار داده... کسی که صراحتا اعلام کرده که تنها برای بازی‌ها و اردو‌ها به تهران می‌آید و در باقی زمان ها می‌تواند زندگی عادی اش را در اروپا بگذراند! در این میان وزیر ورزش هم در آخرین مصاحبه خود با انتقاد از عملکرد این مربی در تیم ملی و دو باخت حیثیتی مقابل همسایگان نه چندان قدرتمند، به برکناری احتمالی او چراغ سبز نشان داد.

فوتبال و جام جهانی برای دولت بسیار مهم است و وزارت ورزش خوب می‌داند در صورت یک شکست و یا حتی تساوی دیگر در چهار بازی باقی مانده، به همین راحتی بلیت قطر ۲۰۲۲ می‌سوزد. سقوط ایران به رده دوم رنکینگ قاره آسیا به ادله برکناری مرد بلژیکی افزوده است. 

همین مقدمات برای یک روزنامه نگار حرفه ای در اروپا هم کافی است تا صندلی یک سرمربی را متزلزل ببیند، اما مشخص نیست اتفاق جدید برای نیمکت ایران چه زمانی رخ می‌دهد. نگرانی اصلی مجموعه مدیران تصمیم گیر، دور بعدی و نهایی گزینشی جام جهانی است که احتمال همگروهی با عربستان، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی وجود دارد و نمی‌توان با این وضع به رقابت با قدرت‌های مسلح و درجه اول آسیا امید بست.

ویلموتس این روز‌ها مثل اغلب ایام شش ماهه گذشته بعد از امضای قرارداد با تیم ملی، در خارج از ایران به سر می‌برد و ترجیح می‌دهد در این شرایط همچنان به تعطیلات و استراحتش ادامه دهد و سپس همراه خانواده به استقبال کریسمس برود و از 900هزاریورویی که بابت سه قسط اول دستمزدش دریافت کرده، لذت ببرد. گویا تماشای لیگ ایران هم چندان اهمیتی برایش ندارد و قراردادی که فدراسیون با او امضا کرده هم اجباری برایش ایجاد نمی‌کند که به ایران بیاید و حداقل یک بار مقابل روزنامه نگاران و خبرنگار‌های رسانه جمعی پاسخگو باشد.

 

برانکو چقدر جدی شده است؟

وزارت ورزش هم رسما اعلام کرده است که حقوق سه ماه آینده ویلموتس را با کمک دولت (دستور ویژه جهانگیری) پرداخت کرده و حالا فدراسیون دست پیش را دارد. به نظر می‌رسد در صورت خوب پیش رفتن مذاکرات فسخ، ویلموتس بزودی از تیم ملی جدا شده و جایش را احیانا به بهترین گزینه دم دست یعنی برانکو ایوانکوویچ بسپارد. مربی که قطعا با ارقامی بسیار ارزان‌تر از ویلموتس راهی ایران خواهد شد و خلق و خویش بعد از حدود یک دهه زندگی تمام وقت در کشور، او را به یک شهروند ایرانی تبدیل کرده است.

زمزمه اخراج ویلموتس جدی شد / عزل مرد بلژیکی در گرو توافق با برانکو یا جانشین ایرانی

ایوانکوویچ که بعد از اخراج از عجیب و برق آسا از سرمربیگری الاهلی عربستان (که گفته می‌شد جنبه سیاسی داشته و بعداز مصاحبه او در تمجید از ایران رخ داده)؛ بدون تیم است و شاید اگر دستی نجنبانند، در تعطیلات نیم فصل به یکی از تیم‌های شرق آسیا یا باشگاه‌های عربی بپیوندد. کارنامه درخشان او فعلا برای دو سه تیم دیگر، امنیت شغلی این کروات را بیمه کرده است.  او می‌گوید ترجیح داده درباره ایران حرف نزند، اما چهارشنبه شب و بعد از دیدار برانکو با سفیر ایران در کرواسی در یک جمله اعلام کرد: «چرا باید الان درباره تیم ملی ایران حرف بزند؟»

برانکو در این باره گفت: «این یک جلسه دوستانه بود. مگر ویلموتس الان سرمربی ایران نیست؟ من چرا باید درباره تیم ملی حرف بزنم؟» او ترجیح داد اظهارنظری درباره شایعات اخیر نداشته باشد و تنها گفت: «در کرواسی هستم و پیشنهاداتی دارم، ولی تا زمان نهایی نشدن آن‌ها حرفی نمی‌زنم.»

آن تماس تلفنی قطع شد و برانکو دیگر به تماس‌های بعدی از سوی رسانه‌های ایران تا امروز پاسخ نداده است تا نشان دهد این روز‌ها که تیم ملی در کمال ناباوری پشت سر عراق و بحرین در گروه خودش سوم است، تصمیم گرفته سکوت کند. شاید هم این خواسته تکراری مهدی تاج باشد که در دوره ریاست او بر فدراسیون فوتبالبار‌ها در مسایل مختلف شاهدش بودیم. تاکتیک همیشگی و آشنای تاج که اغلب به سود او تمام شده، اما این بار سکوت؛ خود به سندی برای تایید شایعات بدل شده است.

 

نظر مهره های کلیدی تیم ملی درمورد کار ویلموتس

گزارش برخی رسانه‌ها حاکی است که مسئولان فدراسیون فوتبال از بازیکنان ملی پوش هم درباره تاکتیک‌ها و همینطور نوع تمرینات ویلموتس سوال کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که برخی چهره‌های ثابت تیم هم از او نبوغ خاصی ندیده اند. حقیقت این است که ویلموتس یک مربی معمولی و متوسط است که با پیشنهاد برخی افراد خاص و مشترک بین ایران و بلژیک، به نیمکت تیم ملی ایران راه پیدا کرده و بهیچ وجه شناخت و برداشت درستی از شرایط فوتبال آسیا و سطح رقابت بین ایران و کشور‌های عربی نداشته است.

در حالی که ویلموتس با تبلیغات وسیع فدراسیون فوتبال و برخی چهره‌های نزدیک به وزیر ورزش مبنی بر جایگرینی فوتبال تهاجمی بجای تاکتیک‌های تدافعی کارلوس کی روش، به ایران آمد، نمایش تیم ملی، اما در هر دو بازی بیرون خانه در بحرین و اردن، گویای چنین ادعایی نبود و تیم ملی در خلق ساده‌ترین موقعیت و فرصت عاجز ماند. مطابق به اظهارات برخی بازیکنان تیم ملی، ویلموتس تاکتیک‌های مشخصی برای ارایه به مهره هایش در چنته ندارد و حتی در تمرین‌ها هم از اصول خاصی تبعیت نمی‌کند.  

زمزمه اخراج ویلموتس جدی شد / عزل مرد بلژیکی در گرو توافق با برانکو یا جانشین ایرانی

آیا به دوران مربی ایرانی بر می گردیم؟

از قدیم در فوتبال ایران گفته شده است که «اگر زورت نمی رسد مربی خوب خارجی بیاوری، به مربیان داخلی اعتماد کن.» ولی واقعیت این است که فدراسیون فوتبال با پرداخت سه میلیون دلار به یک مربی معمولی مثل ویلموتس، نشان داده در آوردن مربیان تراز اول دنیا هم ناتوان نیست. 

به همین خاطر حتی زمزمه مربی ایرانی نیز به گوش می‌رسد و گفته می‌شود یک چهره با تجربه داخلی برای عبور از این مرحله روی نیمکت خواهد نشست تا غرامت برکناری ویلموتس هم پرداخت شود و فشار مالی شدیدتری به خزانه فدراسیون که حالا نزدیک به تهی است، نیاید. آیا با این جو سنگین،  ویلموتس ماندنی می‌شود؟ آیا یک مربی ایرانی جایگزین او خواهد شد؟ و یا دولت بودجه لازم برای آوردن یک خارجی مطمئن‌تر دیگر را تامین می‌کند؟ جملات محکم سلطانی فر مبنی بر تامین کلیه هزینه‌ها برای موفقیت تیم‌های ملی بزرگسالان و امید، می‌تواند نشانه‌های مهمی برای پاسخ به این پرش‌ها باشد.

نویسنده: بهنام شریفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار