کد خبر: ۸۰۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ 27 November 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ پورابراهیمی در تشریح برنامه انتقال آب به استانهای کرمان و یزد، افزود: امشب که الان تقریباً نزدیک ساعت 19:00 است از صبح امروز صبح موضوع بازدید میدانی از پروژه مهم و ابر پروژه مهم انتقال آب خلیج‌فارس استانهای کرمان و یزد را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اعلام این که تقریباً نزدیک ۱۲ ساعت است که بررسی و به عبارتی میدانی پروژه شروع شد، تصریح کرد: فاز اول آب شیرین کن های دریا بود که در غربی ترین منطقه‌ای که در کنار شهر بندرعباس است آب شیرین کن ها بود بازدید شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مسیر انتقال آب از شهر بندرعباس شروع می شود، گفت: در چند فاز که ایستگاه پمپاژ آب هست به دلیل حدود  ۱۸۰۰ متر آب باید از کف دریا استحصال میشه برای رسیدن به استان کرمان که اولین نقطه‌اش در شهر سیرجان است ۲۸۰۰ متر ارتفاع را باید ۵ ایستگاه پمپاژ اون مسیر را به عبارتی به شکلی بتواند هدایت بکند آب را این مسیر ها انجام شد.

محمدرضا پورابراهیمی با تأکید بر اینکه آخرین مرحله‌ای که قبل از ورود به کرمان داشتیم یک تونل است که پشت سر بنده قرار گرفته، افزود: الان ما از آن تونل عبور کردیم حدود ۱۸۰۰ متر طول این تونل است که خیلی وقت و زمان را به خودش اختصاص داده برای اینکه بتواند این کار تمام بشود و مسیر خط انتقال بتواند عملیاتی شود تقریباً نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر که بهتر بگوییم یا ۱۱۰۰ کیلومتر منطقه‌ای که چادرملو هست خط انتقاله برای سه به عبارتی لاین و سه محور انتقال آب پیش‌بینی شده که الان دارد خط اول اجرا می‌شود خوشبختانه در این بازدید که انجام شد قرار شد خط دوم را هم با توجه به توافقات انجام شده و نیاز استان کرمان انشاالله عملیاتی بشود.

پورابراهیمی اضافه کرد: این پروژه قرار است انشالله ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب از دریا به استان کرمان و یزد منتقل بکند که سهم استان کرمان نزدیک به ۱۵۰ میلیون متر مکعب سالانه است که دو شرکت بزرگ گل گهر و شرکت ملی مس کرمان و در یزد چادرملو از منابع این آب استفاده بکنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: البته بخشی از این آب تخصیص «آب شرب» است خوشبختانه با توافقی که با وزیر نیرو و مدیر پروژه انتقال آب انجام دادیم ۳۰ میلیون مترمکعب هم انشالله برای شهر کرمان اختصاص پیدا خواهد کرد که می‌تواند بلند مدت موضوع تأمین آب شرب شهر کرمان را هم عملیاتی بکند.

وی ادامه داد: این پروژه یک پروژه بسیار مهم ملی است به دلیل اینکه بر اساس کنوانسیون های بین المللی در صورتی که ما سهمیه آب از دریا را نتوانیم هرچه سریعتر بگیریم معلوم نیست در آینده این امکان را فراهم کنیم و این رژیم حقوقی دریای خزر شبیه به اون رژیم حقوقی خلیج فارس و دریای عمان است.

اضافه کرد: که خوشبختانه این اتفاق در فاز اول انجام شده البته ما برای خط دوم و سوم درخواست‌مان از وزارت نیرو این بوده که حتماً مصوبه تخصیص آب را از دریا اعطا بکند.

پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال توافق شد تا در نیمه دوم عملیاتی بشود، همچنین اعلام کرد: در این بازدیدی که انجام شد تسریع صورت بگیرد و شاهد آغاز مرحله اول استفاده از انتقال آبی که از خلیج فارس بود که یک زمانی که اگر این صحبت میشد این یک رویا برای مردم محسوب میگشت، خوشبختانه این الان عملیاتی شده شاهد بهره‌برداری از این آب در اولین نقطه استان کرمان طی ماه‌های پایانی امسال باشیم و سال آینده هم بتوانیم سرچشمه و نهایتاً انتقال به منطقه یزد را عملیاتی بکنیم.

نماینده مردم کرمان و راور خبر داد: همزمان با اون موضوع انتقال آب به شهر کرمان را برای تخصیص آب شرب انشاءالله عملیاتی بکنیم و این کار بزرگ ملی در کشور را بتوانیم اجرایی بکنیم.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار