مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: حدود 170 هکتار از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی زاگرس اسلام‌آباد غرب توسط متقاضیان خریداری شده، ولی هنوز هیچگونه اقدامی انجام نداده‌اند.
کد خبر: ۸۰۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 09 December 2019

به گزارش  خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس ، سال‌هاست که برای رونق اقتصادی مناطق خاص دولت مجوز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در کشور صادر می‌کند.

مناطقی که امتیازات ویژه‌ای از نظر مالیات و عوارض گمرکی دارد و موجب تحول اقتصادی برای آن مناطق خواهد شد.

استان کرمانشاه در حال حاضر از دو منطقه ویژه اقتصادی برخوردار است، ولی هنوز کاملا عملی نشده است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب طی نخستین سفر استانی هیأت دولت مورخ 30 آذرماه سال 85، مصوب و در تاریخ چهارم مهرماه سال 89، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در یازدهم آبان‌ماه سال 89 قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مذکور از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب به سراغ بهزاد باباخانی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه رفتیم.

وی در این خصوص، اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب در سال 89 در مساحتی حدود 850 هکتار مصوب هیأت وزیران شد که سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه به‌عنوان سازمان مسؤول منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب تعیین شد.

باباخانی ادامه داد: بخش عمده‌ای از سهامداران منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی اقتصادی استان بودند که در سال 92 پیشنهاد تاسیس یک شرکت به‌نام «منطقه ویژه اقتصادی زاگرس» به‌عنوان سازمان مسؤولی آن را دادند.

وی تصریح کرد: شرکت منطقه ویژه اقتصادی زاگرس در سال 92 به تصویب هیأت وزیران رسید و بخش خصوصی سازمان مسؤول این منطقه ویژه اقتصادی شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: در تصویب‌نامه مذکور مساحت محدوده منطقه ویژه از 850 هکتار به 143 هکتار کاهش یافت.

وی در توضیح علت کاهش مساحت منطقه ویژه اقتصادی زاگرس، افزود: علت آن این بود که هیأت وزیران فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای 850 هکتار را قدری دشوار می‌دانستند و آن را به 143 هکتار تقلیل دادند، اما همان 850 هکتار الان هم قابل توسعه است.

باباخانی به زیرساخت‌های همچون آب، برق، دیوارکشی و استقرار گمرک در این منطقه اشاره و بیان کرد: گاز هنوز به این ناحیه نرسیده است حدود 30 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال گاز لازم است.

وی گفت: حدود 170 هکتار از این منطقه توسط متقاضیان خریداری شده، ولی هنوز هیچگونه اقدامی انجام نداده‌اند، واحدها مستقر نشده‌اند به دوستان ذی‌ربط گفته‌ایم هر چه سریع‌تر وضعیت زمین‌های خریداری شده را تعیین تکلیف کنند.

باباخانی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین نیز، گفت: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین با پیگیری مدیریت ارشد استان و معاون اقتصادی استانداری به مرحله نهایی رسیده و ان‌شاءالله با تصویب این منطقه ویژه اقتصادی شاهد توسعه اقتصادی استان خواهیم بود.

آنچه از گفته باباخانی برداشت می‌شود، زمین‌های در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس توسط متقاضیان برای احداث واحدهای تولیدی خریداری شده که تاکنون کار خاصی در آن انجام نشده، علت این کار را از علی‌‌حیدر کرمی مدیر‌عامل سازمان همیاری شهرداری استان کرمانشاه که به عنوان سهامدار، سازمان مربوطه درصدی از منطقه ویژه اقتصادی زاگرس را عهده‌دار هستند، جویا شدیم.

وی به برگزاری چندین جلسه با سهامداران منطقه ویژه اقتصادی زاگرس اشاره کرد و گفت: متاسفانه بحث تحریم‌ها در راستای نهایی کردن این پروژه تاخیر به‌وجود آورده است.

کرمی تصریح کرد: سهامداران در این منطقه با جدیت پیگیر موضوع هستند، اما تحریم‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است که ان‌شاءالله با رفع آن‌ها، این پروژه خیلی مهم و اساسی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر‌عامل سازمان همیاری شهرداری استان کرمانشاه ادامه داد: از زمانی که تحریم‌ها شدت گرفته تا حدودی به روند کارها به خصوص کارهایی که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد تاثیر گذاشته، پیگیر هستیم تا مشکلات به‌طور جدی رفع و مرتفع شوند.

وی گفت: تمام موضوعاتی که در راستای باز شدن درب اقتصادی استان لازم است به همین مناطق که دارد ایجاد می‌شود، برمی‌گردد؛ اگر منطقه ویژه اسلام‌آباد غرب به مرحله نهایی برسد، تعداد زیادی از جوانان بیکار جذب همین مناطق می‌شوند.

کرمی فلسفه و رسالت اصلی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری اعلام کرد و گفت: تسهیلات و امتیازهای خاصی در این مناطق به سرمایه‌گذار داده می‌شود تا فضا برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و سرمایه‌گذار با آرامش خاطر سرمایه‌گذاری کند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار