مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: «بیشترین میزان کسانی که در مراکز مشاوره‌ی زیرمجموعه‌ی دانشگاه شناسایی شده‌اند، جوانان و میان‌سالان هستند که البته در سال‌های اخیر سن ابتلا به HIV پایین آمده و اکنون جوانان و نوجوانان کانون خطر هستند».
کد خبر: ۸۰۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۷ 11 December 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایسنا، دکتر مهدی شفیعی در بازدید جمعی از خبرنگاران از مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری کرمان بیان کرد: «هر دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری دارد که خدمات مربوط به پیشگیری، مراقبت و درمان کامل HIV را انجام می‌دهد».
وی با اشاره به این‌که این مراکز دو گروه مراجعه‌کننده دارند، افزود: «یک گروه افرادی هستند که بعد از اطلاع‌رسانی رسانه، مطالعه و آگاهی درباره‌ی بیماری، احساس نگرانی کرده و می‌خواهند به سوالاتشان ‌پاسخ داده شود به مرکز مراجعه می‌کنند».
شفیعی ادامه داد: «گروه دیگر مراجعان، افراد مبتلا هستند که ابتدا مشاوره شده، در صورت نیاز تست رایگان از آن‌ها گرفته شده و بعد برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شود».

کاهش سن ابتلا به HIV در کرمان؛جوانان و نوجوانان کانون خطر هستند
وی اضافه کرد: «با انجام آزمایشات تکمیلی، فرد مبتلا به HIV تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرد و همه‌ی خدمات مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری و درمان مبتلایان رایگان است».
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: «مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری به صورت تلفنی نیز مشاوره می‌دهد و افراد مختلف می‌توانند در ساعات اداری با شماره‌ی ۳۲۲۳۱۹۸۲ تماس بگیرند».
وی با بیان این‌که تلاش این است مبتلایان به ویروس HIV در مرحله‌ی ویروس باقی‌مانده و کنترل شود و به بیماری پیشرفته آن یعنی ایدز تبدیل نشود، بیان کرد: «چالشی که داریم این است که تعداد زیادی از افراد در معرض خطر یا مبتلا نمی‌دانند که به ویروس HIV مبتلا شده‌اند و زمانی مراجعه می‌کنند که مبتلا به بیماری شده‌اند».
شفیعی افزود: «در صورتی که کسی احساس نیاز کرد، به مرکز مراجعه کند و خدمات تخصصی و محرمانه دریافت می‌کند و نگران هزینه‌ها نباشد».
وی با اشاره به این‌که اطلاعات شفاف در زمینه‌ی مبتلایان به HIV وجود ندارد، بیان کرد: «حدس زده می‌شود تعداد کسانی که در کشور ما با ویروس HIV زندگی می‌کنند ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر و در استان کرمان حدود هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ نفر باشند».
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: «با خدمات مراکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری و اطلاع‌رسانی، تقریبا ۵۰ درصد مبتلایان شناسایی شده و حدس می‌زنیم ۵۰ درصد ناشناس هستند».
وی با اشاره به این‌که از ابتدای اپیدمی HIV در سال ۷۶ تاکنون در استان کرمان ۲۷۰ بیمار مبتلا فوت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «بعضی از این افراد غیربومی استان کرمان بوده و به دلیل اَنگ اجتماعی بیماری کوچ کرده بودند».
شفیعی اضافه کرد: «بیشترین میزان کسانی که در مراکز مشاوره‌ی زیرمجموعه‌ی دانشگاه شناسایی شده‌اند، جوانان و میان‌سالان هستند که البته در سال‌های اخیر سن ابتلا به HIV پایین آمده و اکنون جوانان و نوجوانان کانون خطر هستند».
وی ادامه داد: «برنامه‌ی پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد در کشور طراحی شده که مادران قبل از اقدام به بارداری از نظر این ویروس تعیین تکلیف بشوند که به این خیلی عمل نمی‌شود».
شفیعی بیان کرد: «در حال حاضر برای بیش از ۹۵ درصد مادران بارداری که به مراکز جامع سلامت آموزش و مراکز بهداشت مراجعه می کنند، تست سریع HIVانجام می‌شود که نتایج نشان می‌دهد خوشبختانه ویروس در جامعه خیلی گردش عمومی پیدا نکرده است».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار