فاز اول و دوم این "دیتاسنتر" به بهره برداری رسیده بود، اما هیچ خبری از یک سرور هم در این محل یافت نکردیم! به جای آن تا چشم کار می کرد دستگاه‌های ماینینگ بود و محیط دیتاسنتر بیشتر شبیه فارم ماینینگ، برادران چینی هم مشغول مدیریت پروژه برای بهره برداری فازهای جدید
کد خبر: ۸۰۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹ 14 December 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ چندی پیش در خبرها شنیدیم ، وزیر اقتصاد در مراسم افتتاح پروژه ای در یکی از مناطق ویژه اقتصادی کشور خبر از سرمایه ‌گذاری بزرگ داد، با مشارکت شرکت های چینی در راه انداری یک مرکز دیتاسنتر با سرمایه ‌گذاری 50 میلیون دلاری.تا اینجای خبر همه چیز عادی به نظر می رسه و مشکلی نیست.

به اسم فروکروم رفسنجان به کام ماینینگ کاران

رفسنجان (فارم ماینینگ) از بهره برداری فازهای اول و دوم این پروژه با هماهنگی و اطلاع کامل وزارت نیرو و وزارت فناوری اطلاعات و استفاده از خطوط انتقال و پست برق 230.33 کیلوولت فروکروم رفسنجان.

از این طرف آبان همین امسال رنجبرزاده مدیرعامل شرکت تاپ‌اکو خاورمیانه و سرمایه‌گذار ایرانی فروکروم رفسنجان در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران «گروه توسعه سرمایه گذاری ایران و چین» گفت: ما تاکنون چندین پروژه در ایران اجرا کرده‌ایم، این پروژه‌ها شامل کارخانه فروکروم رفسنجان بالغ بر 700 میلیون دلار سرمایه گذاری، پست برق و دیتاسنتر رفسنجان که در مجاورت همین کارخانه قرار دارد و یک مجموعه را تشکیل می‌دهند و همچنین واحد دیتاسنتر توسعه پست برق و ماینینگ که یک پروژه بسیار عظیم است.

خوب می پردازیم به یکی از این پروژه ها یعنی همان "مرکز دیتاسنتر" که به گفته فرماندار رفسنجان "بزرگترین دیتا سنتر منطقه خاورمیانه در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان" هست (ایسنا/شهریور ۱۳۹۷ / کد خبر 58305 ) طبق اطلاعات به دست آمده در فاز اول این پروژه با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری معادل ۱۲۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، این دیتاسنتر در زمینی به وسعت ۵۰۰ هکتار است و قراره در فاز اول ۱۰ هزار سرور در این شهرک نصب و تعبیه شود که با راه اندازی کامل، این مرکز به بزرگ ترین مرکز دیتاسنتر در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

در فیلم به وضوح می توان خطوط انتقال و پست برق 230.33 کیلوولت فروکروم رفسنجان را مشاهده کرد، هیچگونه نیروگاهی، برق این مجموعه را تامین نمی کند و درحال حاضر فاز های 1 و 2 این پروژه با بیش از 10 هزار دستگاه ماینینگ از برق سراسری کشور استفاده می کنند. این طرح با مشارکت شرکت چاینا انرژی و با سرمایه‌گذاری چین در ایران که با حضور انارکی‌محمدی نماینده رفسنجان و انار در مجلس در کشور چین به امضا رسیده است.

همونطور که فرماندار رفسنجان و وزیر اقتصاد قول داده بودند رفتیم تا ببینیم بزرگترین دیتاسنتر خاورمیانه چه شد! فاز اول و دوم این "دیتاسنتر" به بهره برداری رسیده بود، اما هیچ خبری از یک سرور هم در این محل یافت نکردیم! به جای آن تا چشم کار می کرد دستگاه‌های ماینینگ بود و محیط دیتاسنتر بیشتر شبیه فارم ماینینگ، برادران چینی هم مشغول مدیریت پروژه برای بهره برداری فازهای جدید، قرار بود بیش از 50 هزار دستگاه در این محل نصب شود برق این دستگاه ها هم از خطوط انتقال و پست برق 230.33 کیلوولت فروکروم تأمین می شد، 175 مگاوات آنهم مستقیم از شبکه برق سراسری با قیمتی به بسیار ناچیز.

همانطور که می‌دانید صنعت ماینینگ و فعالین این حوزه از توسعه و پیشرفت این صنعت بسیار خوشنود خواهند شد و در چند ماه گذشته تمام تلاش خود را کرده‌اند که همگان بتوانند از این فرصت طلایی به صورت برابر برای پویایی اقتصاد کشور و گذر از این دوران ناخوشایند بهره ببرند، اما چرا کفه عدالت برای بعضی ها سنگین تر است و برای بعضی ها هر چقدر هم تلاش می‌کنند هیچ تکانی نمی‌خورد؟
به راستی ما را چه می شود؟
منبع /اسیک نیوز
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار