تابناک / روزنامه ابتکار درمطلبی با عنوان«استیضاح وزیر کشور نیز منتفی شد استیضاح در محاق مصلحت!» این گونه آورده است:
کد خبر: ۸۰۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 18 December 2019
 
 

 

تابناک / روزنامه ابتکار درمطلبی با عنوان«استیضاح وزیر کشور نیز منتفی شد استیضاح در محاق مصلحت!» این گونه آورده است:

مجلس باز هم عقب کشید؛ استیضاح‌ها یکی پس از دیگری منتفی شد. یک روز استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی می‌شود بعد در ادامه استیضاح وزیر نفت لغو می‌شود. حالا هم که استیضاح وزیر کشور منتفی شد. در هفته‌های اخیر بعد از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح وزرای کشور و نفت را در دستور کار قرار داده بودند اما این روند چندان دوام نداشت و هر دو استیضاح‌ منتفی شد. فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از حامیان جدی استیضاح وزیر کشور هستند. آنها در موارد استیضاح به دو موضوع اصلی اشاره دارند. اینکه وزیر کشور «مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است» و همچنین «وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بود و شوراهای تامین استان‌ها دیر وارد عمل شدند». با این حال تلاش امیدی‌ها راه به جایی نبرد و استیضاح وزیر کشور نیز منتفی شد و اینگونه پرونده استیضاح‌ها بسته شد.
اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش با توجه به بررسی استیضاح در کمیسیون آموزش اعلام کردند که از پاسخ وزیر قانع شدند و استیضاح منتفی شد و درخصوص استیضاح وزیر نفت تا این لحظه گزارشی از سوی کمیسیون به هیئت رئیسه ارائه نشده است.
عباسی افزود: درمورد استیضاح وزیر کشور نیز کمیسیون گزارشی داد که حد نصاب استیضاح‌کنندگان به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یافته ولی در‌این‌باره اختلاف نظر وجود دارد که در جلسه هیئت رئیسه آن را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنم.
این در حالی است که علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با رد منتفی شدن طرح استیضاح وزیر کشور، گفته بود: در حال حاضر استیضاح وزیر کشور بیش از حد نصاب امضا را دارد و قطعاً اعلام وصول خواهد شد. او گفته که نمایندگان استیضاح‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و مصر به بررسی استیضاح وزیر کشور در صحن علنی مجلس هستند. مطهری همچنین پیش از این در گفت‌وگویی از فشارها به نمایندگان برای منصرف شدن از استیضاح‌شان خبر داده بود. این عضو فراکسیون امید مجلس درباره برخی فشار‌ها برای پس گرفتن امضا‌ها افزوده بود: امضاکنندگان ثابت‌قدم هستند و تحت تاثیر فشار‌ها قرار نمی‌گیرند، چون به حکم وظیفه دست به این اقدام زده‌اند. البته از جا‌های مختلف تحت فشار هستند.
با این حال تلاش برخی امیدی‌ها نتیجه نداد و این استیضاح مانند دو استیضاح وزیر نفت و آموزش و پرورش منتفی شد و حالا وزیر کشور نیز از استیضاح جان سالم به در می‌برد. اما این روند مسکوت ماندن استیضاح‌ها که اخیرا رواج پیدا کرده است روز گذشته در مجلس حواشی را به دنبال داشت و برخی نمایندگان نسبت به منتفی شدن استیضاح وزیر کشور واکنش نشان داده و معترض شدند. محمود صادقی که او نیز مانند مطهری یکی از جدی‌ترین نمایندگان پیگیر استیضاح وزیر کشور بود، روز گذشته از اعلام وصول نشدن استیضاح وزیر کشور در صحن علنی مجلس انتقاد کرد و یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به او گفت: هنوز روسای کمیسیون گزارشی در این مورد به هیئت رئیسه نداده‌اند. اگر آیین‌نامه رعایت شود در خدمت نمایندگان هستیم.
محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی عملکردها در نحوه تصمیم‌گیری و اجرای مصوبه سران سه قوا درباره اصلاح قیمت بنزین و مدیریت حوادث پس از آن را ضعیف دانست و نسبت به نپذیرفتن عواقب تصمیمات از سوی تصمیم‌گیرندگان انتقاد کرد و ادامه داد: چه کسی مسئولیت پیامدهای زیان‌بار این تصمیم را می‌پذیرد؟
وی مدعی شد: از وزیر کشور می‌پرسیم چرا نتوانستید پیامدهای اجرای این تصمیم را پیش‌بینی و پیشگیری کنید، می‌گوید قبلا چندبار قیمت‌ها را اصلاح کرده بودیم و حادثه مهمی رخ نداده بود؛ آیا مسئولی که قادر به تغییر شرایط محیطی نیست و با قیاس گذشته و بدون در نظر گرفتن تغییر شرایط تصمیم می‌گیرد و همچنین حاضر به عذرخواهی و قبول مسئولیت خود نیست، شایستگی سکانداری امور مختلف را دارد؟
عبدالرضا مصری در واکنش به نطق محمود صادقی اظهار کرد: در استیضاح‌ها رعایت آیین‌نامه الزامی است. دوستان می‌خواهند با فشار خارج از آیین‌نامه استیضاح صورت بگیرد که این مقدور نیست. هنوز روسای کمیسیون‌های مربوطه گزارشی به هیئت رئیسه نداده‌اند. ما هیچ گزارشی دریافت نکرده‌ایم. کار با فریاد درست نمی‌شود. تا به حال هم هر کسی در مجلس شورای اسلامی استیضاح شده است، بیشتر از قبل رای اعتماد گرفته است. اگر آیین‌نامه رعایت شد در خدمت نمایندگان هستیم.
منتفی شدن استیضاح‌ها تصمیم جمعی بود
در ادامه واکنش‌ها به منتفی شدن استیضاح‌ها، روز گذشته غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور اکثریت مجلس استیضاح وزرای کشور، نفت و آموزش و پرورش را به صلاح ندانستند، به «اعتمادآنلاین» گفت: نکته‌ای که وجود دارد این‌که نمایندگان در جمع‌بندی به این نکته رسیدند که در شرایط فعلی باید مدارا کنند و جدا از استیضاح و در قالب سوال، باید تدابیری بیندیشند که در یک فضای تعاملی مشکلات موجود حل شوند. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم در تشریح اعتراض برخی نمایندگان در جلسه روز گذشته قبل از صحن علنی اظهار کرد: قبل از علنی شدن جلسه، تعداد قلیلی از همکاران که طبق آیین‌نامه تعداد آنها به استیضاح وزیر نمی‌رسید، به آقای لاریجانی اعتراض کردند و رئیس مجلس هم سعی کرد آنها را با توضیحاتش قانع کند. جعفرزاده تصریح کرد: برخی نمایندگان به این موضوع معترض بودند، در حالی که تصمیم منتفی شدن استیضاح وزرای کشور، نفت و آموزش و پرورش فردی نبود و تصمیم جمعی در‌این‌باره گرفته شد.
نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: اعضای هیئت ‌رئیسه، روسای فراکسیون‌ها و هم جمعی از نمایندگان به این نتیجه رسیدند که به روش‌های دیگری، خارج از استیضاح و از راه تعامل با وزارتخانه‌ها می‌توانند مشکل را حل کنند.
او با گفتن این‌که «اعتراض این همکاران که البته تعدادشان کمتر از تعداد انگشتان دست و حد نصاب قانونی استیضاح بود به منتفی شدن هر سه استیضاح انجامید» ادامه داد: این نمایندگان اعتراض داشتند که رئیس مجلس در‌این‌باره اعمال نفوذ کرده است، درصورتی که یکی از نقش‌هایی که رئیس مجلس دارد و از نکات مثبت آقای لاریجانی است اداره مجلس به صورت عقلانی و خارج از فضای احساسی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار