هیچ کس مخالف احیاء جنگل ها و منابع طبیعی نبوده و این‌ مهم خواسته همه دلسوزان و ساکنین این کشور است لیکن عادت کرده ایم که طرحی را تصویب و اجرایی نماییم و بعد بنشینیم و درباره عواقب اجرایی آن بحث و بررسی ها انجام دهیم.
کد خبر: ۸۰۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 21 December 2019

یکی از نمایندگان محترم مازندران در مجلس که اتفاقا نامزد دوره یازدهم نیز شده؛ ظاهرا" تلاش برای اجرای طرح تنفس جنگل ها برای ۱۰ سال را یکی از اقدامات موثر خویش در مجلس دهم عنوان نموده وکلی در این باره از خودشان تجلیل کرده اند!

جنگل ها جزء ثروت های بی بدیل این کشورند؛ قبول! اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل برای جلوگیری از نابودی منابع طبیعی است و مصوبه مجلس محترم می باشد، درست! اما آیا نباید کارشناسی های لازم درباره تبعات احتمالی اجرای چنین طرحی صورت می گرفت؟

هیچ کس مخالف احیاء جنگل ها و منابع طبیعی نبوده و این‌ مهم خواسته همه دلسوزان و ساکنین این کشور است لیکن عادت کرده ایم که طرحی را تصویب و اجرایی نماییم و بعد بنشینیم و درباره عواقب اجرایی آن بحث و بررسی ها انجام دهیم!

۱. طرح تنفس جنگل قرار بوده در سال ۱۳۹۹ اجرایی شده و احتمالا" قبل آن تدابیر لازم برای به حداقل رساندن مشکلات مترتب بر آن اندیشیده شود ولی طرح سه سال زودتر اجرایی شد تا زخم های این نوع تصمیم گیری ها دهان بازکنند و پیکره از پای بیفتد!

۲. کارخانه هایی که مواد اولیه مورد نیازشان چوب بود؛ به ناگاه مثل جریان بنزین غافلگیر شده و زمان برای اتخاذ تدابیری مناسب جهت جایگزینی مواد اولیه کارخانه نبود!

۳. علاوه برهزاران نفری که در مشاغلی مرتبط با چوب درگیر بودند و یا حفاظت از جنگل ها را برعهده داشتند؛ با اجرای طرح تنفس جنگل ها به همراه جمع کثیری از دامداران که دام خویش را در مراتع و جنگل ها به چرا می بردند و معیشت اشان سخت تهدید می شد، از جنگل ها خارج شدند و معلوم نیست چه آینده ای در انتظارشان است؟!

۵. هزاران کارگر شاغل درطرح حفاظت از جنگل ها که سالیان سال تحت پوشش شرکت های پیمانکاری فعالیت می کردند به یکباره امنیت شغلی خویش را در خطر دیدند و قراردادهای کاری آنها توسط سازمان جنگل ها و مراتع پایان یافته تلقی شده و ظاهرا فروردین ماه ۱۳۹۹ باید تمدید قرارداد نمایند حالا طرف قراردادشان کدام سازمان و نهادی است، خدا می داند و بس!

۶. یک فعال کارگری در شرکت طرف قرارداد با سازمان جنگل ها و مراتع،البته تکلیف حدود ۱۰ هزار کارگری که به طورمستقیم و یا غیرمستقیم تحت پوشش این شرکت فعالیت می کردند، اصلا معلوم نیست،ازحقایق تلخی رونمایی کرده که بیان آنها نیز تاثر برانگیر است!

۷. ظاهرا مجلس محترم ردیف بودجه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال مصوب نموده تا حق و حقوق کارگران و متضرران از اجرای این مصوبه پرداخت شود؛ لیکن شواهد حکایت از عدم پرداخت حق وحقوق کارگران است؛ کارگری که بعد از۲۳ سال کار، اکنون در تامین جهیزیه دختر دم بختش درمانده و یا فرزند دانشجویش به خاطر شرایط پدرش مجبور به ترک تحصیل شده و اکنون به مسافرکشی مشغول است؛ چیست؟ او و صدها کارگری که در این شرایط گرفتار شده اند، چه کنند و کدام نهاد و مرجعی پاسخگوی آنان است؟

۸. یک فعال کارگری می گوید؛ چطور برای جلب رضایت یک مربی خارجی در فلان رشته ورزشی همه مسئولان ریز و درشت آستین همت بالا می زنند تا مبادا حق و حقوقش تضییع گردد؛ پس چرا این همت ها مصروف پرداخت حق وحقوق کارگران طرح حفاظت از جنگل ها و خاتمه دادن به دغدغه های آنان نمی شود؟ او می گوید؛ نماینده محترمی که ادعا می نمایند، طرح تنفس جنگل ها به جنگل ها زندگی داده و جنگل ها را آباد کرده لطفا مستند و با مدرک اظهار نظر نمایند؛ کدام آبادانی، کدام زندگی و کدام احیاء! جنگل را به حال خود رها کرده اند و به کام مرگ کشاندند!

مراقبان و حافظان جنگل را به گدایی انداخته اند و اشتغال هزاران هزار نفر را به نابودی کشاندند و عرصه را برای قاچاقچیان بازگذاشته اند!!

و سخن پایانی؛

ای کاش مسئولان محترم برای هراقدام ملی و افتخار آمیزخویش؛ کمی هم واقعیت ها را در نظر می گرفتند!

محمد درخشنده


ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار