نمایندگان کُرد مجلس در تذکرهای شفاهی ضمن ابراز تاسف از درگذشت دو برادر نوجوان کولبر به دلیل سرما، از نبود اشتغال پایدار و تعطیلی معابر کولبری در مناطق مرزی شدیدا انتقاد کردند.
کد خبر: ۸۰۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ 23 December 2019

 آقای روحانی تا کی می خواهید شرمنده مردم کردستان باشید؟

نمایندگان کُرد مجلس در تذکرهای شفاهی ضمن ابراز تاسف از درگذشت دو برادر نوجوان کولبر به دلیل سرما، از نبود اشتغال پایدار و تعطیلی معابر کولبری در مناطق مرزی شدیدا انتقاد کردند.

آقای روحانی تا کی می خواهید شرمنده مردم کردستان باشید؟

منصور مرادی نماینده مریوان در جلسه علنی امروز یکشنبه اول دی مجلس شورای اسلامی، گفت: بدون ایجاد اشتغال پایدار چگونه مردم مناطق مرزی با جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفر به کولبری روی نیاورند.

مرادی در تذکر شفاهی خود ضمن تسلیت به خانواده خسروی بخاطر از دست دادن دو فرزندشان که در سرمای سرد زمستان برای لقمه نانی، جانشان را از دست دادند و با تشکر از مردم مریوان و سروآباد گفت: آقای روحانی وقتی از مظلومیت کردستان و کولبران سخن می گوییم قصد سیاه نمایی نداریم.

وی ادامه داد: در سراسر استان کردستان به ویژه مریوان و سروآباد که مستعد سرمایه گذاری هستند، کارخانه‌های صنایع تبدیلی وجود ندارد و با ایجاد محدودیت های سرمایه گذاری، مانع از ایجاد کارخانه ها شده‌اید. آقای رئیس‌جمهور چگونه انتظار دارید این شهرستان با جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفر بدون ایجاد اشتغال پایدار به کولبری روی نیاورند.

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا اگر مسئولان فرزندانشان در فقر و گرسنگی به سر ببرند، برای سیر کردن فرزندانشان به شغل کاذب روی نمی‌آورند؟ ما نمایندگان با چه زبانی با دولت مواجه شویم که بالاخره به فکر معابر کولبری باشید. به تذکرات ما هیچ توجهی نمی‌شود.

مرادی در پایان مطرح کرد: آقای جهانگیری با تسلیت و همدردی مشکلات کولبران حل نمی‌شود. آقای روحانی تا کی می خواهید شرمنده مردم کردستان باشید؟ کولبران برای کسب روزی حلال و لقمه نانی، جانشان را از دست می دهند.

دولت بازارچه‌های مرزی را بازگشایی کند

نماینده سردشت در مجلس هم گفت: رئیس جمهوری باید برای کم‌کاری و تصمیم‌های نسنجیده که باعث تعطیلی معابر کولبری شده است، در دادگاه عدل الهی پاسخگو باشد.

 رسول خضری در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین بیانات ارزشمند ایشان و تاکیدات رئیس قوه قضائیه درخصوص رأفت اسلامی، برخورد درست و صحیمی با کولبران نشده است.

وی افزود: متاسفانه هر روز شاهد سرمازدگی یکی از کولبران می شویم. من عرض تسلیت ویژه به خانواده های کشته شدگان در غرب کشور و شهر مریوان دارم. تسلیت به خانواده های داغدار این دو نوجوان که براثر سرمازدگی برای کسب لقمه نانی برای سفره جانشان را از دست دادند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس تاکید کرد: بی تدبیری دولت جای تاسف دارد، رئیس قوه مجریه بایستی درخصوص اشتغال پایدار در مرزها کاری انجام دهد. دولت نه تنها درخصوص کسب و کار پایدار صنایع تبدیلی مناطق آزاد و ویژه و کسب و کار برای کولبران تدبیری اندیشیده نشده، با تصمیم نسنجیده درخصوص بستن و انسداد کامل مرزها و تعطیلی بازارچه های مرزی مناطق کولبری در ۴ استان کشور باعث مشکلات عدیده معیشتی برای مردم محروم شده است.

 

خضری مطرح کرد: مگر مردم این استان در طول ۸ سال دفاع مقدس دینشان را به نظام ادا نکردند؟  آیا مرزنشینان بخصوص غرب کشور شایسته این برخورد هستند؟ شخص رئیس جمهور باید در دادگاه عدل الهی و پیشگاه مردم برای این کم کاری ها و تصمیمات خلق الساعه پاسخو باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه علیرغم مخالفت شدید نمایندگان مرزی و تذکرات آنها این معابر کولبری تعطیل شده است و بازارچه های مرزی بازگشایی نمی‌شوند. دولت بعد از این همه مرگ و میر حداقل قدمی بردارد و مرزها را بازگشایی کند.

همچنین در جلسه امروز مجلس مصطفی کواکبیان، نماینده تهران هم در تذکر شفاهی خطاب به وزیر کشور گفت: به وزیر کشور تذکر می دهم که به جای شرکت در جشنواره ورزشی حتما باید به اهواز برای رسیدگی به طغیان فاضلاب، به کردستان برای تسلیت به خانواده های کولبران جانباخته و به سیستان و بلوچستان برای کمبود آب می رفتند.

دولت و مجلس با ساماندهی کولبران به تراژدی کولبری پایان دهند

جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس با انتقاد از اینکه کولبری علیرغم ایجاد مشکلات اجتماعی مشکلاتی را هم از نظر بین المللی برای کشور ایجاد می‌کند، گفت: جوانانی که باید انرژی و اهتمام خود را صرف رونق تولید و توسعه کشور کنند نباید جان خود را در این مسیر از دست بدهند و نیاز است دولت برای جلوگیری از تبعات سیاسی و اجتماعی با نمایندگان مجلس همکاری و  برای ساماندهی کولبران سریع‌تر چاره‌اندیشی کند تا برای همیشه به این تراژدی پایان دهیم.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح در مورد وضعیت طرح نحوه برخورد با کولبران و شرایط تعقیب آنها، گفت: در این طرح که سال گذشته تدوین شده ساماندهی معابر، ممنوعیت تیراندازی و برخورد شدید با کولبران و همچنین مهیا کردن مسیری قانونی برای فعالیت آنها مد نظر گرفته است که با توجه به ایرادات گرفته شده کمیسیون قضایی ، مرکز پژوهش‌های مجلس ایرادات آن را رفع کرد و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد و می‌طلبد با توجه به وضعیت نامطلوب کولبران به زودی تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: در صورت تصویب طرح مذکور، تیراندازی به کولبران جرم تلقی و با خاطیان برخورد و همچنین برای آنها معابر رسمی و تعاونی ایجاد و مجوز حمل کالا ارائه می‌شود که در چارچوب قانون و با خودرو بار خود را حمل و توزیع می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه طرح نحوه برخورد با کولبران و شرایط تعقیب آنها بار مالی برای دولت ندارد، یادآور شد: وقتی دولت لایحه‌ای در این رابطه ارائه نکرد ما دنبال تدوین طرحی رفتیم که بار مالی نداشته باشد و شرکت تعاونی هزینه بیمه کولبران را متحمل شود؛ بر اساس این طرح حذف واسطه‌هایی که از طریق کولبری درآمد کلانی دارند در کانون توجه ما قرار دارد تا درآمد حاصله صرف کولبران شود نه نصیب صاحبان بار و واسطه‌ها.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از تدوین طرح مذکور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیمه کولبران گام برداشت و از 85 هزار کولبر 15 هزار نفر در استان کردستان را بیمه کرد اما متاسفانه این مهم تنها 3 ماه طول کشید و آنها را از پوشش بیمه خارج و کولبری به عنوان شغل مستقل پذیرفته نشد در حالی که اگر وزارت کار و دولت کولبران را ساماندهی و بیمه می‌کردند هیچ نیازی به تدوین لایحه و طرح نبود.

کُردتودی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار