یادداشت؛دکتر علیرضا منادی سفیدان
مجلس دهم ، علیرغم اقدامات خوبی که داشته است ، بعضا دچار حاشیه هایی بوده که بیشتر آنها را باید ناشی از کم تجربگی و ظرفیت پایین برخی نمایندگان آن دانست.
کد خبر: ۸۰۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 28 December 2019

یک مجلس خوب در کنار وظایف اصلی اش که عبارت است از تقنین و نظارت بر حسن اجرای امور باید ویژگی های زیادی داشته باشد که، بتواند در تراز مجلس نقش آفرینی کند. در واقع بعضا ویژگی های دیگری که منجر به نقش آفرینی های جانبی نمایندگان میشود نور علی نور محسوب میشود و به اصطلاح گره گشایی می کند.
کشورداری امری بسیار پیچیده و ظریف است و اینگونه نیست که همه امور ، منظم و مرتب بر سر جای خود قرار گرفته باشد و کارها طبق روال و برنامه های مشخصی پیش رود.
واقعیت این است که انقلاب اسلامی عصر جدیدی را آغاز کرده است که در آن دین و دنیا توامان تحصیل میشود و این را شاید بتوان مقایسه انقلاب اسلامی با عصر رنسانس تعبیر کرد . دوران رنسانس از نظر تمدن مدرن یک نوزایی در دوران بشر است که دین و دنیا از هم جدا شده و اکنون پیروزی انقلاب اسلامی یعنی دوران رنسانس به سرآمده و عمر دوران تمدن غرب، آمریکا و کل تمدن مدرن به پایان رسیده است.
کشور ما در برابر بزرگترین ابرقدرت استکباری تاریخ بشر ایستاده و مسائل و مشکلات انبوهی از این بابت بر کشور ما مترتب گریده است، لذا نمایندگان مجلس نیز وظایفی به مراتب بیش از وظایف نوشته شده خود دارند.
باید گفت انتظار مردم از نمایندگان مجلس گره گشایی از مسائل پیچیده کشور است نه اینکه خود گرهی بر گره های موجود اضافه کند.
اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس در نامه ای تهدید آمیز ، به رهبری هشدار داده اند که اگر FATFتصویب نشود چه ها خواهد شد و ..
سئوال من به دور از موافقت یا مخالفت حقیر با FATF ، از این نمایندگان این است، آیا این اقدام شما گره گشایی است یا گره دیگری بر گره ها افزودن است؟
بعنوان کسی که در دوره نمایندگی ام ، با مشکلات کلان زیادی مواجه بوده ام ، باید عرض کنم ، این نوع رویه ها جز ایجاد هزینه برای رهبری و خود مجلس و در نهایت نظام مقدس اسلامی، عایدی دیگری نخواهد داشت .
مجلس و نمایندگانش باید به قدری قوی و دارای قدرت تفهیم و اقناع مسائل باشند که بتوانند تمامی مسائل و مشکلات کشور و همین مساله FATF را در تعامل با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل نمایند، نه اینکه با گشودن پنجره جدیدی ، بر پیچیدگی مساله بیافزایند.

 

یادداشت؛دکتر علیرضا منادی سفیدان
استاد دانشگاه و نماینده مردم شریف تبریز،آذرشهر و اسکو در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار