سخنان امروز جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید در خصوص آمار کشته های اتفاقات بنزینی اخیر که در رسانه های داخلی وخارجی بازتاب گسترده ای داشت را می توان از همین منظر مورد تحلیل وبررسی قرار داد.
کد خبر: ۸۰۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹ 29 December 2019

تابناک ایلام ::اتفاقات و اعتراضات آبانماه در کشور که به دنبال گران شدن نرخ بنزین به وقوع پیوست ،صرفنظر از تلخ هایی که به دنبال داشت ،حداقل توانست مسئولین کشور ،نخبگان وصاحبنظران را حول یک موضوع به اجماع برساند ،موضوعی برآمده از بطن منشور ملی کشور وبعنوان یک اصل زیربنایی تحکیم مردمسالاری به نام "به رسمیت شناختن حق اعتراض" مردم .

اما همواره از سوی تمامی کسانی که این حق را به رسمیت شناخته اند ،یک اتفاق نظر و یک ابهام همچنان باقیست،اتفاق نظر براینکه حق اعتراض برکدام بستر اعمال شود که اول اعتراض قانونمند ومطالبه گرانه مردم به خشونت گراییده نشود ودوما به بستری برای سوء استفاده دیگران قرار نگیرد تا با کشته سازی، فضایی برای تضعیف و نابودی منافع ملی کشور ایجاد نکنند.ابهام بر سر موضوع چرایی ، مسئولیت و  آمار کشته شدگان این حوادث که این روزها به دستاویزی برای فشار بر مسئولین کشور تبدیل شده است .

متاسفانه نبود راهبرد مشخص در مواجهه با چنین اتفاقاتی ، تعدد وتکثر دستگاههای مسئول و مهمتر از همه خوف از عواقب سیاسی،اجنماعی وامنیتی ناشی ازآن باعث شده تا از کشور صدای واحدی در خصوص مسئولیت پذیری وآمار تلفات وکشته های این حوادث به گوش نرسد .همین موضوع به بهانه ای برای تک تازی رسانه های برون مرزی ومعاند تبدیل تا با قالب نمودن آمارهای کذایی ،نظام رابا چالش مهمی به نام بستن مجاری اعتراضی ،فضای اختناق وکشتار شهروندان روبرو کنند .

این موضوع به اندازه ای برای کشور پیچیده ،حیثیتی و در ردیف خطوط قرمز ها قرار گرفته  که پرداختن بدان به یکی از چالش آفرین ترین موضوعات کشور تبدیل وچه بسا صحبت کردن از آن به معنای عبور از خطوط قرمز قلمداد و اظهار نظر درباره آن مرادف با همراهی با دشمن وگام برداشتن در مسیر وخواست آنان معنا شود . از اینرو دستگاههای مسئول ومقامات درگیری به انحایی از زیر بار آن شانه خالی کرده و از این طریق بستر را برای فضاسازی  وشارلاتانزیم رسانه ای دشمنان منطقه ای وبین المللی کشور مهیا کرده اند.

سخنان امروز جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید در خصوص آمار کشته های اتفاقات بنزینی اخیر که در رسانه های داخلی وخارجی بازتاب گسترده ای داشت را می توان از همین منظر مورد تحلیل وبررسی قرار داد.

جلال میرزایی در گفتگو با یکی از رسانه های داخلی گفت :دولت قبول دارد که برخی از معترضان در این حوادث کشته، گروهی زخمی و تعدادی بازداشت شده‌اند. ولی درباره تعداد کشته‌ها ابهاماتی وجود دارد.

جلال میرزایی با تاکید بر اینکه نخبگان جامعه یا کسانی که اهداف خاصی دارند دنبال تعداد کشته‌های اعتراضات آبان‌ماه هستند گفت: رسانه‌های خارجی با اعلام آمار‌های ضدونقیض کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه در پی این هستند که جنگ روانی راه بیندازند و مسئولان داخلی را وا دارند تا در این باره واکنش نشان دهند.

 رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس، درباره عدم اعلام رسمی آمار کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه از سوی مسئولان داخلی که منجر به سوءاستفاده رسانه‌های خارجی از این موضوع شده است گفت: رسانه‌های خارجی آمار‌های متناقضی از کشته‌شدگان معترض در جریانات آبان‌ماه اعلام می‌کنند تا مسئولان مربوطه کشورمان را مجبور به واکنش نشان دادن کنند.


نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: چند روز گذشته بی‌بی‌سی فارسی گزارشی پخش کرد مبنی بر اینکه یکی از سازمان‌های بین‌المللی آمار دقیق کشته‌شدگان اعتراضات آبان در ایران را ۳۰۴ نفر اعلام کرده است. در گزارشی دیگر، رویترز تعداد کشته‌شدگان این حوادث را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

میرزایی تاکید کرد: رسانه‌های خارجی علاوه بر اعلام آمار‌های متناقض به منظور راه‌اندازی جنگ و عملیات روانی، قصد دارند مسئولان ما را مجبور به نشان دادن واکنش کنند؛ بنابراین باید بررسی کرد در مواجهه با این اخبار متناقض که منتشر می‌شود چه واکنشی باید نشان داد.

عضو فراکسیون امید مجلس توضیح داد: در آبان‌ماه حوادث و نارضایتی‌های گسترده‌ای در پی افزایش قیمت بنزین در کشور رخ داد که هیچ یک از مقامات و مسئولان به دنبال کتمان این حقیقت نیستند و همگی به این امر اذعان دارند. ضمن اینکه راهپیمایی مسالمت‌آمیز حق مردم است، اما تخریب اموال عمومی را کسی تایید نمی‌کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با اشاره به اینکه «اذعان به نارضایتی مردم و اینکه اعتراض حق‌شان است از جمله برنامه‌های دولت و حاکمیت به شمار می‌رود» گفت: حاکمیت این حق را برای مردم به رسمیت می‌شناسد، ولی خشونت و تخریب اموال عمومی به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و از نظر همه محکوم و مذموم است.

میرزایی خاطرنشان کرد: دولت قبول دارد که برخی از معترضان در این حوادث کشته، گروهی زخمی و تعدادی بازداشت شده‌اند. ولی درباره تعداد کشته‌ها ابهاماتی وجود دارد. البته در مورد کشته‌شدگان نه به صورت یک گزارش مستند، بلکه در قالب اظهارنظراتی از سوی دستگاه قضایی و برخی مراکز مسئول صحبت‌هایی مطرح شده است، ولی درباره تعداد و چگونگی کشته شدن این افراد ابهاماتی در میان است.
 
این سخنان نماینده ایلام از چند منظر قابل بحث وبررسی است ،اینکه در اتفاقات اخیر تعدادی از مردم کشته شده اند موضوعیست که مورد قبول همه مسئولین نظام قرار دارد . همه می دانند در اعتراضات بنزینی ماه گذشته که به دلیل سوء استفاده دشمنان ونفوذ در صفوف معترضین به شکل تخریب اموال عمومی وتلفات جانی ظاهر گشت ،تعدادی از مردم بیگناه ،اغتشاشگران ونیروهای امنیتی و بسیج کشته شدند ،نکته ای که براین رویداد مهر تایید می زند ،نگاه رافت آمیز مقام معظم رهبری به وقایع اخیر ،تاکید بر دلجویی از کشته شدگان وپرداخت غرامت به آسیب دیدگان این حوادث بود .
 
اما عدم واکنش صریح ،شفاف وبه موقع  دستگاههای مسئول در اعلام آمار ،ترکیب وچرایی کشته شدگان اتفاقات آبانماه و خلاء اطلاع رسانی صادقانه ومستقل  در کشور باعث شد تا فضا برای تاخت وتاز چهره های معاند فراهم شده و از طریق بزرگنمایی و آمارسازی متناقض از کشته شدگان اغتشاشات آبانماه ، ابهام لود نمودن فضا و فشار بر مسئولین کشور ،مقاصد خود را دنبال نمایند .
 
بدون شک اگر در همان روزهای ابتدایی این اتفاقات ،با تعیین دستگاه مسئول، آمار کشته شدگان این حادثه به ترتیب استان ها برای مردم تبیین می شد ،فضا بر ابهام سازی ،کشته سازی وارایه آمارهای ضد ونقیض از سوی جریان  رسانه ای معاند وکبنه توزان بیرونی ودرونی بسته می شد و اینگونه شاهد شکل گیری فضای آبهام آلود ،تهییج وحیرانی در مسئولین کشور نبودیم،تهییجی که خود بر شکل گیری شایعات جدیدتر و پیچیده تر شدن ابعاد این حادثه افزوده است .
 
اما قابل تاملترین بخش از سخنان جلال میرزایی که اتفاقا بازتاب گسترده ای در بین رسانه های مهمی همچون ،صدای آمریکا ،بی بی سی وایران اینترنشنال داشت ،جایی بود که از زبان  وی نوشته اند :مردم عادی به دنبال تعداد کشته شدگان نیستند،نخبگان با اهداف خاص دنبال آمار هستند !
 
اگر چه بررسی محتوای سخنان جلال میرزایی در مصاحبه با رسانه اعتماد آنلاین و انطباق آن با تیتر هدفمند وزیرکانه رسانه های برون مرزی ،واقعیت تمرکز هدفمند وبرنامه ریزی شده شبکه رسانه ای برون مرزی و عمدتا معاند کشور بر آمار کشته های حوادث اخیر را نمایان تر می کند ،اما واکنش مخاطبین  این رسانه ها از طریق  درج بیش از هزار کامنت به این سخنان رییس کمیته سیاسی  فراکسیون امید، از زاویه دیگری قابل معناست .
 
هرچند نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی ،حق دارد به عنوان فردی که در انتخابات پیش رو نیز کاندید شده اند ،به منظور فرار از تیغ بران رد صلاحیتهای شورای نگهبان ،به گونه ای سخن براند که بار معنایی این سخنان عبور از خطوط قرمز معنا نشده و در بررسی صلاحیت ها کمترین هزینه ای را متوجه ایشان نکند ،اما با نگاه عمیق وموشکافانه به این بخش از سخنان جلال میرزایی سه نکته مستنبط است؛
 
اولین نکته نگاه عامیانه و برداشت سطحی از این بخش از سخنان میرزایی است که از برآیند واکنش مخاطبین نیز قابل استنباط است ،به این معنای صریح وروشن که نماینده باید بعنوان وکیل مردم سخن گفته واز حقوق از دست رفته آنان دفاع تمام قد نماید نه اینکه از جانب آنان سخن بگوید.لذا این بخش از سخنان نماینده ایلام که گفته اند ؛" مردم عادی دنبال آمارها نیستند "! ضمن اینکه این سوال را قابل طرح می کند که معیار ومبنای وی  برای تشخیص این موضوع که مردم دنبال آمار کشته شدگان نیستند ،چیست ؟! 
در حالیکه ایشان از حضور در بین مردم حوزه انتخابیه خود گریزان بوده واین موضوع به پاشه آشیل وی تبدیل شده است ،چگونه توانسته بدون حضور در جامعه و کسب نظر از مردم  نقاط مختلف کشور به جای آنان اظهار نظر کرده و نظر خود را به اکثریت جامعه تعمیم دهند؟!
 
نکته دوم ؛نگاه عمیق و واقع گرایانه به این بخش از سخنان نماینده ایلام است که صرفنظر از احساس ناشی از  سایه شمشیر داموکلس شورای نگهبان ،با در نظر گرفتن منافع ملی تبیین شده است .نگاهی که در شرایط بحرانی کشور باید مطمح نظر  ، تمامی مسئولین ،تریبون داران ،نمایندگان واصحاب رسانه وطیف های مختلف سیاسی  قرار گیرد ،چرا که دراین شرایط حساس ،شرط اول عبور از گردنه پرخطر  رویدادهای امنیتی و اجتماعی ، تمرکز بر منافع ملی کشور است . این بخش از سخنان میرزایی در واکنش به رفتار دشمنان ورسانه های معاند ،تصویر واقعی از ضرورت حفظ منافع ملی از سوی نخبگان را به نمایش گذاشت.
 
نکته سوم اینکه وی در ابتدای این بخش تاکید داشته اند که "نخبگان جامعه یا کسانی که اهداف خاصی دارند دنبال تعداد کشته‌های اعتراضات آبان‌ماه هستند" ،نماینده ایلام باید این موضوع را شفاف تبیین نمایند که واقعا  نخبگان جامعه از پیگیری برای شفاف سازی  آمار کشته شدگان اعتراضات آبانماه دنبال چه چیزی هستند !؟ آیا در دایره نخبگان جامعه خود نمایندگان مجلس و رسانه های داخلی قرار ندارند؟ ،آیا چنانچه هدف نخبگان از اعلام رسمی آمار کشته شدگان زدودن ابهامات وجلوگیری از موج سواری جریان رسانه ای دشمنان باشد ،از نگاه وی این موضوع تا چه اندازه می تواند با منافع ملی کشور در تضاد وتباین باشد ؟!آیا هدف میرزایی از کنار هم گذاشتن دو واژه  " نخبگان " و " اهداف خاص "،  همان خط دهی نخبگان به رسانه های برون مرزی برای فشار بین المللی بر جمهوری اسلامی معنا ومفهوم نمی شود ؟!
 
شاه بیت سخنان این نماینده اصلاح طلب مجلس که اتفاقا در مقدمه این مطلب به ان اشاره شد ،به رسمیت شناخته شدن اعتراضات مردمی از سوب مسئلوین است .در جاییکه  وی با اشاره به اینکه «اذعان به نارضایتی مردم و اینکه اعتراض حقشان است از جمله برنامه‌های دولت و حاکمیت به شمار می‌رود» گفت: حاکمیت این حق را برای مردم به رسمیت می‌شناسد، ولی خشونت و تخریب اموال عمومی به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و از نظر همه محکوم و مذموم است.

لذا برهمه مسئولین ودست اندرکاران کشور  لازم است که از اتفاقات آبانماه به عنوان یک درس وآینه عبرت نگریسته شود نه اتفاقی که تمام شده وقابل تکرار نیست ! بنابراین باید به رسمیت شناختن حق  اعتراض مردم لباس حقیقت پوشانیده شودتا مردم بتوانند در سایه اصل 27قانون اساسی ،بعنوان منشور ملی ایرانیان بدون هیچگونه مزاحمتی این حق قانونی خود را اعمال نمایند. البته مردم هم باید با تمرین دمکراسی ، راه اعمال این حق را یافته ومتمداننه آن را دنبال کنند، چراکه شکستن ،کشتن و سوزاندن وبر باد دادن منافع ملی یک کشور هیچگاه در رفتار مدنی یک جامعه مردمسالار جایی نداشته وبی شک این رفتار های خشونت طلبانه بدلیل ریشه داشتن در اتاق فکر دشمنان ،راه ر ابر هر گونه اعمال حقوق قانونی  خواهد بست .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
پییمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
بازی کردن در مورد تعداد تلفات اعتراضات ادمی را یاد افشا ء کردن نام اختلاس کنندگان می اندازد که تهدید و شعاری پوشالی ست.....
اعلام کردن اعداد در هر موردی چه دردی را جبران میکند!؟؟؟

اینها اگر راست میگوند یک هزارم نه یک میلیاردم عامل باشند به حرفاشون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
1500 مایع ابروریزی .رافت اسلامی است
IRANNEJAD
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
جرات ندارند؟
اصلا" اين جماعت كي حرف راست زدن كه اين دومين بارش باشد؟
هموطن
|
-
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
مردم عادی به دنبال تعداد کشته شدگان نیستند!!!
چرا نباشیم ؟ چرا نسبت به مرگ عزیزان مان بی تفاوت باشیم ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار