کاش کمی بین مردم حضور داشتید و می‌فهمیدید حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اینکه مثل صاحبان عزا و بزرگان خاندان جلوی در بیت‌الزهرا منزل سپهبد شهید یا حسینیه ثارا... به عنوان بزرگان کرمان ایستادید و دست دادید. یا در اتاق‌های بسته نشستید و تصمیم گرفتید چه سودی داشت؟
کد خبر: ۸۱۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 10 January 2020

«تابناک کرمان»، منصور ایران پور؛ حالا که مراسم تدفین پیکر مطهر حاج قاسم به پایان رسید. جا دارد بی برنامگی مفرط و آبروریزی مسئولان برگزاری مراسم تشییع میلیونی سردار جهان اسلام را بررسی کنیم و یک بار برای همیشه این ساختار فشل و کهنه و بدون تنوع را کنار بگذاریم. واقعا زشت است که دیگر شهرها مراسماتی با چندین برابر کرمان برگزار کنند و اتفاقی نیفتد اما اینجا بیش از ۵۹ نفر کشته و صدها نفر زخمی شوند. به کدامین گناه و چرا؟ به عنوان یک کرمانی چند سوال از برگزار کنندگان مراسم دارم که امید است پاسخ دهند.

۱ - چرا نام ساختارتان را بر خلاف قوانین کشور یک کلمه انگلیسی به نام کمیته انتخاب کردید. کدامتان انگلیسی بلد بودید که با مردم انگلیسی حرف زدید؟ میبایست نام مجمع یا شورای برنامه ریزی انتخاب میکردید.
۲ - هر کدام از شما در خصوص کشته شدن مردم و برهم خوردن مراسم نقش داشته اید. پس اشتباهات شما ربطی به نظام ندارد و نباید با نفوذتان قضیه را حکومتی جلوه دهید و از پاسخگویی طفره روید. یا به گردن دیگران بیندازید. شما تصمیماتی فارغ از عقل و بدون واقعیات میدانی گرفته اید. مشخص نمایید تصمیم گیرندگان چه کسانی بوده اند و تقسیم کار بین شورای تامین و کمیته تشییع چگونه بوده.
۳ - چه افراد متخصصی شامل کارشناس خبره راه و شهرسازی و جامعه شناس و فرهنگی و امنیت عمومی و علوم پزشکی که نیاز یک راهپیمایی چند میلیونی هستند در ساختار کمیته حضور داشتند.
۴ - دلیل انتخاب اقای مهدی صدفی به عنوان رئیس کمیته و برنامه ریز اصلی چه بوده؟ فردی که سالهاست بازنشسته شده و توانایی این کار را نداشته. انتخاب ایشان نشان میدهد که اعضای کمیته بیشتر به فکر پرچم و عکس و سخنرانی و تبلیغات بوده اند تا گزینه های تخصصی یک حرکت میلیونی.
۵ - بیشتر میهمانان و مسافران که بهترین مردم کشور بودند با نارضایتی کرمان را ترک کردند. حتی برخی همانند همشهریهای خودمان از اینکه سالم به خانه برمیگردند و کشته نشدند خوشحال بودند. ضمن اینکه احترامشان حفظ نشد و امکانات در خوری برایشان فراهم نگردید. ایا ساختار استقبال از اینان همان ساختار استقبال از میهمانان نوروزی زیر نظر میراث فرهنگی و شهرداری بوده که سالها تجربه دارند. یا اینکه همینطور یه هویی.
۶ - موکبهای کرمان در اربعین جزو بررگترین موکبهای ایران هستند با انبوه امکانات پذیرایی. اما اینجا فقط چایی میدادند و گاهی یک جعبه کیک که از هجوم مردم پاره میشد و بر زمین میریخت. ایا امکان پخش آبرومند میان وعده و غذای ساده بین میهمانان وجود نداشت. اینکه یک دفعه پنجاه تا کیک یا پانصد پرس عدس پلو به میان مردم میآمد و کفاف دو میلیون نفر را نمیداد، نشان از بی برنامگی دارد.‌
۷ - یکی از مهمترین مشکلات مردم نبود سرویسهای بهداشتی بود. به نظرتان دو میلیون نفر انسان که یک سوم دارای سنین بالا بودند به چند دستشویی نیاز دارند؟ مردم از شب قبل در حال تردد بین مسیر میدان شهدا تا گلزار شهدا بودند. در این مسیر فقط دستشویی های سازمان پارک‌ها باز بودند با صف پانصد متری. چرا فکر کردید مردم در مسیرهای طولانی نیاز به دستشویی ندارند؟
۸ - هیچ تدبیری برای گمشدگان یا پیدا کردن همراهان نیندیشیده بودید. حتی صدای مداحی و سرودهای حماسی در بیشتر مسیر به گوش نمیخورد. یعنی تهران و مشهد را ندیدید.
۹ - میهمانان مسیرها را بلد نبودند و جایی برای کمک به آنها تحت عنوان راهنمای مسافر وجود نداشت. برای همین گاهی با آدرسهای غلط سرگردان خیابانها میشدند.
۱۰ - شهر زیبا نبود و ارزان برنامه ریزی کردید. مرکز مراسم در میدان آزادی هیچ تنوعی نداشت. بجز ده تا پارچه قرمز بشور بپوش که در وسط آویزان بودند. هیچ جا چیز قابل توجه یا بزرگی که توجه مردم و خبرنگاران را به خود جلب کند وجود نداشت.
۱۱ - چرا مسیر باریک ۱۷ متری خیابان شهید بهشتی را برای حرکت بیش از یک میلیون نفر انسان در نظر گرفتید. آن هم مردمانی در همه سنین از زن و مرد گرفته تا کوچک و بزرگ. تمامی مسیرهایی که انتخاب کرده بودید جزو تنگترین خیابانهای کرمان محسوب میشوند. در حالی که مردم از دو روز جلوتر گمان میکردند مثل خودشان فکر میکنید و فهمیده اید برای این جمعیت میباید از بزرگراه جلوی دانشگاه باهنر یا کنار جنگل قائم یا بلوار ۲۲ بهمن که به گلزار شهدا هم نزدیک بودند حرکت کنید. کاش کمی بین مردم حضور داشتید و میفهمیدید حرفهای زیادی برای گفتن دارند. همش مثل صاحبان عزا و بزرگان خاندان جلوی درب بیت الزهرا یا حسینیه ثارالله به عنوان بزرگان کرمان ایستادید و دست دادید. یا در اتاقهای بسته نشستید و تصمیم گرفتید.
۱۲ - چرا با عبور دادن تریلی بدون تابوت از میان مردم تا گلزار شهدا سعی نمودید این گمان را پیش بیاورید که تابوت حاجی در تریلی قرار دارد و به سوی گلزار شهدا میرود. این کار فکر هر کسی بوده بسیار زشت است و با احساسات و اعتقادات مردم بازی کر

دید. از همه بدتر اینکه سربازان در بالای تریلی لباسها و پارچه های نذری مردم که به قصد تبرک به بالای تریلی میپراندند را میگرفتند و به در و دیوار تریلی یا باندها میمالیدند و به نزد صاحبش پرت میکردند. این کار یعنی دست کم گرفتن مردم و توهین به اعتقادات عامه مردمی که گمان میکردند جنازه مطهر حاجی در تریلی قرار دارد.
۱۳ - چرا فقط به اورژانس دل بستید و گروههای امدادگر را در طول مسیر مستقر نکردید. مگر چند خودروی اورژانس و نیروی امدادگر در اورژانس کرمان وجود دارد. شما میبایست برای این کار از توانایی مردم و انجمنهای مردمنهاد استفاده کنید. که اصلا نمیدانید چنین ساختارهایی وجود دارد.
در پایان شما مردود شده اید. اکنون وظیفه دارید صادقانه به مطالبات و سوالهای مردم پاسخ دهید. چون شصت نفر آدم را به کشتن داده و خانواده های فراوانی را داغدار نموده و باعث محروحیت و صدمه دیدن صدها انسان مومن شده اید که توان شکایت از شما را ندارند. از سویی آبروی شهر حاج قاسم و مردمان شریف کرمان را با کم کاریتان بردید.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار