با پایان سال ۲۰۱۹، جدول فروش شرکت‌های مختلف تولید کننده تلفن هوشمند منتشر شد.
کد خبر: ۸۲۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 08 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: شرکت‌های مختلف سازنده تلفن همراه، یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌های کاری خود را پشت‌سر گذاشتند. تقریبا تمامی شرکت‌های بزرگ و کوچک تولید کننده گوشی همراه در سال ۲۰۱۹ درگیر اتفاقات ناخواسته و غیرمنتظره‌ای شدند که تا حدی بر روی عملکرد آن‌ها تاثیر گذاشت. این چالش‌های ناخواسته برای شرکتی مانند هوآوی بسیار بزرگ و برای شرکتی مانند اپل، کوچک و قابل رفع بود. این چالش‌ها به طور کلی و اساسی نتوانست بر روی وضعیت فروش تلفن همراه یا سهم بازار هر برند تاثیر بگذارد، اما در صورت عدوم وجود این حواشی، آمار‌های منتشر شده از شرکت‌های تولید کننده تلفن هوشمند، کمی متفاوت‌تر از جدول فعلی می‌شد.

عرضه ناموفق گلکسی فولد از طرف سامسونگ

شرکت سامسونگ در ابتدای سال و در مراسم اختصاصی خود از اولین تلفن هوشمند تاشو تجاری در جهان رونمایی کرد، گلکسی فولد با نمایشگر تاشو و قدرت بسیار بالا، از همان ابتدای سال به عنوان یکی از جذاب‌ترین محصولات بازار شناخته می‌شد، اما عرضه نا موفق این مدل، تمامی تبلیغات سامسونگ برای گلکسی فولد را ضایع کرد. گلکسی فولد سامسونگ با مشکل اساسی نمایشگر، کیفیت پایین بدنه، اتصالات و لولا بی‌کیفیت همراه بود و همین موارد موجب شد تا سامسونگ تمامی گلکسی فولد‌های عرضه شده را مجددا جمع‌آوری و بروزرسانی کند.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

کاری که قطعا هزینه‌های مالی و انسانی فراوانی برای این شرکت به همراه داشت. اگر سامسونگ می‌توانست گلکسی فولد را با موفقیت عرضه کند، حتی با وجود قیمت بالا این مدل، احتمالا سود بسیار خوبی از مدل تاشو خود به دست می‌آورد، اما این اتفاق با یک شکست همراه شد.

هوآوی و تحریم‌های آمریکایی

همانطور که می‌دانید آمریکا و مخصوصا دونالد ترامپ برای جلوگیری از پیشرفت‌های اقتصادی چین در جهان، تحریم‌های سنگینی را برای شرکت هوآوی تصویب کردند. تحریم‌هایی که به معنای قطع ارتباط شرکت چینی با تمامی همکاران آمریکایی خود از جمله گوگل، مایکروسافت و کوالکام شد. البته این تصمیم برای خود شرکت‌های آمریکایی نیز به معنای از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین مشتریان خود و در نتیجه کاهش درآمد و سودآوری بود. اما در هر صورت هوآوی برای اتهاماتی که تاکنون اثبات نشده تحریم شد و تلفن‌های هوشمند جدید این شرکت از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری شرکت‌های آمریکایی بهره نمی‌برند. از جمله این موارد می‌توان به سیستم عامل رسمی اندروید و برنامه‌های محبوب شرکت گوگل اشاره کرد.

هوآوی با اتکا به دانش سخت افزاری خود توانست به زودی جایگزین‌های مناسبی برای قطعات شرکت‌های آمریکایی پیدا کند، اما مشکل اصلی این شرکت، نرم افزار‌های گوگل بود. البته هوآوی توانایی ساخت برنامه‌های جایگزین را دارد، اما محبوبیت برنامه‌های گوگل، کار این شرکت را دشوار می‌کند. در هر صورت با ساخت برنامه‌های جایگزین اختصاصی، هوآوی به تولید مدل‌های جدید خود ادامه می‌دهد و در سال گذشته توانست از این چالش سخت به سلامت عبور کند. قطعات ارتباطی و ۵G این شرکت نیز تنها در آمریکا مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و دیگر مشتریان بزرگ هوآوی مانند انگلیس و آلمان، همچنان با هوآوی همکاری خواهند کرد.

دیگر چالش هوآوی در سال گذشته، عرضه اولین مدل تاشو خود با نام میت ایکس بود، این مدل برای عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده بود که با توجه به عرضه ناموفق سامسونگ، هوآوی نیز تصمیم گرفت تا میت ایکس را با تاخیر روانه بازار کند. اتفاقی که موجب شد به طور کلی مشتریان زیادی به فکر خرید گلکسی فولد و میت ایکس نباشند و هوآوی نیز نتوانست سود بالایی از فروش میت ایکس به دست بیاورد.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

طراحی آیفون ۱۱، سوژه جذابی برای رسانه‌ها

شاید نتوان نام این اتفاق را چالش نامید، اما در سال گذشته اپل به دلیل طراحی خاص دوربین سری آیفون ۱۱، به سوژه‌ای داغ برای رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی تبدیل شد. اتفاقی که نشان می‌هد علی‌رغم کیفیت این محصول، طراحی آن برای کاربران قابل قبول نیست، اما در هر صورت این اتفاق به قدری چالش‌برانگیز نبود که فروش سری آیفون ۱۱ را زیر سوال ببرد، در واقع سری پرچمدار آیفون مانند همیشه، فروش بسیار مطلوبی داشت.

مروری بر سال ۲۰۱۸

شرکت‌های مختلف تحلیل و بررسی بازار، هر ساله آمار‌های خود از مقدار فروش و سهم بازار هر شرکت را منتشر می‌کنند. آمار‌های شرکت‌های مختلف اختلاف بسیار اندکی با یکدیگر دارند و معمولا بر روی صحت آمار‌های تمامی شرکت‌ها تحلیلی معتبر می‌توان حساب باز کرد. در سال ۲۰۱۸ بسیاری از شرکت‌ها عنوان کردند که هوآوی با اختلاف اندکی توانست از نظر سهم بازار و عرضه تلفن هوشمند، اپل را پشت‌سر بگذارد. البته اختلاف این دو شرکت در فروش بسیار اندک بود و به همین جهت، برخی دیگر شرکت‌های تحلیلی عنوان کردند که اپل، هنوز فروش بیشتری نسبت به هوآوی دارد. آمار‌های شرکت کونتر‌پونت (تصویر زیر) اختلاف یک میلیونی بین فروش تلفن‌های هوشمند اپل و هوآوی را نشان می‌داد، در هر صورت این آمار‌ها نشان می‌داد که اپل از نظر فروش به اپل رسیده و به زودی این شرکت را پشت‌سر می‌گذارد.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

سال ۲۰۱۸ سامسونگ توانست مانند سال‌های قبل، با عرضه ۲۹۱ میلیون تلفن هوشمند به بازار، به عنوان برترین شرکت تولید کننده تلفن همراه در این زمینه شناخته شود. این شرکت در سال ۲۰۱۸ سهم ۲۰ درصدی از بازار کل جهان را در اختیار داشت. پس از سامسونگ، شرکت اپل با فروش سری آیفون‌های خود، تعداد ۲۰۶ میلیون تلفن هوشمند به فروش رساند و ۱۴ درصد بازار جهانی را مال خود کرد. شرکت هوآوی با اختلاف بسیار کم، با فروش ۲۰۵ میلیون گوشی همراه و همان سهم ۱۴ درصدی، در تعقیب اپل بود. شرکت‌های شیائومی، اوپو، ویوو، ال‌جی و لنوو نیز در ادامه این فهرست و با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حضور داشتند.

صعود سامسونگ و هوآوی و سقوط اپل در سال ۲۰۱۹

عاقبت برنامه ریزی سه شرکت برتر این حوزه یکسان است، به نظر می‌رسد طی چندین سال آینده، فهرست سه شرکت برتر از نظر فروش تلفن هوشمند، عضوی به جز سامسونگ، هوآوی و اپل نداشته باشد، اما این شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر، جایگاه‌های متفاوتی به دست می‌آورد. در سال میلادی گذشته، سامسونگ موفق شد حدود ۵ میلیون تلفن هوشمند بیشتری به فروش برساند. این افزایش فروش خفیف ثمره معرفی مدل‌های جذاب و مقرون به صرفه سری گلکسی A است. این درحالی است که پرچمداران سامسونگ در سال گذشته طبق انتظار این شرکت، فروش نداشتند و سامسونگ پرچمداران کمتری را به بازار عرضه کرد.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

یک اتفاقی که همه منتظر آن بودنداتفاق افتاد. اما هوآوی سرانجام توانست به صوت قطعی و رسمی، اپل را شکست دهد. حتی تحریم‌های آمریکا نیز نتوانست مانع رشد این شرکت شود و اپل در نهایت از هوآوی شکست خورد. هوآوی در سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیون تلفن هوشمند بیشتری به بازار عرضه کرد، این رشد قابل توجه با وجود تحریم‌ها و افت فروش این شرکت در ماه‌های پایانی سال به دست آمد، هوآوی قصد داشت تا در سال ۲۰۱۹، مقام اولی سامسونگ را نیز از چنگ این شرکت درآورد. سهم بازار هوآوی از ۱۴ درصد به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است، با دو درصد رشد، بیشترین مقدار افزایش سهم بازار در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. سامسونگ تنها یک درصد رشد سهم بازار داشت.

در این موضوع شکی نیست که شرکت اپل با وجود عرضه موفقیت آمیز سری آیفون ۱۱، در سال ۲۰۱۹ از هوآوی عقب ماند و با ۱۰ میلیون کاهش فروش و یک درصد افت سهم بازار، در حال حاضر در مقام سوم برترین تولید کنندگان تلفن هوشمند در جهان ایستاده است. مدیران اپل از مدت‌ها پیش این پیش‌بینی را داشتند و به همین جهت این شرکت در سال جاری، یک مدل میان‌رده با کیفیت و با قیمت اقتصادی با نام آیفون ۹ را روانه بازار خواهد کرد. اولین مدل اقتصادی اپل آیفون SE نام داشت که با ۳۰ میلیون نسخه فروش، یکی از محبوب‌ترین محصولات اپل به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در پایان سال ۲۰۱۹، فروش خود را حدود ۲۰ میلیون نسخه افزایش دهد.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

صادرات گوشی هوشمند به کشورهای بزرگ بسیار مهم است، از این رو بعد از اپل، شرکت شیائومی دیده می‌شود، این شرکت نیز فروش خود را افزایش داده و از ۱۱۹ میلیون تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۸، به ۱۲۴ میلیون تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۹ رسیده است. البته سهم بازار این شرکت نسبت به سال قبل تغییری نکرده و هنوز هم ۸ درصد از بازار جهانی در دستان شیائومی است. مقدار گسترده‌ای از این سهم بازار، به کشور هند تعلق دارد، شیائومی در هند یک برند محبوب محسوب می‌شود و فروش بالایی دارد. شرکت اوپو، پنجمین شرکت از نظر عرضه تلفن هوشمند در بازار است. این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۸ تنها ۸۰۰ هزار نسخه تلفن هوشمند بیشتری فروخته و مانند هوآوی سهم بازار اوپو نیز تغییری نداشته است.

اما سنگین‌ترین کاهش فروش تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۹ برای شرکت کره‌ای ال‌جی است، این شرکت در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰ میلیون تلفن هوشمند به فروش رساند که این مقدار در سال گذشته به نزدیک ۳۰ میلیون نسخه رسید، با توجه به تولیدات محدود ال‌جی، این مقدار افت فروش به معنای از دست دادن ۲۵ درصد از تولیدات بخش تلفن همراه این شرکت است. ال‌جی همچنین یک درصد از سهم ۳ درصدی بازار جهانی را از دست داد.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

نباید همواره به برندهای قدیم نگاه داشت، شرکت ریلمی، از برند‌های جدید سال ۲۰۱۹ بود، ریلمی تا سال ۲۰۱۸ یکی از برند‌های زیرشاخه شرکت اوپو محسوب می‌شد، اما در پایان سال ۲۰۱۸، خبر جدایی ریلمی از اوپو و مستقل شدن این برند، منتشر شد. ریلمی در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک برند مستقل ۲۰ میلیون تلفن هوشمد به بازار عرضه کرد که برای سال نخست، رقمی قابل توجه است. ریلمی تخت نظر اوپو، تنها ۴ میلیون تلفن هوشمند تولید می‌کرد.

عیب اصلی شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ و اپل آن بود که شرکت‌های چینی را دست کم گرفتند، اما حال می‌بینید که این شرکت‌ها روز به روز پیشرفت داشته و در حال تسخیر بازار هستند.

جدول فروش شرکت‌های مختلف بر اساس بازه زمانی سه ماهه

یکی دیگر از جدول‌های ارائه شده، گزارش مالی هر شرکتبر اساس بازه سه ماهه یا فصلی است. در جدول زیر مقدار فروش و افت و خیز ۵ شرکت برتر بازار طی سه سال اخیر را مشاهده می‌کنید. بازی زمانی این جدول از سه ماهه ابتدای سال ۲۰۱۷ (Q1، ۲۰۱۷) آغاز و به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ (Q4، ۲۰۱۹) ختم می‌شود.

جدول فروش شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۹، هوآوی با وجود تحریم‌ها بالاتر از اپل ایستاد

همانطور که مشاهده می‌کنید شرکت سامسونگ از ابتدای سال ۲۰۱۷ با افت فروش نسبی همراه بوده است، سامسونگ در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، بیشترین مقدار فروش خود در سال گذشته را تجربه کرد. اما برخلاف سامسونگ، هوآوی از ابتدای سال ۲۰۱۷، روند صعودی را در بازار طی می‌کند، این شرکت در سال گذشته طی سه ماهه سوم بالاترین میزان فروش خود را به دست آورد. اما شرکت اپل که تنها در سه ماهه پایانی هر سال و همزمان با معرفی سری پرچمدار جدید خود، با افزایش فروش همراه می‌شود، طی سال گذشته نیز در ۹ ماه ابتدایی وضعیت قابل توجهی نداشت، اما در سه ماه پایانی، بیش از سامسونگ و هوآوی، گوشی هوشمند فروخت و عمده فروش این شرکت به بازه زمانی سه ماه پایان سال بازمی‌گردد.

هوآوی پس از قطع همکاری با گوگل در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹، با ۷ درصد افت فروش همراه بود که با ادامه‌دار شدن این روند، ادامه کار برای این شرکت چینی، دشوار خواهد شد. هوآوی تاکنون این مقدار کاهش فروش را تجربه نکرده است. پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۰ برای هوآوی و به طور کلی شرکت‌های چینی چالش‌های زیادی را به همراه داشته باشد، از روز‌های ابتدایی سال این کشور درگیر ویروس کرونا بوده و همین مورد بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های این کشور را به تعطیلی کشانده است، اقتصاد چین با جنگ تجاری آمریکا نیز دست و پنجه نرم می‌کند و غرب به سختی مقابل رشد اقتصادی چین ایستاده است. با این وجود باید منتظر نشست و دید چین و شرکت‌های چینی، در ادامه سال چه شرایطی را خواهند داشت.

گزارش از عبدالله مطیع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار