مجلس و کمیسیون‌های مختلف آن، نقشی بسیار مهم در چینش سفره اقتصادی مردم در کشور دارد.
کد خبر: ۸۲۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 09 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: بحث داغ انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدتی است از مهم ترین مسائل مورد بحث، انتقاد و پیشنهاد مردمی قرار گرفته است.

شاید بسیاری از مردم انتخابات را با نگاه سیاست بنگرند اما اقتصاد، از پررنگ ترین نکات در انتخاب یک نماینده برای شهرها و حوزه های انتخابیه به شمار می رود. تخصص و یا تجربه افراد نیز بسیار مورد بحث قرار می گیرد. اینکه آیا فرد حاضر در سمت نامزدی انتخابات باید تخصص کافی داشته باشد یا تجربه کافی، از جمله محورهای پر بحث این روزهاست.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جز یکی از مهم ترین کمیسیون ها ست که تاثیر بسزایی در زندگی مردم دارد. مصوبه ها، طرح و نظریه هایی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد به نوعی مهر تایید نهایی برای اجرای قانون در جامعه است.

این کمیسیون یکی پر رفت و آمد ترین مکان ها برای وزرای دولتی است، گره خوردن اقتصاد به تمام حوزه‌ها نظیر موضوعات اجتماعی، مسائل شهری، فرهنگی و هنری، سیاسی و حتی سینما و تئاتر درب اتاق این جلسات را برای تمام وزرا همواره باز گذاشته است.

نقش کمیسیون اقتصادی مجلس بر سفره‌های مردم / تجربه یا تخصص شرط ورود به حیطه اقتصادی مجلس؟!

* تصویر کمیسیون اقتصادی و عمران مجلس با حضور وزرای اقتصاد و صمت

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وظایف سنگینی به عهده دارد که در صورت اتخاذ تصمیمات درست و به موقع می تواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند اما در صورتی که موفق به اتخاذ یک تصمیم درست نشود می تواند کشور را به بحران بکشاند.

بارزترین اقدامات مثبت و منفی کمیسیون اقتصادی دوره فعلی مجلس شورای اسلامی

از اقدامات مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی،  می توان به توجه ویژه این کمیسیون به ایجاد مناطق آزاد اشاره کرد که عده ای از کارشناسان این اقدام را ناشیانه و برخی دیگر از این اقدام استقبال کردند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تلاش های این کمیسیون برای حل معضلات اقتصادی، بررسی و تصویب «طرح بانکداری جمهوری اسلامی» بوده است. طرحی که با مخالفت های متعدد مقامات مواجه شد.

از دیگر اقدامات این کمیسیون می توان به طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی، طرح حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید در مقابل اقدامات ظالمانه آمریکا و طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات اشاره کرد.
 
 
 عبدالکریم رجبی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دوره نهم در همین خصوص اظهار کرد: همانطور که می دانید کمیسیون اقتصادی یکی از مهم ترین کمیسیون های مجلس شورای اسلامی است که مشکلات موجود در کشور از جمله تحریم ها, استکبار جهانی بر عهده این کمیسیون است.

وی ادامه داد: هر ساله نامگذاری توسط رهبر انقلاب اسلامی صورت می گیرد که سال هاست به علت اهمیت و ضعف حوزه اقتصاد، تاکید مقام معظم رهبری به موضوعات اقتصادی است. قوانین و مصوبات اقتصادی در مجلس اهمیت ویژه ای را برای سفره معیشت مردم خواهد داشت.

رجبی افزود: کمیسیون اقتصادی در دوره دهم رشد خوبی کرد؛ همچنین روی بعضی از مسائل تمرکز ویژه ای داشته که این مسئله قابل تحسین است. یکی از مواردی که کمیسیون اقتصادی به آن توجه داشت موضوع بانکداری اسلامی بود که در حوزه ساماندهی بانک ها و سیستم بانکی پیشرفت خوبی داشت.

وی از دیگر اقدامات کمیسیون اقتصادی مجلس فعلی به تدوین و تصویب قانون جامع مالیاتی اشاره کرد که یکی از قوانین مادر در حوزه اقتصادی (باتوجه به تحریم کشور ما در زمینه فروش نفت) به حساب می آمد که البته با تغییر این مصوبه توسط وزیر اقتصاد و تدوین طرحی جدید انجامید.

تصویب مکرر تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اقدام منفی کمسیسون اقتصادی

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از اقدامات منفی این دوره به تصویب بیش از حد مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: با توجه به آن که ما به درآمد مالیاتی در کشور نیازمندیم , پس تصویب بیش از حد مناطق آزاد نمی تواند به نفع ما باشد.

وی گفت: ویژگی های مثبت تصویب مناطق آزاد در کشور اشتغالزایی در کشور است و از ویژگی های منفی می توان به ورودی مواد و اجناس خارجی به کشور اشاره کرد که با توجه به اینکه کشور ما در زمینه اقتصاد مقاومتی حرکت می کند این نکته ای منفی در کشور به شمار می رود.
 
رجبی در پایان افزود: به نظر می‌رسد عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی ۴ سال گذشته، عملکردی  مثبت و در جهت رشد اقتصادی کشورمان بوده است.
بنظر می‌رسد  کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی دوره دهم پتانسیل خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی و رشد اقتصادی دارد اما نه تنها  به دلایلی  هیچ کدام از لوایح  وطرح های مطرح شده در  مجلس تصویب نشدند بلکه نتوانسته اند به قانون در کشور تبدیل شوند. امیدواریم در دوره های بعدی مجلس شورای اسلامی  شاهد نهایی شدن این طرح ها و لوایح باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار