در طول دو هفته درگیری کشور با بحران کرونا انگار همه آن همایش ها و مانورها و شعار های شیرین، خواب و خیالی بود که با یک زنگ هشدار از بین رفت. زنگ بحران نشان داد هزینه سمینارها و همایش ها در ایران تا چه حد بازدهی دارد. این روزها خبر از ایثار و تلاش هر سازمان و نهادی در خبرها شنیده می شود جز متولی اصلی مدیریت بحران.
کد خبر: ۸۲۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶ 03 March 2020

«تابناک کرمان»، یعقوب دبیری نژاد؛ پدافند غیر عامل به زبان ساده به معنی مقابله و پیشگری از تهدیدات و خطرات احتمالی است و قدمت آن را می‌توان به اولین روز غار نشینی انسان‌های اولیه نسبت داد.
 
 
پدافند غیر عامل و آزمون کرونا
موضوع پدافند غیر عامل در دو دهه اخیر مورد توجه کشور‌های بسیاری قرار گرفت. در ایران سازمان پدافند غیر عامل سال ۱۳۸۲ تشکیل و شروع بکار نمود.

اهمیت این سازمان به حدی است که از نظر ساختاری بعنوان یک نهاد حاکمیتی محسوب می‌گردد و دارای استقلال مالی است. حوزه ماموریت سازمان پدافند غیر عامل تنها محدود به تهدیدات دشمنان نیست و موضوعات مختلفی از جمله بلایای طبیعی، امنیت سلامت، تهدیدات اقتصادی، انرژی و... را در می‌گیرد. این سازمان مهم باید همیشه آمادگی مواجهه با هر تهدیدی را از قبل داشته باشد و در زمان وقوع بحران، وظیفه هدایت مردم و آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران را برعهده دارد.

در تمام طول سال نام سازمان پدافند غیر عامل را با برگزاری مانور‌ها و سمینار‌ها و همایش‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی آنچنانی می‌شنویم.

اما در طول دو هفته درگیری کشور با بحران کرونا انگار همه آن همایش‌ها و مانور‌ها و شعار‌های شیرین، خواب و خیالی بود که با یک زنگ هشدار از بین رفت. زنگ بحران نشان داد هزینه سمینار‌ها و همایش‌ها در ایران تا چه حد بازدهی دارد. این روز‌ها خبر از ایثار و تلاش هر سازمان و نهادی در خبر‌ها شنیده می‌شود جز متولی اصلی مدیریت بحران.

این روز‌ها همه پای کار آمده‌اند، پزشکان و پرستاران بی هیچ منتی در خط مقدم ایستاده اند. قوه قضائیه، ارتش و سپاه، نیروی انتظامی، شهرداری، آتش نشانی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و از همه مهمتر مردم، اما همچنان خبری از برگزارکنندگان مانور‌ها و همایش‌های پرخرج مقابله با بحران نیست.

البته در این آزمون سخت و دشوار خیلی‌های دیگر هم نمره مردودی گرفتند، پزشکانی که از ترس ابتلا به کرونا مطب هایشان را بستند، احتکار کنندگانی که نان در خون مردم زدند، شایعه پراکنانی که برای جلب توجه، ترس و دلهره به جان مردم انداختند، آشوبگرانی که به مراکز بهداشتی خسارت زدند و....

آمار امروز فوتی‌های کرونا، دل همه هموطنان را به درد آورد. اما‌ای کاش بهای جان این عزیزان درس بزرگی باشد برای مسئولین امر، که بدانیم و بدانند مقابله با بحران، با سخنرانی و کنفرانس‌های متعدد چنین نتیجه‌ای در بر خواهد داشت. به قول سعدی به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.

انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار