رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس با اشاره به قانون اساسی و آیین نامه داخلی شرایط تشکیل مجلس یازدهم در بحران کرونایی و تعویق در برگزاری انتخابات مرحله دوم را بررسی کرد.
کد خبر: ۸۳۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ 15 March 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمدجواد کولیوند با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم به روز 21 شهریور ماه سال 99 منتقل شد، در خصوص تشکیل مجلس آینده توضیح داد و گفت: مجلس زمانی تشکیل نمی شود که اتفاق خارق العاده ای بیافتد، حدود سه چهارم نمایندگان مجلس حضور پیدا نکنند یا اتفاقی برای آنها بیافتد که در آن زمان مجلس تشکیل نمی شود.

نماینده مردم کرج و اشتهارد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر انتخابات مجلس در نهایت 8 حوزه و برای تعیین نهایت 30 کرسی به مرحله دوم رفته است، این بدان معنی است که ممانعتی برای شکل گیری مجلس یازدهم وجود ندارد.

وی باتاکید بر اینکه مجلس با حضور دو سوم نمایندگان تشکیل می شود، بیان داشت: در واقع مجلس با حدود 194 نماینده امکان تشکیل دارد این در حالی است که درانتخابات 2 اسفند ماه بالغ بر 270 نماینده از سوی مردم انتخاب شده اند بنابراین مشکلی برای تشکیل مجلس یازدهم در خرداد ماه وجود ندارد.

این نماینده مجلس در این باره که گفته می شود همچنان فرآیند انتخابات مجلس به اتمام نرسیده است، توضیح داد: فرآیند انتخابات در حوزه هایی که به مرحله دوم رفته اند همچنان ادامه دارد و این امر دخلی به تشکیل مجلس ندارد چرا که بیش از دو سوم نمایندگان از سوی مردم انتخابات و صحبت این انتخاب تایید شده است.

کولیوند با اشاره به فوت نماینده آستانه اشرفیه و تعیین تکلیف نماینده برای این حوزه انتخابیه، گفت:انتخابات مجلس در حوزه آستانه اشرفیه در سال 1400 برگزار می شود، مجمع نمایندگان استان گیلان یکی از نمایندگان نزدیک به این حوزه انتخابیه را مسئول پیگیری مشکلات مردم آستانه اشرفیه تعیین می کند تا زمانی که نماینده این حوزه انتخابیه در میان دوره ای انتخاب شود.

وی در این باره که احتمال دارد ویروس کرونا تا خرداد ماه ادامه پیدا کند و امکان برگزاری افتتاحیه مجلس وجود نداشته باشد، گفت: این مسائل احتمال  است اما  اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور بگوید که همچنان در خرداد ماه آثار و تبعات ویروس در کشور وجود دارد و نباید تجعمات داشته باشیم، به تبع آن مجلس هم افتتاحیه را عقب می اندازد، اما اگر ویروس فروکش کند و قابل کنترل باشد، مجلس می تواند به روال قانونی در تاریخ مشخص افتتاحیه خود را برگزار کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: به هر حال ممکن است اجلاسیه مجلس یازدهم با توافق ملی عقب تر بیافتاد، اما این نکته حائز اهمیت است که در قانون اساسی تاکید شده که هیچ گاه نباید کشور بدون مجلس نباشد، دراین شرایط ممکن است از رهبری دستور گرفته شود که به طور مثال یک ماه دیگر نمایندگان قبلی مسئولیت را بر عهده داشته باشند و مجلس دهم ادامه پیدا کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار