سالی که پشت سر گذاشته شد برای فرهنگ و هنر مازندران پر از خبرهایی بود که هم شامل موفقیت‌های هنرمندان می‌شود و هم خبرهای تلخ از دست دادن چهره های هنری در آن‌ها وجود دارد و هم تغییرها و تصمیم‌های مدیریتی در عرصه فرهنگ و هنر استان را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 28 March 2020

سال ۱۳۹۸ برای فرهنگ و هنر مازندران به واسطه برخی رویدادهای رقم خورده سالی متفاوت است. علاوه بر این که در این سال عمده رویدادهای روتین و معمولی فرهنگی برگزار شد، برخی برنامه‌ها و اتفاقات مربوط به حوزه فرهنگ و هنر نیز وجود داشت که توجه رسانه‌ها و جامعه را به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مازندران بیشتر کرد ؛ از درخشش برخی تولیدات هنری هنرمندان مازندران گرفته تا برگزاری جشنواره‌های مختلف و تغییر مدیریت در عرصه فرهنگ و هنر استان، نمونه‌های برجسته و قابل توجه می‌توان یافت.

فروردین؛ جشنواره‌های بهاری

فعالیت‌های فرهنگی و هنری این استان در فروردین سال ۱۳۹۸ به دلیل وقوع سیل بسیار کمرنگ بود. اما به مرور بر تعداد فعالیت‌ها افزوده شد و با عادی شدن شرایط چرخ فعالیت‌های فرهنگی و هنری مازندران روی ریل اصلی خود قرار گرفت.

نخستین رویداد فرهنگی مازندران در سالی که پشت سر گذاشتیم، برگزاری دومین جشنواره «آشه» در بابل بود که سوم فروردین به میزبانی روستای «شیاده» این شهرستان آغاز شد و بخشی از فرهنگ بومی مازندرانی‌ها به ویژه در حوزه کارآفرینی و مشاغل بومی را در کنار بعضی رسوم فرهنگی و اجرای موسیقی محلی به نمایش گذاشت.

نوروز هر سال معمولاً رویدادهای اینچنینی در مازندران تدارک دیده می‌شد. هرچند که شرق مازندران به دلیل درگیری با سیل امکان برپایی این رویدادهای فرهنگی را نداشت، اما در غرب استان هم جشنواره‌ها برپا بود و هم کنسرت‌های نوروزی موسیقی برگزار می‌شد. برای مثال هفتمین دوره جشنواره ملی سبزیه که به تولید آثار هنری با گل و گیاه اختصاص دارد در تعطیلات نوروز به میزبانی نوشهر برگزار شد و رامسری‌ها هم در پایان تعطیلات میزبان جشنواره فرهنگی هنری نوروزگاه بودند.

برپایی رسوم بومی فرهنگ مازندران هم که معمولا به تقویم وابسته است و حتی در حد اندک برگزار می‌شود؛ مانند عید مردگان که مثل همه فروردین‌های دیگر در برخی آرامگاه‌های استان مازندران برگزار شد.

آخرین گام‌های برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در مازندران در میانه همین ماه و در نشست استاندار با دبیر و عوامل برگزاری این جشنواره برداشته شد.

درگذشت استاد «جمشید مشایخی» در روز ۱۳ فروردین از اتفاقات مهم جامعه هنر کشور بود. تعدادی از هنردوستان ۱۶ فروردین در شهر کتاب بابل مراسم یادبودی برای این هنرمند برجسته سینما و تئاتر ایران برگزار کردند.

از دیگر مناسبت‌های فرهنگی فروردین هفته هنر انقلاب است که در مازندران نیز مانند سراسر کشور با برنامه‌های متعددی همراه بود. اما یکی از این برنامه‌های شاخص، برپایی بزرگداشت زنده‌یاد «سلمان هراتی» شاعر برجسته مازندرانی در تنکابن بود که ۲۰ فروردین برگزار شد.

یکی از رخدادهای قابل توجه فروردین ۱۳۹۸، نخستین رویارویی رسمی هنرمندان مازندران با «محمود شالویی» مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از زمان مدیرکل شدن‌ او در مازندران بود. ۲۷ فروردین در یک نشست مشترک که با حضور مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، رئیس وقت حوزه هنری مازندران و رئیس بسیج هنرمندان مازندران برگزار شد، تعدادی از هنرمندان استان حضور یافتند و فرصت پیدا کردند تا پس از ۸ ماه با مدیرکل جدید خود در فضایی رسمی و عمومی گفت‌وگو کنند. بخش زیادی از این نشست به بیان انتقادها بین هنرمندان و «محمود شالویی» مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گذشت.

اردیبهشت؛ بازگشت با کیفیت وارش

شاخص‌ترین اتفاق هنری سال مازندران را می‌توان برپایی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش دانست. رویدادی که با کیفیت بالایی نسبت به دوره‌ای گذشته و پس از ۴ سال به دبیری «مهدی قربان‌پور» در سه شهر مازندران و به مرکزیت بابل برگزار شد. در این دوره از جشنواره که از ۹ تا ۱۳ اردیبهشت در بابل، ساری و رامسر برگزار شد، ۱۱۷ فیلم از بین ۳ هزار و ۳۴۱ فیلم داخلی و خارجی که برای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه وارش فرستاده شده بود به مرحله نهایی در بخش‌های ترنه‌وا، جنگل‌های هیرکانی، مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، مرور فیلم‌های مردمشناسی گیلان و چشم‌انداز مردمشناسی سینمای جمهوری آذربایجان راه یافت. از اتفاق‌های قابل توجه وارش نهم در مازندران در نظر گرفتن بخش‌های جنبی متعدد فرهنگی و هنری برای جشنواره بود که انواع هنرها را در خود گنجاند و برای ۴ روز فضای شهر بابل را به فضایی کاملا فرهنگی و هنری تبدیل کرد.

یک روز پس از پایان نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، یعنی در چهاردهمین روز اردیبهشت انتخابات اعضای دومین دوره هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران برگزار شد. انتخاباتی که چند ماه بود به دلیل برخی اختلاف‌نظرهای بین هنرمندان نمایش استان به تعویق افتاده بود و حتی یک بار در ۲۷ آبان ۱۳۹۷ به دلیل به حد نصاب نرسیدن رأی دهندگان در مجمع همگانی هنرمندان هنرهای نمایشی استان، روز انتخابات لغو شد. در این انتخابات یاسر محمودی، داریوش شافی، فاطمه مکاری، حسن میرزایی و ابراهیم عمادی به عنوان اعضای اصلی دومین دوره هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران انتخاب شدند.

بخشی از رویدادهای فرهنگی هنری این ماه نیز مانند سایر سال‌ها تحت تاثیر هفته میراث فرهنگی قرار گرفته بود. برگزاری نهمین جشنواره فرهنگی هنری بهار نارنج نیز در بیست‌وهشتمین روز اردیبهشت از دیگر رویدادهای فرهنگی مازندران در این ماه بود.

خرداد؛ شب‌های فرهنگی

تقارن این ماه با روزهایی از ماه مبارک رمضان سبب شد که تعداد برنامه‌های فرهنگی و هنری کاهش یابد و برخی برنامه‌ها نیز به روال هر سال به شب‌ها موکول شود. سومین ماه سال برای فرهنگ و هنر مازندران با برپایی برنامه‌ایی به نام «شب فرهنگی در شهر آرش و دماوند» در نخستین روز این ماه آغاز شد. رویدادی فرهنگی و هنری که در محوطه موزه تاریخ این شهر با حضور هنرمندان و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برگزار شد و بخشی از ویژه‌برنامه‌های شب فرهنگی طراحی شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بود که در سایر شهرهای استان نیز برگزار شد.

درگذشت استاد «پرویز بهرام» هنرمند نام‌آشنای هنر دوبله سینما و تلویزیون کشور در ششمین روز خرداد از دیگر رویدادهای مهم عرصه فرهنگ و هنر مازندران بود. زنده‌یاد بهرام هرچند که در مازندران سکونت نداشت، اما اهل بابل بود و حتی به درخواست تعدادی از فعالان فرهنگی این شهر، خوانش تعدادی از سفرنامه‌ها و داستان‌های نیما یوشیج در زمان سکونت‌اش در این شهر را اجرا کرده بود.

۲۸ خرداد نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ساری آغاز شد و طی ۳ روز ۵۶ قصه‌گوی برتر راه یافته به مرحله نهایی از سراسر کشور با هم رقابت کردند.

تیر؛ از تغییر مدیرکل تا شاخص‌ترین کنسرت سال

با آغاز فصل گرما از تعداد رویدادهای فرهنگی و هنری شاخص مازندران کاسته شد. برنامه‌های فرهنگی گالری‌های استان یا اجرای نمایش در شهرهای مختلف روالی عادی را طی می‌کرد، اما چند اتفاق شاخص و برجسته فرهنگی و هنری در این ماه رقم خورد که تیر را به یکی از ماه‌های مهم فرهنگی و هنری استان در سال ۱۳۹۸ تبدیل کرد.

نخستین رویداد فرهنگی هنری مازندران در این ماه برپایی کنسرت «ریشه تا همیشه» توسط گروه فرهنگی «آیین زندگی مازندران» بود که ۲ تیر در ساری برگزار شد. این گروه پس از حدود دو دهه فعالیت، برای نخستین بار اقدام به برگزاری کنسرتی ترکیبی از موسیقی و آیین‌های بومی مازندران کرد.

برپایی نمایشگاه مد و پوشش اسلامی از ۴ تا ۹ تیر با حضور طراحان لباس از استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، قم، تهران و مازندران به میزبانی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مازندران واقع در قائمشهر یکی از رویدادهای هنری استان در این ماه محسوب می‌شد.

یکی از انتصاب‌های مهم مدیریتی حوزه فرهنگ و هنر مازندران نیز در همین ماه رقم خورد. ۲۲ تیر اعلام شد که «عباس زارع» معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده و «محمود شالویی» که تیر ۱۳۹۷ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شده بود از این پست کنار رفت. زارع از سال ۱۳۹۲ معاون فرهنگی این اداره کل بود.

شاخص‌ترین کنسرت موسیقی سال ۱۳۹۸ مازندران نیز در آخرین شب‌های همین ماه به میزبانی ساری روی صحنه رفت. تور کنسرت‌های «شهر خاموش» با حضور «کیهان کلهر» در این ماه به ساری رسید و در آخرین شب اجرا از اساتید «ابوالحسن خوشرو» و «محمدرضا اسحاقی» تقدیر شد.

مرداد؛ مازندران در قاب عکس

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران سعی کرد در نخستین گام مدیریتی خود از ظرفیت فرهنگی تقویم تبری با استفاده از مشاوره برخی فعالان فرهنگی استفاده بهتری داشته باشد. به همین دلیل مرداد ماه ۱۳۹۸ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته به سال نو تبری توجه شد. تقریبا طی یک هفته در تمام شهرهای مازندران برنامه‌های فرهنگی به مناسبت آغاز سال نو تبری اجرا شد و شهروندان شهرهای بزرگ مانند ساری شاهد به راه افتادن کاروان‌های موسیقی تبری در شهر بودند.

تعدادی از عکاسان خبری مازندران در این ماه نمایشگاهی از عکس‌های شاخص خبری استان طی سال‌های ۱۳۹۷ و چند ماه نخست ۱۳۹۸ برگزار کردند. این نمایشگاه که «کیوسک» نام داشت از ۱۶ مرداد در کافه‌گالری هامون ساری گشایش یافت و تا ۲۸ مرداد نیز برپا بود. در نخستین نمایشگاه کیوسک ۹۸ عکس در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. «کیوسک» تنها نمایشگاه سال ۱۳۹۸ بود که ده‌ها مدیر و مسئول را به خود کشاند و در آخرین روز آن نیز استاندار مازندران به تماشای عکس‌ها رفت.

۱۷ مرداد مراسم اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ساری برگزار شد و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.

در آخرین روز این ماه همزمان با سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، طرح ملی سینما خاطره در روستاهای کم برخوردار شهرستان تنکابن آغاز شد.

شهریور و مهر؛ رویدادهای فرهنگی مذهبی

ششمین و هفتمین ماه سال ۱۳۹۸ به دلیل تقارن با ماه‌های محرم و صفر عملا ماه توقف و کاهش رویدادهای فرهنگی و هنری شاخص بود. اما رویدادهایی با نگاه مذهبی و محوریت قیام حسینی در این استان تدارک دیده شد. دومین جشنواره فرهنگی - هنری اشکواره حسینی مازندران که در آمل برگزار شده بود یکی از همین رویدادهاست. طی این دو ماه حدود هشت هزار اثر در بخش‌های فیلم مستند و کوتاه، نمایش خیابانی، شعر، عکس، سرود، تواشیح و دلنوشته با موضوع امام‌حسین(ع) و مدافعان حرم به دبیرخانه این اشکواره فرستاده شد که آثار منتخب توسط هیات داوران در سالن‌های فرهنگی و هنری و نگارخانه‌های شهرستان آمل به نمایش گذاشته شد. البته اختتامیه این اشکواره در آبان برگزار شد. طی این دو ماه مجالس تعزیه زیادی هم در مازندران برگزار شده بود.

مدیریت حوزه هنری مازندران نیز در این ماه تغییر کرد و «سینا دلشادی» پس از حدود ۶ سال مدیریت بر این نهاد فرهنگی در مازندران، جای خود را به «مهدی معصومی گرجی» معاون فرهنگی خود داد.

یکی از رویدادهای زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر مازندران نیز در مهر ماه رقم خورد. سالن شماره ۲ سینما سپهر ساری پس از سال‌ها بلااستفاده ماندن در روز ۲۳ مهر پس از تجهیز و نوسازی برای پخش فیلم آغاز به کار کرد.

در همین ماه تندیس بیست‌ویکمین جشن سالانه خانه سینما در بخش مستند کوتاه برای مستند بومی «دلبند» به «یاسر طالبی» هنرمند جوان مازندرانی اهدا شد.

آبان؛ ترافیک رویدادهای فرهنگی و هنری

پس از یک وقفه دو ماهه در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مازندران به دلیل تقارن با ماه‌های محرم و صفر، هشتمین ماه سال با ترافیک رویدادهای فرهنگی و هنری همراه بود. به طوری که در رسانه‌ها و اظهارات مدیران استان با نام «آبان فرهنگیِ مازندران» از آن یاد می‌شد.

ششم آبان فراخوان چهارمین جشنواره ملی سیاه‌بازی که به میزبانی مازندران برگزار می‌شود منتشر شد. این جشنواره قرار است تابستان امسال برگزار شود.

مسئولان استان بسته‌ای فرهنگی از برنامه‌های مختلف را برای مازندران در نظر گرفتند که شامل برپایی جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی در شهرهای مختلف می‌شد. مجموعه‌ای یک هفته‌ای که از ۱۴ آبان روز ملی مازندران آغاز می‌شد و تا ۲۱ آبان سالروز تولد «نیما یوشیج» ادامه داشت.

مازندرانی‌ها در این ماه جشن تیرماسیزه شو را هم برگزار کردند. پایان‌بخش این هفته فرهنگی برگزاری مراسم شب تولد نیما و اهدای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد «ابوالحسن خوشرو» در ساری بود.

مهم‌ترین رویداد تئاتری مازندران در این ماه برگزار شد. سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان از ۲۰ تا ۲۳ آبان در ساری با حضور ۱۲ گروه نمایشی از ۸ شهرستان برگزار شده بود که این تعدد گروه‌ها پس از چند سال مورد انتقاد بسیاری از اهالی تئاتر قرار گرفت. تعدادی از مخاطبان تئاتر استان از کیفیت نمایش‌های روی صحنه رفته در این جشنواره انتقاد داشتند. در نهایت هم ۲ گروه به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شدند که هیچ کدام نتوانستند جواز حضور در جشنواره تئاتر فجر را کسب کنند تا مازندران پس از حدود یک دهه یک بار دیگر در بخش صحنه‌ای و خیابانی تئاتر فجر بدون نماینده باشد.

نمایشگاه نقاشی‌ «رحیم مولاییان» هنرمند برجسته و شناخته شده مازندرانی در این ماه با عنوان «دگردیسی نقش‌مایه‌های اساطیری» به میزبانی گالری سیحون تهران برگزار شد و مورد استقبال بسیاری از هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی کشور قرار گرفت.

از دیگر اتفاقات مهم فرهنگی و هنری مازندران در این ماه برپایی چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان بود که این بار در مکانی جدید برپا شده بود. کتاب‌هایی از ۵۱۱ ناشر استانی و ملی و بین‌المللی در ۱۸۰ غرفه نمایشگاهی مرکز بین‌المللی تجارت سعید در جاده فرح‌آباد در دسترس علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفت.

همراه با نمایشگاه کتاب برای نخستین بار نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مازندران نیز برگزار شد. اما دور بودن و ناشناخته بودن محل برگزاری نمایشگاه، افزایش ناگهانی قیمت بنزین و قطعی سراسری اینترنت در روزهای برپایی این دو نمایشگاه سبب شد که استقبال بسیار کمی از نمایشگاه کتاب و مطبوعات مازندران شود.

آذر؛ پایان تدوین دانشنامه

پس از یک ماه پرترافیک در فعالیت‌های هنری، تعدد این رویدادها در استان باز هم به روال عادی در مراکز فرهنگی و هنری استان بازگشت. اما چند خبر برجسته نیز در بین خبرهای فرهنگی این ماه مازندران دیده می‌شد. نهم آذر استاندار مازندران خواهان تشکیل ستاد مفاخر استان به منظور شناسایی نخبگان فرهنگی و الگوسازی مفاخر استان برای جوانان شد.

ساخت سریال پرمخاطب «پایتخت ۶» نیز در یازدهمین روز همین ماه در شیرگاه کلید خورد. نگارش مهم‌ترین مجموعه اطلاعاتی فرهنگی مازندران، یعنی دانشنامه تبرستان و مازندران در این ماه پس از حدود ۱۰ سال فعالیت مستمر گروه تدوین دانشنامه به پایان رسید و اثر برای انجام مراحل چاپ در اختیار ناشر قرار گرفت.

در این ماه «معصومه فرجی» که چند سال مسئولیت واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران را بر عهده داشت، به عنوان معاون فرهنگی و رسانه‌ای این نهاد منصوب شد تا برای نخستین بار پای بانوان نیز به عرصه مدیریت فرهنگ استان باز شده و بالاترین پست بانوان در مدیریت فرهنگ و ارشاد استان ثبت شود.

دی؛ ماهِ آرام فرهنگ و هنر

زمستان ۱۳۹۸ هم برای فرهنگ و هنر مازندران خبرهای شاخص زیادی نداشت. در عین حال که رویدادهای فرهنگی در شهرهای مختلف این استان در حال برگزاری بودند و هنرمندان در رشته‌های مختلف مشغول فعالیت بودند، در این ماه کمتر رویدادی به عنوان یک اتفاق مهم استانی به چشم آمد.

نمایشگاه «راهی و آهی» مجموعه‌ای از تابلو خط‌نگاره‌های «سید خلیل یوسفی» و تزئین پوشاک تولید داخل با آثار این گرافیست مازندرانی بود که در این ماه به میزبانی گالری هنر ساری گشایش یافت و پای «سیده مرضیه شفاپور» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به این نمایشگاه باز کرد.

مجموعه کتاب و آلبوم «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» نیز ۴ دی با حضور عوامل تولید این آلبوم از جمله استاد «ابوالحسن خوشرو» در آمل رونمایی شد. در این مراسم برخی چهره‌های شاخص موسیقی کشور از جمله استاد «علی‌اکبر شکارچی» نیز حضور داشتند. در یازدهمین روز از همین ماه نیز نام استاد خوشرو به فهرست گنجینه‌های زنده بشری پیوست.

بهمن؛ سینما و سیمرغ و موسیقی

یازدهمین ماه سال نیز برای مازندران ماه پرترافیکی در رویدادهای شاخص فرهنگی بود. چهار شهر از مازندران در این ماه نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شدند و ۵ روستا نیز به جمع نامزدهای روستای دوستدار کتاب کشور پیوستند.

اما مهم‌ترین رویداد هنری استان در این ماه مانند چند سال اخیر، میزبانی از اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر بود. سینما سپهر ساری از ۱۵ تا ۲۱ بهمن محل اکران ۱۳ فیلم از آثار حاضر در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بود. برخی حاشیه‌های پیش از جشنواره سبب شد که استقبال از این رویداد در مازندران نسبت به سال ۱۳۹۷ کمتر باشد. بنا به آمارها در مجموع ۲۶ سانس اکران فیلم‌های بخش سیمرغ و پروانه‌ها در نوبت صبح و بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در نوبت عصر، ۱۲ هزار نفر به تماشای فیلم‌ها رفتند که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ پنج هزار نفر کاهش حضور مخاطبان را نشان می‌داد.

برای نخستین بار در بهمن ۱۳۹۸ سه هنرمند اهل مازندران نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شدند. «سامان لطفیان» فیلمبردار اهل قائمشهر، «پریناز ایزدیار» هنرپیشه اهل بابل و «محمدحسین مهدویان» کارگردان شناخته شده بابلی هر کدام در رسته‌های فعالیت خود نامزد دریافت سیمرغ بلورین شدند که در نهایت مهدویان توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند و نخستین هنرمند مازندرانی لقب بگیرد که این جایزه را توانست کسب کند.

در این ماه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز برگزار شد که مازندران هیچ نماینده‌ای در بخش صحنه‌ای و خیابانی آن نداشت و فقط یک نمایش از این استان در بخش رادیوتئاتر از مازندران حضور داشت.

در روزهای پایانی بهمن نیز جشنواره استانی موسیقی فجر در ساری برگزار شد. پارسال برای نخستین بار دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی فجر تصمیم گرفتند در چند استان اجراهای جشنواره را برگزار کنند که مازندران نیز یکی از این استان‌ها بود. طی ۳ روز پایانی این ماه ۵ گروه در سالن هلال احمر ساری به اجرای موسیقی مازندرانی، سنتی ایرانی و پاپ پرداختند.

همچنین ۳ گروه «آوای تبری» از ساری، «آیشم» از آمل و «همنوازان فاخته» از تنکابن در سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند.

اسفند؛ لغو برنامه‌های فرهنگی

دوازدهمین ماه ۱۳۹۸ برای تمام اقشار جامعه متفاوت‌ترین و ملتهب‌ترین ماه سال‌های اخیر بود. جامعه فرهنگ و هنر مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبود. شیوع ویروس کرونا تمام رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مازندران را مانند سراسر کشور لغو کرد. اما این وضعیت سبب اتفاقات فرهنگی در فضای مجازی شد. از فروش آنلاین آثار هنری در گالری‌های مازندران تا برپایی گفت‌وگوهای اینترنتی زنده در اینستاگرام توسط هنرمندان که همچنان نیز ادامه دارد.

اما مهم‌ترین و تلخ‌ترین خبر فرهنگ و هنر مازندران در سال ۱۳۹۸ درگذشت چهره برجسته موسیقی مازندران یعنی استاد «ابوالحسن خوشرو» بود. او ۱۰ اسفند پس از حدود دو سال جدال با بیماری درگذشت. مراسم تشییع او به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت محدود برگزار شد تا پس از بهبود وضعیت، مراسمی در شأن جایگاه این چهره موسیقی استان برگزار شد.

«غضنفر بالی لاشک» شاعر نامدار غرب مازندران نیز در این ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. کرونا برگزاری مراسم رونمایی دانشنامه تبرستان و مازندران را نیز که قرار بود ۲۱ اسفند در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شود لغو کرد. چاپ این مجموعه در همین ماه به پایان رسید و قرار شد در زمان مناسب مراسم رونمایی از این اثر فرهنگی نیز برگزار شود. ابتلای «عباس زارع» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به بیماری کرونا هم از خبرهایی بود که اسفند ماه بین اهالی فرهنگ و هنر استان مورد توجه قرار گرفت.

سال ۱۳۹۸ برای فرهنگ و هنر مازندران با این رویدادها که عنوان شد و بسیاری از اتفاقات فرهنگی کوچک و بزرگ دیگر پایان یافت. ده‌ها تئاتر، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، کنسرت موسیقی و جشنواره ادبی در این استان برگزار شد که امکان نام بردن از همه آن‌ها وجود ندارد. بعضی از این رویدادها مورد توجه قرار گرفتند و برخی کمتر دیده شدند.

برخی هنرمندان مازندران موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند. «یاسر طالبی» با مستند بومی «دلبند» بخشی از زندگی بومیان مازندران را در جشنواره‌های معتبر جهان به نمایش دراورد و جوایز متعددی را کسب کرد. «دلبند» سال گذشته به جشنواره جهانی IDFA به عنوان معتبرترین جشنواره جهانی مستند راه پیدا کند و چند اکران فوق‌العاده هم داشته باشد.

«محمدرضا وطندوست» دیگر فیلمساز مازندرانی هم در این سال چند جایزه از جشنواره‌های مختلف برای مستند بومی «لوتوس» دریافت کرد.

بعضی رویدادهای فرهنگی استان نیز در سال گذشته برگزار نشدند و پس از چند دوره در برگزاری آن‌ها وقفه دیده شد. مانند جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ که سال ۱۳۹۸ برگزار نشد، اما فراخوان آن برای برگزاری در سال جاری چند ماه پیش منتشر شد.

جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم نیز از رویدادهای فرهنگی مازندران است که در سال ۱۳۹۸ برگزار نشد. این رویداد مهم موسیقی استان تا کنون سه دوره برگزار شده و مخاطبان زیادی هم داشت و در سال گذشته برگزار نشد.

جامعه فرهنگ و هنر مازندران مانند بسیاری از اقشار دیگر سال نو را با شرایطی خاص آغاز کرده و فعالان در فضای مجازی اقدام به فعالیت‌ها جزئی می‌کند تا دوران پساکرونا سر برسد و فعالیت‌ها در سال جدید از سر گرفته شود./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار