کودکان و نوجوانانی که بدون توجه به خطرات کرونا به‌صورت دسته‌جمعی مشغول بازی هستند در حالی که کرونا فقط چند قدم و یا کمتر از آن با آن‌ها فاصله دارد.
کد خبر: ۸۳۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۴ 08 April 2020

به گزارش تابناک قم، همه جا صبحت از کرونا است و دیگر جایی در دنیا وجود ندارد که کووید ۱۹ خودش را به آنجا نرسانده باشد، نگرانی از این ویروس در جان تمام جهان رخنه کرده است اما در این بین کودکان و نوجوانان به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و رشد احساسی و شناختی در معرض خطرات بیشتری هستند.

نوجوانی دوره سختی است و همه‌گیری کرونا آن را سخت نیز کرده است، مشاهدات میدانی ما نشان از قرنطینه شکنی و بازی‌های گروهی در کوچه‌ها و پارک‌ها دارد. هر چه که به ساعت‌های پایانی روز نزدیک می‌شویم زمین‌ بازی های محلی شاهد حضور بیشتر نوجوانان و کودکان است.

تازگی و ناشناخته بودن کرونا، انبوهی از اطلاعات درست و غلط را به وجود آورده که یکی از غلط‌ترین آن‌ها این بود که در ابتدا برخی مدعی شدند کودکان و نوجوانان کرونا نمی‌گیرند، مساله ای که بعدها با مبتلا شدن نوزادان چندروزه، نادرستی آن اثبات شد اما انتشار همین قبیل اطلاعات نادرست تاثیر خود را می گذارد و اصلاح آن‌هم زمان‌بر خواهد بود.

تمام ویروس‌ها را می‌کُشم

عماد یکی از نوجوانان به خبرنگار ایرنا، گفت: من هر بار که به خانه می‌آیم دست‌هایم را می‌شویم و نمی‌گذارم ویروسی در زیردست من زنده بماند.

عماد راست می‌گوید و شاید موفق شود تمام ویروس‌هایی که در دستش بوده را قتل‌عام کند اما چه می‌تواند بکند با تماس‌هایی که در حین بازی با بقیه دوستانش داشته و پس از زدن گل به تیم رقیب، همدیگر را در آغوش می‌گیرند، چه کسی می‌تواند تضمین دهد که هیچ‌یک از این بچه‌ها ناقل بدون علامت کرونا نیستند؟

به‌عبارت‌دیگر این نوجوانان بدون اینکه درکی از مباحثی چون فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشند آن را زیر پا می‌گذارند.

مادری گفت: ما در این روزها بسیار نگران سلامت روان فرزندانمان هستیم، آن‌ها وقتی در خانه هستند فقط در شبکه‌های اجتماعی هستند و بسیار عصبی‌تر از گذشته شدند.

مگر کودکان هم کرونا می گیرند؟!

امیرمحمد یکی دیگر از نوجوانان ، گفت: به ما گفتند کودکان و نوجوانان کرونا نمی‌گیرند و این بیماری برای آدم‌های بزرگ است.

او همین امر را علت بازی در پارک دانست و ادامه داد: پدر و مادرم فقط روزهای اول اجازه نمی‌دادند با دوستانم بازی کنم و این روزها کاری به کارم ندارند.

از علی‌رضا هم که در حالی یارکشی برای فوتبال بودند؛ پرسیدم نمی‌ترسید مریض شوید؟ گفت: بی‌خیال ما شوید لطفاً، بلافاصله توپ را چند متر جلوتر از خودش انداخت و همه باهم به دنبال آن دویدند.

زمین خاکی کوچکی نیز در بین دیواره‌های آجری و بتنی یکی از محلات شهر باقی‌مانده است، آنجا هم تعداد دیگر از نوجوانان مشغول بازی هستند، عرق از سر و رویشان می‌ریزد، صدای بریده‌بریده نفس زدنشان تداعی‌گر لحظات پایانی مسابقه فینال المپیک ۲۰۲۰ توکیو است که البته کرونا اجازه نداد برگزار شود.

از امین پرسیدم چگونه باهم هماهنگ می‌کنید که این ساعت دورهم جمع شوید و بازی کنید، گفت: ما هرروز عصر و دو ساعت قبل از غروب در زمین خاکی حاضر می‌شویم و اصلا گوشی تلفن همراه نداریم که به هم خبر دهیم؛ اگر کسی دیر کند، بازیش نمی‌دهیم.

او ادامه داد: خانه ما ابتدای این کوچه است و مادرم اجازه نمی‌دهد بیرون بیاییم، من خودم حوصله‌ام که سر می‌رود توپ چهل تیکه‌ام را برمی‌دارم و به کوچه می‌آییم و هر شب مادرم مرا دعوا می‌کند، از وقتی مدارس تعطیل‌شده و در خانه‌گیر افتاده‌ام بیشتر از همیشه کلافه و عصبی می‌شوم.

خسته از خانه؛ مانده از کوچه

مادر یکی از نوجوانان که به دنبال فرزندش برای بازگرداندنش به خانه آمده، به ما گفت: تعطیلی مدارس ضربه زیادی به روحیه فرزندانمان زده است، شادی و تفریحات مدرسه و در کنار دوستان بودن برای آن‌ها به‌طور غیرمنتظره متوقف‌شده و آن‌ها نوعی از حالت اضطراب دارند.

او افزود: فرزندان من از زیاد در خانه ماندن خسته شدند و برای بیرون آمدن از خانه فقط به دنبال بهانه‌اند.

او اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها برنامه‌ای برای سرگرمی و بند کردن فرزندانشان در خانه ندارند و با شرایطی روبه‌رو شدند که انتظار آن را نداشتند.

پدر یکی دیگر از نوجوانان نیز، گفت: ماندن در خانه و قطع ارتباط با بیرون برای کودکان استرس‌زا است و در اینجا پدر و مادر باید بتوانند برنامه‌ریزی درستی برای تخلیه انرژی کودک داشته باشند.

تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی قم در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته برخی فعالان، آموزش های مجازی نیز بدلیل مشکلات مربوط به زیرساخت ها و یا برخی شبکه های اجتماعی و نیز وضعیت و امکانات برخی خانواده ها، همچنان با اما و اگرهایی در این استان مواجه است

همچنین به باور ناظران کودکان و نوجوانان به پدر و مادری نیاز دارند که اطلاعات مربوط به کرونا را به زبان ساده و قابل‌فهم برای آن‌ها تفسیر کنند تا آن‌ها بدون اینکه دچار اضطراب و استرس بی‌مورد شوند، نسبت به رعایت اصول پیشگیری و ماندن در خانه تشویق شوند.

دنیای کودکان ساده و بی‌آلایش است و آن‌ها دنیا را از دریچه نگاه بزرگ‌ترها نمی‌بینند و مسائل و بحران‌ها را نمی‌توانند مانند دیگران تجزیه‌وتحلیل کنند و چنین انتظاری هم از آن‌ها نمی‌رود اما از دلسوزان واقعی جامعه و به‌ویژه والدین انتظار می‌رود که با بی‌توجهی و ساده‌انگاری بحران مرگبار کووید ۱۹ آن‌ها را به آغوش کرونا هدایت نکنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار