یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق تاکید کرد: روزه‌داری برای بیمارانی که سال گذشته عمل جراحی قلب داشته‌اند، توصیه نمی‌شود.
کد خبر: ۸۴۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 24 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،پروفسور معصومعلی معصومی با اشاره به نزدیکی ماه رمضان و لزوم روزه داری در این ماه مبارک، گفت: روزه داری در این ماه طبق دستورات دینی برای افرادی که بیمار بوده و توان انجام روزه داری ندارند، ممنوع است.

وی با بیان اینکه نمی توان برای تمام بیماران قلبی و عروقی نسخه واحدی پیچید، گفت: هر یک از این بیماران باید با مشورت پزشک معالج خود که از وضعیت جسمانی آنها مطلع است، نسبت به گرفتن روزه در این ماه اقدام کنند.

معصومی تاکید کرد: توصیه اصلی بر این است که بیماران کرونری یا بیمارانی که سال گذشته جراحی داشته اند، از روزه داری خودداری کنند.

وی افزود: همچنین بیمارانی که نیاز است داروی قلب خود را سر مصرف کنند، نباید دراین ماه روزه بگیرند.

این فوق تخصص جراحی قلب مشکل اساسی روزه داری در بیماران قلبی را بحث کم آبی عنوان کرد وافزود: کم آبی برای بیماران قلبی خطرناک است و در طول مدت روزه داری احتمال کم آبی بدن تشدید می شود، بنابراین توصیه می شود این بیماران در صورت تمایل برای گرفتن روزه حتما پیش از آن با پزشک خود مشورت کنند.

معصومی تصریح کرد: چنانچه پزشک معالج روزه داری این بیماران را بلامانع دانست، این افراد باید نسبت به مصرف مناسب مایعات در فاصله افطار تا سحر توجه کامل داشته و مقدار کافی آب بنوشند.

وی همچنین با اشاره به فواید روزه‌داری جهت کاهش کلسترول و چربی خون، گفت: چنانچه بیماران قلبی با مشورت پزشک اقدام به گرفتن روزه کردند، این امر فرصت مناسبی برای کاهش چربی و کلسترول خون آنها است و بهتر است با تغذیه مناسب در افطار و سحر و پرهیز از پُرخوری و مصرف غذاهای چرب از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

معصومی فعالیت بدنی برای این بیماران ضروری و لازم دانست وافزود: توصیه می‌شود این بیماران حتما انجام فعالیت های روزانه مانند پیاده روی را حتی در زمان روزه داری داشته باشند و تنها از انجام ورزش‌هایی سنگین مانند وزنه‌برداری و کوهنوردی خودداری کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار