سوپرمارکت‌ها اماکنی شلوغ هستند و مردم به اقلام روی قفسه‌ها دست می‌زنند و علی‌رغم تلاش فروشندگان برای به اجرا درآوردن قوانینی که مشتریان را در فاصله ایمنی مناسب از هم قرار می‌دهد، مشتریان نمی‌دانند که چه زمانی در هنگام خرید ممکن است در معرض ویروس کرونا قرار گیرند.
کد خبر: ۸۴۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 01 May 2020

بخشی از نگرانی‌های عمده مردم در جریان تعطیلی، با سوپرمارکت‌ها مرتبط بوده است؛ از داشتن ذخیره کافی خوراکی‌های ضروری خانوار گرفته تا در امان نگه داشتن خود در هنگام خرید کردن. تا به اکنون، افراد با شستن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گیری اجتماعی خو گرفته‌اند. اما با پر شدن ظرفیت تحویل اجناس خریداری شده برای چندین هفته، خرید اقلام خوراکی خانه کماکان یک ضرورت است.

سوپرمارکت‌ها اماکنی شلوغ هستند و مردم به اقلام روی قفسه‌ها دست می‌زنند و علی‌رغم تلاش فروشندگان برای به اجرا درآوردن قوانینی که مشتریان را در فاصله ایمنی مناسب از هم قرار می‌دهد، مشتریان نمی‌دانند که چه زمانی در هنگام خرید ممکن است در معرض ویروس کرونا قرار گیرند.

در اینجا نکاتی را فهرست کرده‌ایم که باید موقع خرید مواد خوراکی در دوران همه‌گیری بیماری در نظر داشته باشید.

آیا ویروس کرونا روی مواد خوراکی زندگی می‌کند؟

چنان که تارنمای امنیت خوراکی دولت می‌گوید، گرفتن ویروس کرونا از غذا «بسیار بعید» است. این دستورالعمل می‌گوید: «کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی است. انتقال ویروس از طریق غذا یا بسته‌بندی غذا امری ناشناخته است.»

استفن بیکر، استاد دپارتمان پزشکی در دانشگاه کمبریج، به شبکه خبری پی‌ای گفت، با آن که امکان دوام ویروس روی مواد خوراکی مانند بقیه سطوح وجود دارد، اما ویروس خیلی زود می‌میرد.

بیکر گفت: «دلیلی ندارد که فکر کنیم ویروس روی مواد خوراکی بیشتر از سطوح دیگر می‌تواند دوام یابد. او افزود، خطر بلعیدن غذای آلوده به مقادیر اندک ویروس «واقعا کم» است. آژانس استاندارد غذا گفت، پختن غذا در دمای درست و برای مدت زمان کافی، تضمینی است برای کشته شدن هرگونه باکتری. این نهاد همچنین به مردم یادآوری کرد که قبل از آماده کردن، پختن یا خوردن إذا، دست خود را با آب گرم و صابون بشویند و از تمیز بودن سطوح و وسایل اطمینان پیدا کنند تا جلو انتشار باکتری به غذا را بگیرند.

خطر بسته‌بندی مواد خوراکی تا چه حد است؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، خطر گرفتن ویروس عامل کووید-۱۹ از بسته‌بندی مواد خوراکی که در حرکت بوده است و از جایی به جای دیگر منتقل شده و در معرض شرایط مختلف و دما‌های متفاوت بوده است، نیز بسیار اندک است. پرفسور بیکر نیز با این نظر موافق است و می‌گوید، با آن که خطر سوپرمارکت‌ها و خواربار تحویل‌شده دم در خانه «صفر نیست»، اما «نسبتا کم» است. او گفت: «در مورد غذا‌های بسته‌بندی شده، من سطحی از منطق را در نظر می‌گیرم که می‌گوید چنین اقلامی بعید است کسی را مریض کند.»

آیا باید غذا یا بسته‌بندی آن را بشوییم؟

علی‌رغم خطر اندک آلودگی، اگر درباره امکان انتشار ویروس از طریق بسته‌بندی مواد خوراکی نگرانید، می‌توانید قبل از جاسازی آن‌ها در کابینت یا یخچال با دستمال‌های آغشته به مایع ضدباکتری یا اسپری ضدعفونی‌کننده آن‌ها را پاک کنید.

پرفسور سلی بلومفیلد، از دانشکده بهداشت و پزشکی لندن، به بی‌بی‌سی گفت که اگر مردم نگرانند، می‌توانند محصولات خوراکی را قبل از استفاده برای ۷۲ ساعت نگه دارند و یا «بسته‌بندی‌های شیشه‌ای یا پلاستکی مواد خوراکی را با مواد ضدعفونی‌کننده پاک کنند.»

در مورد مواد خوراکی تازه مانند میوه و سبزیجات، از هیچ محصولی که حاوی مواد شیمیایی پاک‌کننده باشد استفاده نکنید. آژانس استاندارد مواد غذایی در توییتی نوشت: بعید است که از خوراکی به کووید-۱۹ دچار شوید. در پاسخ به همه‌گیری ویروس کرونا دستورالعملی را برای کسب‌وکار‌های مواد خوراکی منتشر کرده‌ایم:‌

بلومفیلد افزود: «غذای تازه و بدون بسته‌بندی را که ممکن است دست هر کسی به آن خورده باشد، کاملا با آب بشویید و بگذارید خشک شود.» این توصیه‌ها در راستای پیشنهاد‌های خدمات سلامت همگانی بریتانیا است که به مردم توصیه می‌کند قبل از خوردن میوه و سبزیجات آن‌ها را بشویند تا از تمیز بودن‌شان مطمئن شوند.

خدمات سلامت همگانی بریتانیا می‌گوید: «شستن، به باکتری‌زدایی از سطح میوه‌جات و سبزی‌جات کمک می‌کند.»

«سبزی‌جات را زیر شیر آب بگیرید و مثلا در داخل یک کاسه آب آن‌ها را به هم بسایید. اول با اقلام کمتر آلوده شروع کنید و یک بار هم برای آخرین بار آن‌ها را زیر آب بگیرید. پوست‌گیری و پختن میوه‌جات و سبزی‌جات نیز به ازبین بردن باکتری کمک می‌کند.» شستن دست با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه در بدو ورود به منزل پس از حمل هرگونه بسته‌بندی، نیز مهم است.

در سوپرمارکت چه ملاحظاتی را باید مدنظر داشته باشیم؟

رفتن به فروشگاه مواد خوراکی به دلیل آن که در ترکیب با دیگر مردم قرار می‌گیرید، می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد.

در این مورد، رعایت توصیه‌های دولت درباره فاصله‌گیری اجتماعی و رعایت دست‌کم دو متر فاصله با دیگران مهم است. این توصیه هم شامل داخل سوپرمارکت‌ها می‌شود، و هم فضا‌های باز عمومی که ممکن است در صف بایستید. سوپرمارکت‌های سرتاسر بریتانیا رشته تدابیری را برای حفظ امنیت مشتریان اجرا کرده‌اند؛ از جمله این که شمار محدودی مشتری را به داخل راه دهند، مشخص کردن نقطه ایستادن در محل صف بستن، اعلام منظم موارد ایمنی، و تعبیه موانع شیشه‌مانند پلاستیکی در محل صندوق.

مشتریان می‌توانند با شستن دست‌ها قبل و بعد از رفتن به سوپرمارکت و پرهیز از لمس صورت خود پس از تحویل چرخ یا سبد خرید یا دست زدن به بسته‌بندی‌ها، و همچنین استفاده از روش‌های بی‌نیاز به لمس برای پرداخت پول، از میزان خطر ابتلا بکاهند.

بسیاری از افراد هنگام خرید دستکش به دست می‌کنند، اما یادآوری این نکته مهم است که داشتن دستکش، به معنی دست زدن به چرخ خرید و سپس لمس کردن صورتتان نیست، زیرا می‌تواند موجب انتقال ویروس شود.

سفارش و تحویل گرفتن خواربار دم در منزل چقدر ایمن است؟

در صورتی که امکان سفارش آنلاین و تحویل در منزل باشد، این روش کم‌خطرتر از رفتن به سوپرمارکت تلقی می‌شود، چرا که در ارتباط با دیگر مشتری‌ها قرار نمی‌گیرید.

شماری از سوپرمارکت‌ها اکنون تحویل بدون لمس را ارائه داده‌اند؛ به این معنی که اقلام خریداری شده شما در یک محل امن مانند ایوان منزل قرار داده می‌شود و می‌توانید پس از آن که راننده محل را ترک کرد، آن را بردارید.

اگر امکان این امر برایتان موجود نیست، پرفسور بیکر می‌گوید هنگام تحویل گرفتن خرید، فاصله امن اجتماعی به اندازه دو متر میان خود و راننده را رعایت کنید.

سفارش غذای آماده بی‌خطر است؟

با آن که رستوران‌ها، کافه‌ها و بار‌ها در طول تعطیلی سراسری در‌های خود را بسته‌اند، اما تحویل غذای بیرون‌بر مجاز است. دولت گفته است که «مقررات تغییر خواهند کرد» و به این ترتیب، رستوران‌ها، کافه‌ها و میخانه‌هایی که تاکنون سفارش بیرون‌بر نداشتند، می‌توانند این گزینه را شروع کنند.

سفارش غذای آماده که در جای دیگری تهیه شده باشد، چقدر بی‌خطر است؟

آژانس امنیت غذایی به غذافروشی‌ها گفته است که به دستورالعمل امنیت و مدیریت غذا پایبند بمانند. این دستورالعمل از جمله به کارکنان راهنمایی‌هایی را درباره اهمیت نظافت و ضدعفونی اجسام و سطوحی که با آن‌ها در تماسند، ارائه می‌دهد و توصیه می‌کند که هنگام تهیه خوراک دست‌هاشان را بشویند و هنگام تحویل آن، بهداشت را به خوبی رعایت کنند.

«جاست ایت یوکی» توییت کرد:‌

«به همه رانندگانی که غذا را بدون دخالت دست تحویل می‌دهند و رستوران‌های محلی که شکم ما را سیر می‌کنند و ما را به خطر نمی‌اندازند. متشکریم.»

این روند به معنای آن است که خطر سرایت ویروس از غذای تحویل داده شده تازه، حداقل است. پرفسور بلومفیلد به آنانی که نگران بسته‌بندی غذای سفارشی در خانه هستند، می‌گوید: «خوراک را به یک ظرف تمیز منتقل کنید، بسته‌بندی را به سطل زباله بیاندازید، و قبل از خوردن غذا دست‌هاتان را خوب بشویید.»

او می‌افزاید: «غذا را با قاشق از ظرف خارج کنید و آن را با کارد و چنگال میل کنید، نه با دست.»

شماری از خدمات تحویل غذا، از جمله دلیورو، جاست ایت، و اوبر ایت، خدمات تحویل بدون دخالت دست را ارائه می‌هند که لزوم تماس مستقیم میان دو طرف را از بین برده است./م

independent

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار